اسطوره معاصر مجید انتظامی

اسطوره معاصر مجید انتظامی

به نام خدا

اسطوره معاصر مجید انتظامی

اسطوره معاصر مجید انتظامی  (زاده ۱۸ اسفند ۱۳۲۶ در تهران) موسیقی‌دان، آهنگساز، نوازنده ابوا و مدرس موسیقی اهل ایران است.

او از دهه۱۳۵۰ برای بیش از ۸۰ اثر سینمایی موسیقی متن نوشته‌ است و با دریافت ۴ سیمرغ بلورین برای فیلم‌های بای سیکل ران، روز واقعه، آژانس شیشه‌ای و دیوانه‌ای از قفس پرید مشترکاً به همراه حسین علیزاده و محمدرضا علیقلی برنده بیشترین سیمرغ بلورین در بخش بهترین موسیقی متن جشنواره فیلم فجر می‌باشد. مجید انتظامی از برگزیدگان هشتمین همایش چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۹ است و در سال ۱۳۹۳ به عنوان جهادگر عرصهٔ فرهنگ و هنر نشان افتخار دریافت کرده‌است. او فرزند عزت‌الله انتظامی بازیگر سینمای ایران است.
او از دوره تحصیلات ابتدائی شروع به فراگیری موسیقی کرد و یکسال پس از گرفتن دیپلم هنرستان وارد ارکستر سمفونیک شد و زیر نظر آنتوان کاتلوس، ابوا آموخت. او سلفژ و تئوری موسیقی و هارمونی را نزد ثمین باغچه بان و مصطفی کمال پورتراب آموزش دید و نخستین نت موسیقی را به کمک پورتراب نوشت.
لوریس چکناواریان و مجید انتظامی در مراسم بزرگداشت مجید انتظامی در تالار سوره حوزه هنری (۲۴ مرداد ۱۳۹۶)

اسطوره معاصر مجید انتظامی

او سپس برای معالجه بیماری کلیه و ادامه تحصیل به آلمان سفر می‌کند و در آنجا به دانشگاه می‌رود. وی فارغ ‌التحصیل کنسرواتوار برلین است. او در آلمان نزد اساتیدی چون «کارل اشتاین» تحصیل موسیقی را ادامه می‌دهد و با ارکسترهای زیادی همچون ارکستر سمفونیک برلین و ارکستر فیلارمونیک آلمان همکاری می‌کند. سال ۱۳۵۳ پس از بازگشت به ایران در ارکستر سمفونیک تهران استخدام شده و تدریس در دانشگاه تهران و هنرستان عالی موسیقی را از همین سال آغاز می‌کند و قطعاتی را نیز برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌سازد.

اولین تجربه موسیقی تصویری اش با ساخت موسیقی فیلم کوتاه «زال و سیمرغ» در سال ۱۳۵۶ بود و با ساخت موسیقی فیلم «سفر سنگ» به‌طور حرفه‌ای کار ساخت موسیقی فیلم را آغاز کرد.

یکی از آهنگ‌های وی، آهنگ جایگزین برای انیمیشنی ژاپنی به نام بچه‌های کوه آلپ است.

او همچنین تاکنون بیش از ۸۰ موسیقی فیلم نوشته‌است و از پرکارترین آهنگسازان سینمای ایران به ‌شمار می‌آید. از آثار دیگرش حدود ۱۰ موسیقی صحنه‌ای می‌باشد که در اجرای بعضی از آن‌ها به عنوان نوازنده حضور داشته‌است. او در دانشکده موسیقی دانشگاه هنر نیز به تدریس پرداخته‌است و داوری بیست و نهمین و چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر را نیز عهده‌دار بوده‌ است.

گزیده :   چند فیلم پرطرفدار سینمای خانگی 1400

دی ۱۴۰۰ قطعه شهادت و اقتدار با آهنگسازی مجید انتظامی، خوانندگی سالار عقیلی و با ارکستر صدا و سیما به رهبری محمدرضا عقیلی، به مناسبت دومین سالگرد کشته‌ شدن قاسم سلیمانی در تالار وحدت، با حضور مسئولان از جمله محمدباقر قالیباف، غلامعلی حداد عادل، پیمان جبلی، محمد مهدی اسماعیلی و خانوده قاسم سلیمانی اجرا شد.

اسطوره معاصر مجید انتظامی

بیماری:

وی در شامگاه ۱۲ تیر ۱۳۹۶ بر اثر خون‌ریزی معده در بیمارستان فرمانیه تهران بستری و در تاریخ ۲۱ تیر ۱۳۹۶ از بیمارستان مرخص شد.
زندگی شخصی:
مجید انتظامی و آذرنوش صدر سالک در مراسم بزرگداشت مجید انتظامی . همسر وی آذرنوش صدر سالک نوازنده چنگ، پیانو و مدرس موسیقی می‌باشد.
بزرگداشت:
مراسم بزرگداشت مجید انتظامی، عصر روز سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ با اجرای «رسالت بوذری» و با حضور هنرمندان در تالار سوره حوزه هنری تهران برگزار شد.

اسطوره معاصر مجید انتظامی

اسطوره معاصر مجید انتظامی

موسیقی مجموعه تلویزیونی:

  • -تیتراژ بچه‌های کوه آلپ (۱۳۶۲)
  • -گرگها (۱۳۶۶)
  • -تنهاترین سردار (۱۳۷۵)
  • -مردان آنجلس (۱۳۷۶)
  • -شیخ بهایی (۱۳۸۷)
  • -کلاه پهلوی (۱۳۹۲)
  • -سمفونی
  • -ایثار
  • -انقلاب اسلامی
  • -مقاومت
  • –خرمشهر
  • -این فصل را با من بخوان
  • -صلح

اسطوره معاصر مجید انتظامی

آلبوم موسیقی:

  • -آلبوم موسیقی بی کلام “آرام تر از دریا”
  • -آلبوم موسیقی تنهاترین سردار با صدای محمد اصفهانی
  • -آلبوم موسیقی متن فیلم “آژانس شیشه ای”
  • -آلبوم موسیقی متن فیلم “بوی پیراهن یوسف ”
  • -آلبوم موسیقی متن فیلم ” از کرخه تا راین ”
  • حالا بهترین آهنگ های مجید انتظامی بخونیم با هم
  • -موج:
    آهنگ ملایم در آلبوم سمفونی صلح بارها آن را از تلویزیون شنیده اید .

-بوی پیراهن یوسف:
بوی پیراهن یوسف مربوط به فیلمی با همین نام که تمامی مردم ایران با آهنگ گوش نواز آن آشنا هستند.

اسطوره معاصر مجید انتظامی

-بچه های کوه آلپ:
شاهکاری برای بچه های دهه شصت ، همه ما فیلم بچه های کوه آلپ (لوسین و آنت) را دیده ایم و با آهنگ تیتراژ آن خاطره های نوستالژیک داریم که بخشی از آن کار اســتاد انتظامی اســت. این آهنگ در اصل اثری اســت از Ryohei hirose)) و در سال ۱۹۸۳ ساخته شده. نکته جالب این که قسمت سنتور وسط این آهنگ کاری اســت از اســتاد مجید انتظامی که به جای صدای خواننده به آهنگ اضافه شد.
-اسارت:
آهنگ اسارت با موسیقی جنوبی که حال و هوای جبهه دارد و مربوط می شود به آلبوم فیلم دوئل.

گزیده :   منوچهر اسماعیلی درگذشت

 

اسطوره معاصر مجید انتظامی

-هدیه:
قطعه هدیه از آلبوم موسیقی کرخه تا راین آشنا برای همه ما و بسیار گوش نواز برای همه ما هست و خاطره ساز
-راز و نیاز :
قطعه راز و نیاز مربوط می شود به فیلم روز واقعه با پس زمینه اندوه که این اثر هم برای ما خاطره ساز اســت.
برای صحبت کردن درباره استاد انتظامی همین بس که هنرمندانی از طیف‌های مختلف را با هنرش دور هم جمع می‌کند. انتظامی به موسیقی و سینمای ایران خدمت بزرگی کرده است.
موسیقی او در زندگی ما حضور و جریان دارد. در سینما، رادیو و تلویزیون و داخل و خارج از کشور آوازه و نفوذ دارد. به او تبریک می گویم و امیدوارم آثار بیشتری از خود برای آیندگان به یادگار بگذارد.

 

صفحه نخست 

تولید محتوا در گروه چینود

 

 

تبلیغات چینود پلاس
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها