تلسکوپ جیمز وب

تلسکوپ جیمز وب

به نام خدا

گزیده

تلسکوپ جیمز وب را بشناسیم :

در روز کریسمس، سازمان فضایی آمریکا، ناسا، بزرگ‌ترین، پرهزینه‌ترین و قدرتمند‌ترین تلسکوپ ساخته شده را به فضا فرستاد. تلسکوپ جیمز وب در فاصله بسیار دوری از زمین و در مدار خود می‌چرخد، این تلسکوپ در مورد شکل‌گیری اولین کهکشان‌های جهان، مقایسه آن‌ها با کهکشان‌های جدید، نحوه تشکیل منظومه‌شمسی و وجود زندگی در سیاره‌های دیگر مطالعه خواهدکرد .
می توان گفت طی دهه های آتی ابزار های علمی در اکتشافات دنیاهای دور دست نقش مهمی را بازی خواهند کرد . و گفته می شود شاید هیچ کدام به اندازه تلسکوپ فضایی جیمز وب سهم مهمی نداشته باشند .

گزیده

ماموریت تلسکوپ جیمز وب چیست :

به گزارش کشف هفت سیاره قابل سکونت با فاصله تنها ۴۰ سال نوری قطعا بسیار هیجان انگیز است گرچه حقیقت این است که آنها هنوز ۴۰ سال نوری از ما فاصله دارند .
ستاره شناسان از نسل بعدی تلسکوپ فضایی ناسا برای اکتشافات خود در منظومه استفاده خواهند کرد .

تلسکوپ هابل چگونه بود :

گفته می شود تلسکوپ هابل برای اولین بار در سال ۱۹۹۰ به فضا پرتاب شد و تصاویر بی‌نظیری را از کیهان به نمایش گذاشت. از این تلسکوپ برای مطالعه موضوع‌های پیشرفته‌ای مانند انرژی تاریک و سیاره‌های فراخورشیدی استفاده شده است.

گزیده

فرق بین بین تلسکوپ جیمز وب و هابل :

ستاره شناسان در نظر دارند از توانایی های آن برای موارد مهیجی نظیر مشاهده ۱۳٫۵ میلیارد سال پیش برای کشف اسرار اولیه جهان، فهمیدن اینکه ستارگان و کهکشان‌های اولیه چگونه شکل گرفته اند، و مطالعه اتمسفر سیارات خارج از منظومه شمسی استفاده کنند.
یکی از مشکلات اصلی تحقیقات اگزوپلنت ها، نور کور کننده ای است که از ستاره مادرمی آید. این باعث می‌شود گرفتن تصویر مستقیم اگزوپلنت ها غیرممکن باشد. در عوض از طریق آنچه ستاره شناسان به عنوان ترانزیت می‌شناسند، آن‌ها را شناسایی می‌کنند.
گرچه جیمز وب بازیکن اصلی تحقیقات اگزوپلنت ها در دهه‌های آتی خواهد بود اما این تلسکوپ تنها یکی از ابزارهای علمی مورد استفاده برای کشف حیات است .
(دانش انسان از جهان، محدود به حواس او است اما ذهن، اعتقادی به این محدودیت‌ها ندارد. هنگامی‌که نیمه‌شب در کنار جنگل آتش روشن کرده‌اید و در روشنایی کم آتش به تاریکی جنگل خیره می‌شوید، تصاویر ترسناکی را در ذهن به تصویر خواهید کشید. این تصاویر ناشی از عدم آگاهی و تاریکی شب است. اما هنگامی‌که با چراغ‌قوه در دل جنگل حرکت می‌کنید، جز درختان انبوه، چیزی نخواهید دید)

گزیده :   جلال دیدنی ها درگذشت

کهکشان ها و تلسکوپ ها :

در حدود ۴۰۰ سال قبل و با اختراع تلسکوپ، دریچه جدیدی به روی بشر گشوده شد. در میانه قرن بیستم میلادی و با ساخت رادیو تلسکوپ‌ها، کهکشان‌هایی در فاصله‌های بسیار دور مشاهده شدند. برخورد کهکشان‌ها با استفاده از تلسکوپ هابل به اثبات رسید.
و اکنون نوبت تلسکوپ جیمز وب می باشد که در دسامبر ۲۰۲۱ به فضا پرتاپ شد .
در ادامه با پرتاپ تلسکوپ جیمز وب انتظار می رود که نا ممکن ها ممکن شوند و پاسخ به سوال های متداول آسان تر خواهد شد .

گزیده

تلسکوپ جیمز وب و هزینه ها :

طرح اولیه این تلسکوپ توسط ناسا پیشنهاد و هزینه هنگفتی برای ساخت آن پیش‌بینی شد. در ادامه، سازمان فضایی اروپا و سازمان فضایی کانادا برای ساخت تلسکوپ جیمز وب به ناسا پیوستند.
( اگر سوال برایتان پیش آمده است که جیمز وب کیست؟ این فرد یکی از مدیران ارشد ناسا بین سال‌های ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۸ بود و بر ساخت آپولو و پیشرفت این پروژه در دهه ۶۰ میلادی نظارت می کرد و با اینکه اول قرار بود نام تلسکوپ را ( نسل بعدی تلسکوپ فضایی ) بگذارند در نتیجه در سال ۲۰۰۲ نام جیمز وب را برای آن انتخاب کردند و گرچه خیلی مورد بحث قرار گرفت و عده ای نمی خواستند این نام را روی او بگذارند ولیکن در سپتامبر ۲۰۲۱ ناسا اعلام کرد نام این تلسکوپ تغییر نخواهد کرد و به بحث ها و مخالفت ها پایان داد .
در ابتدا، هزینه ساخت تلسکوپ جیمز وب در حدود نیم میلیارد دلار تخمین زده شد و تاریخ پرتاب آن برای سال ۲۰۰۷ مشخص شده بود. اما، این پیش‌بینی با توجه به طراحی مبتکرانه و بسیار سخت آن، بسیار خوش‌بینانه به نظر می‌رسید. ساخت تلسکوپ فضایی جیمز وب هزینه‌ای در حدود ده میلیارد دلار داشت که این مبلغ بیش از دو برابر هزینه پیش‌بینی شده تا سال ۲۰۰۹ بود.

نقطه لاگرانژ چیست ؟

می توان گفت در نقطه‌های لاگرانژ، نیروهای گرانشی دو جسم بزرگ، مانند خورشید و زمین، برابر نیروی گریزازمرکز موردنیازِ جسم کوچکی است که برای حرکت با دو جرم بزرگ‌تر، به آن نیاز دارد. فضاپیماها از این نقاط برای کاهش مصرف سوخت استفاده می‌کنند.
(نکته قابل توجه لاگرانژ نام ریاضی‌دانی فرانسوی-ایتالیایی بود)

گزیده :   آغاز لیگ برتر

گزیده

ساختار تلسکوپ جیمز وب چگونه است :

همان‌گونه که در مطالب بالا بیا نشد، باید بدانید تلسکوپ جیمز وب برای محافظت در برابر نور خورشید از محافظ خورشیدی تشکیل شده است. همچنین، این تلسکوپ برای ثبت تصاویر با کیفیت بسیار بالا از آینه‌های مختلفی تشکیل شده است که اندازه آینه اصلی ان بسیار بزرگ‌تر از آینه نصب شده بر روی تلسکوپ هابل است.
گفتنی است که قطر اصلی آینه تلسکوب برابر ۶/۵ متر است و نور دریافتی از کهکشان‌های دور را اندازه‌گیری می‌‌کند. در مقابل، قطر آینه اصلی تلسکوپ فضایی هابل برابر ۲/۴ متر است.

گزیده

اطلاعاتی در باره جو سیاره فراخورشیدی :

می گویند تلسکوپ جیمز وب اطلاعات ارزشمندی در مورد جو سیاره فراخورشیدی به دست می‌آورد. با استفاده از این اطلاعات جمع‌آوری شده می‌توان پی برد که آیا جو این سیارک‌ها از مواد مولکولی موردنیاز برای حیات تشکیل شده است یا خیر. جو زمین از موادی مانند بخار آب، متان و دی‌اکسید کربن تشکیل شده است و …
ستاره‌شناسان به محدود فروسرخ طیفِ امواج الکترومغناطیسی لقب جهان پنهان را داده‌اند. هر جسم گرمی نور مادون‌قرمز تشعشع می‌کند. اما، این نور از جو زمین عبور نخواهد کرد. در نتیجه، با انجام پژوهش‌های نجوم، تنها بر روی زمین بسیاری از اطلاعات از دید دانشمندان پنهان خواهد ماند و گفته می شود .
تلسکوپ جیمز وب یکی از بزرگ‌ترین و قدرتمندترین تلسکوپ‌هایی است که تاکنون ساخته شده است. این تلسکوپ یکی از پیچیده‌ترین تلسکوپ‌هایی است که در فضا رها شده است. انتظار می‌رود که جمع‌آوری اطلاعات توسط این تلسکوپ به مدت ۵ تا ۱۰ سال به‌طول انجامد. این اطلاعات به‌طور قطع درک ما از جهان‌هستی را تغییر خواهد داد.

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود 

 

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها