خنده یا گریه

خنده یا گریه

به نام یزدان

خنده یا گریه

خنده یا گریه گزیده: سلام عرض می کنیم خدمت شما. از آشنایی با شما خوشحالیم. لطفا خود را معرفی بفرمایید.
وحیدی: به نام خدا. سید احمد وحیدی هستم. متولد بیستم شهریور هزار و سیصد و شصت. ۴۱ سال سن دارم.

حدودا از سال ۱۳۷۳ وارد مباحث آموزش قرآن شدم تا سال ۱۳۷۸ که استارت ( شروع ) کار من بود برای مداحی. یک دوره ۳-۴ ماهه آموزشی پیش یکی از دوستان گذروندم و بعد وارد مقوله مداحی و اجرای مراسم شدم. از قبیل: مجالس عزاداری، ترحیم، مداحی و عروسی. این روش را تا سال ۱۳۸۷ ادامه دادم.
در این زمان کمبود و خلاً مجری های طنز در مراسم جُنگ، عروسی ها یا شادمانی مذهبی احساس شد. من تصمیم گرفتم در کنار مداحی، شادمانی و مولودی خوانی و دست زنی؛ وارد مبحث طنز بشوم. که خوب بود. مردم استقبال کردند و مورد توجه قرار گرفت. براشون جالب بود که یک مداح هم میتواند کار طنز انجام داده وهم موجب خندیدن مردم بشود. قابل توجه اینکه خندوندن مردم کار بسیار سختی است و برعکس،گریوندن آدمها کار بسیار آسانی هست!

از همان ابتدای شروع کار در زمینه تلاوت قرآن و مداحی، دنبال نوآوری بودم. اعتقادم این بود که مداح یا مجری و آنکس که در این فضا کار می کند باید نوآوری داشته و مدام در حال به روز شدن باشد.
مجالس ترحیمی که برای عزیزان برگزار می شد تا سال ۱۳۸۳ کار به شکل سنتی بود. از سالهای ۸۳ و ۸۴ به بعد سبک های نوین به کار گرفته شد. مانند اشعار دکتر محمد اصفهانی و اشعار آقای مختاباد. من نیز بنا به ضررورت و به روز بودن؛ در این سبک ها ادامه دادم. تا رسید به احسان خواجه امیری، سالار عقیلی، همایون شجریان و … و از آهنگ های غمگین اکثرا در مجالس ترحیم استفاده کردم.
خالی از لطف نیست تعریف این خاطره، روزی یکی از شعرهای یک خواننده قدیمی را خواندم. با اینکه مجلس در محله بالای شهربود و همه هم به روز بودند، این اتفاق دور از انتظار بود ولی نهایتا مورد استقبال قرار گرفت.

بعدها با این سبک ادامه داده و کار طنز را نیز اضافه کردم. فضای طنز بسیار فضای سختی است. به این شکل که باید اول خودت حس طنز داشته باشی. چهره و صورتت جدی و در عین حال طنز طور باشه. طنزی که خودت نمی خندی ولی میخندونی. کار سختی است که بخندونی اما خودت نخندی.
بابتش کلی اموزش دیدم. کلیپ نگاه کردم و وقت گذاشتم. و حالا اجرا می کنم و آموزش هم میدم. در بحث مداحی، قران، اجرا، طنز و …

کار آموزهای بسیاری داشتم و دارم و به لطف خدا همه موفق هستن.

گزیده: در بحث شغل خود که اول مداحی بود و بعد طنز اضافه شد؛ اون چیزی که درون شماست و می خواهید به مردم ارایه کرده و به نوعی آگاهی بدید؛ و از طریق شغلتون به مردم هدیه بدید چیست؟ و تا امروز و در این جایگاه تقریبا ۲۰ساله که مشغول به این حرفه هستین؛ دریافتی های خودتون چه بوده و سر منشا این ایده ها و احساسات از کجا بوده است؟

گزیده

وحیدی: بستگی به مراسم هم داره. وقتی وارد مراسم ترحیم میشی فضا بهت موضوع و ایده میده. خب اونجا همه غمگین هستن.

گزیده: ببخشید کلام شما رو قطع می کنم، آیا این حس رو اول درون خودتون ایجاد می کنید؟ و چقدر در اجراها خودتون هستین؟

وحیدی: همیشه خودم هستم و راحت با مردم ارتباط می گیرم. مثلا بین صحبت ها می گم شما خیلی دنیا را جدی گرفته اید. چهار صباحی هستیم و بعد هم میبرندمون. خودتون رو آماده کنید. با حس درونی خودم صحبت می کنم. مصنوعی نیست. گاهی پیش میاد که تو بحث اجرا برای پدر می خونی. پدر طرف فوت کرده و تو باید حزن انگیز بخونی و گریه طرف را در بیاری؛ و در عین حالی که خودت زیاد متاًثر نیستی، باید حالتی از غم بگیری.

دوست دارم که در مجالس موعظه هم باشه.

در مجالس و البته بویژه مجالس شادمانی _چون خودم طنز خیلی دوست دارم_ به شدت علاقه مندم با تمام حسم اجرا کنم. و در واقع حس درونی من خنده و شادمانی است. این حس واقعی باعث می شه که سایرین رو جذب کنه و گاه افراد میگن که چقدر شما راحتی با ما و این خوبه و تاثیرگذار در موفقیت کاری است.

اجرای صحنه (استیج) که میرویم مخاطب ها متفاوت هستن و ما اجرای عمومی داریم. مثلا اگر جوک تعریف می کنیم جوک اختصاصی نمی گیم، عمومی می گیم.

در عروسی ها عمده مطالب برمی گرده به موضوع و حواشی عروسی. مثلا جوک از مادر زن، پدر شوهر و … می گیم و اونجا هم کار سختی داریم. چون در واقع کسی برای شما نیومده، اومدن که برقصن و شاد باشن. ممکنه دور از انتظار باشه اما اگه بتونی جذب کنی، چند تا شوخی کنی با مهمان ها، یک تایمی بهت گوش می دن.

مصاحبه گزیده

خنده یا گریه

اگر مهمانان بدونن که مجلس مولودی هست، اولا که دیر میان که فقط به شام برسن! متاسفانه دیده شده که بعضی از دوستان که مجری گری می کنند مناسب این کار نیستند. چهره غمگینی دارند یا مقررات را رعایت نمی کنند و این موجب می شه که مردم دید خوبی به کسی که میاد برای اجرای مولودی نداشته باشند.

گزیده :   املاک و مسکن در ابر شهر مشهد

گزیده: تا الان اطلاع رسانی شغلتون به چه صورت بوده است؟ تبلیغ سنتی، تلگرام، دهان به دهان، اینستاگرام یا …؟
وحیدی: بیشتر دهان به دهان بوده.

گزیده: در بحث آموزش چه نقطه نظراتی دارید؟
وحیدی: من آمادگی اینو دارم که هر کسی بیاد تو این فضا بهش آموزش بدم. اجرای کامل از صفر تا صد را به افرادی که علاقه مندند آموزش بدهم در حد اجرای انواع مجالس، مجری گری، طنز ، ترحیم.
گزیده: مبحث اموزش را از نقطه نظر عمومی و خصوصی بیشتر باز کنید.
وحیدی: من از سال ۸۴ شروع به کارکردم و سبک نوینی داشتم. قبلا به این شکل بود که کارآموز باید دو سال وقت می گذاشت برای یادگیری و کارآموز از دین و مذهب فاصله می گرفت، اما بعد تصمیم گرفتیم که در ۱۵ جلسه به سطح مبتدی برسونیم. از صفرشروع به یادگیری می کردن؛ در چند بخش در ۱۵ جلسه کار می کردیم و این اعتماد به نفس را پیدا می کردن که بتونن در مجالس شروع به کار کنند. خط بهش می دادیم یعنی بعضاً در این حد اعتماد به کسی بوده که رفته در جلسه ۵۰۰ نفره و گفته من می خونم؛ من الان خودم استادم. بهش خندیدم و گفتم برو بشین سر جات هنوز زوده! ( آقای وحیدی خنده می کند )

افرادی بودن تو همین سن بعد از ۱۵ جلسه شروع کردن به تمرین و پیگیر کار بودن. الان برای خودشون کسی شد. مثل شخصی در سیستان و بلوچستان.

کانال تحت وب گزیده
مصاحبه های اختصاصی گزیده

گزیده: فردی که بخواد وارد مجری گری بشه به چه صورت هست؟

وحیدی: فردی که بخواد وارد بحث اجرا یا مداحی بشه در ابتدای کار آموزش است. هیچ راهی جز آموزش نداره. امکان داره شما ۴ تا کلیپ ببینی بعد تقلید کنی اما باز هم اگر زیر نظر استاد نباشی ریزه کاری های کار رو یاد نمی گیری، مهمه که اصول کار رو یاد بگیرند.

ایستادن درست، صحیح دست گرفتن میکروفون، نحوه صحبت کردن در ابتدا و پایان مجلس ها.
اگر جایی مجلس اونطور که باید پیش نرفت؛ چه باید کرد و نکات دیگر…
چکیده ای از تجربه ۲۰ ساله حرفه ام رو در اختیار می ذارم و روند آموزش همراه با پشتیبانی و حمایت، همیشگی می باشد. موردی بوده که کارآموز تماس گرفته و گفته برای این مجلس چی دارین که بخونم؟ که بهش گفتم.

حتی اگر دیر وقت تماس گرفتن، من پاسخ دادم. یعنی اگر کسی از آموزش ما استفاده کرد به حال خود رها نمی شود و حمایت می شه.
حتی معرفی به مجالس هم داریم. راه و روش ارتباط با مشتری گفته می شود.
مثلا: برای مبلغ چطور صحبت کنه، و همه تکنیک ها رو آموزش می دم.

گزیده: صدا چقدر تاثیر داره در این حرفه؟
وحیدی: تقریبا می شه گفت اجرای زنده ۸۰% مربوط می شه به صدا و مابقی تکنیک، استعداد، تمرین و تجربه است. در ایران خواننده های امروزی صداهای خامی هستند. قواعد و استانداردهای صدا رو نمی دونن.

پشت یک سیستم ۲میلیاردی هستن و صداشون رو با دستگاه تغییر می دن و درست می شه. اگر رو صدا کار نشده باشه می تونند دکلمه خوانی کنند اما باز هم صدای خوب هست که خواهان دارد.
یکی از شاخه های تکنیک این هست که افرادی که صدا ندارند با دکلمه مجلس می گردونن. هم خوب هست و هم هنری. اما بازم مردم دنبال صدا هستن و یکی از زیر شاخه های تکنیک زبان بدن محسوب میشه.

گزیده: متن ها رو خودتون می نویسید یا از جایی جستجو می کنید؟
وحیدی: عمدتا متن ها در اینترنت یا کتاب ها و … هست، ما تکنیک های خودمون رو اضافه می کنیم و بداهه هم میاد برامون که کار رو بسیار جذاب می کند. در مجلس مثلا با یکی شوخی می کنی و مجلس میره رو هوا. با مخاطبین هم ارتباط می گیریم. در مجالس شادی ارتباط ما بازی و شوخی با مخاطب هست .

گزیده: ویژگی های کسی که بخواد یک مجری خوب باشه چیست؟

وحیدی:

۱-چهره مناسب
۲-صدای خوب و بیان ساده
۳-تیپ خوب
۴-سیستم صوتی حرفه ای
۵-تکنیک ارتباط با مخاطب در ابتدا و انتهای کار
۶- زمان بندی ها
۷-قبل از ورود به مجلس ها با خودش و خدا دقایقی وقت بزاره، خلوت کنه و بگه خدایا خودم رو به خودت سپردم، خودت همه کاره ای و من کاره ای نیستم.

واقعا هم ما کاره ای نیستیم. یه وقتایی من شعر آماده کردم و پیش خودم گفتم که امشب دیگه همه چی عالیه. اما خودم رو به در دیوار زدم ولی مجلس تکون نخورده. بعد همون وسط گفتم خدایا غلط کردم و مجلس برگشته.

واقعا هم همینطوره. ( خدایا هر آنچه که هست تویی و غیر از تو هیچ نیست )
وقتی خودمون با خودمون ارتباط برقرار می کنیم اون ارتباط با بالایی برقرار میشه، اونجا هم که هستی، در لحظه ای و خودت نیستی. وقتی از خود رهایی، مطمئنا هرچی پیش میاد درسته.
مستمع صاحب سخن را بر سر ذوق آورد. غنچه خاموش، بلبل را به گفتار آورد.
یه وقتایی می ریم تو مجلس می گیم اینا از اونایی هستن که مجلس رو میترکونن. بعد می بینیم نه خبری نیست یا برعکس. در واقع مجلس ها قابل پیش بینی نیستند.

گزیده :   دزدها در کمین اند امنیت خودروهای داخلی

مصاحبه اختصاصی گزیده

گزیده: دوره های آموزشی به چه شکل هست ؟
وحیدی: به صورت فایل هستند.

گزیده: با تشکر از شما که وقت گرانبهاتون رو در اختیار ما قرار دادین.

توضیح از طرف گزیده:
یک تیم کامل شامل قاری ها، مداح ها، طنز پرداز، شعبده باز، گروه های تئاتر و گروه تشریفات دارند.
۱۳ فایل مداحی ضبط شده با صدای جناب سید احمد وحیدی. ( که باید مجدد ضبط بشه ) همراه با مطالب جدید که بتونن آواها رو کار کنند، توانایی اجرا درتمام ایران دارند. همه جا اجرا داشته اند.

خنده یا گریه

مصاحبه کننده : خورشید طاهری

صفحه نخست 

داده پردازی مهر چینود

 

 

تبلیغات چینود پلاس

 

بیشتر بخوانید ...

5 4 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

20 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ع.ا. پورحسن

سلام و درود.
مصاحبه خودمانی و در عین حال جذابی هست.
از زوایای متفاوت و جدیدی با مقوله مداحی و روضه خوانی و نیز برگزاری عروسی های مذهبی مواجه شدم و توجه بنده رو جلب کرد.
آرزوی موفقیت روزافزون برای جناب وحیدی و سایت گزیده ( چینود ) دارم.

احمد رضا

چقدر کامل و مفید

حمیدرضا

سلام مطلب جالبی بود خسته نباشید

ابراهیم

جالب بود ممنون و خسته نباشید

محسن

چه جالب بود ممنون و خسته نباشید

ساناز

مطلب قشنگی بود ممنون

سبحان

جالب بود خسته نباشید

گلناز

خیلی خوب بود خسته نباشید بچه ها

مصطفی

به ناگفته های خوبی اشاره شده ممنون

بابک

مطلب جدیدی بود که خوندم خسته نباشید