سازی برای نواختن

سازی برای نواختن

به نام خدا

سازی برای نواختن

گزیده : لطفا استاد در ابتدای امر کمی خودتون رو معرفی کنید :

سازی برای نواختن : استاد هاتف : باید که جمله جان شوی تا لایق جانان شوی. سلام و درود برشما خیلی خوش اومدید، بنده امین هاتف هستم ۳۷ ساله متولد چهارم اسفند ماه سال ۱۳۶۳ در شیراز ، درحال حاضر کارشناس ارشد سازه هستم ، مدرس دانشگاه و فعال در حوزه موسیقی و دارای گواهی مهارت، علاقمند ومشغول به تمرین و رشد در زمینه های موسیقی,فولکروریک، سنتی و بین المللی .

تقریبا از سال ۱۳۷۴ بود که موسیقی روشروع کردم و تا به امروز در موارد مختلف مثل تدریس، اجرا، تنظیم و ساخت در صدا و سیما و جشنواره های موسیقی فعالیت داشته ام و عناوینی مثل نوازنده برتر در سال ۷۷ و عناوین دیگری در جشنواره های مختلف را به ارمغان آوردم. چند اثر ضبط شده تا به امروز داشتم که تا چند وقت دیگه و به زودی یک آلبوم با محتوا و سبکی متفاوت به مرحله پخش می رسه به نام ساز که افتخار آشنایی و همکاری با عزیزان مختلفی از سراسر کشور از جمله جناب ناجی عزیز آهنگساز و خواننده ی بسیار خوش ذوق کشورمون رو داشتم.

گزیده : میتونید از اساتیدی که تاحالا داشتید بگید ؟

استاد هاتف : تمنا می کنم. استاد چراغ راهو روشنگر مسیر هدایت و رشد هست. جا داره همینجا دست تک تک اساتید عزیزم رو ببوسم و عرض احترام داشته باشم خدمت یکایک ایشان. بنده در شروع مسیر هنر افتخار حضور در محضرجناب استاد راستین و استاد رستمی را داشتم و در خدمت سایر بزرگواران چون استاد غلامرضا گرگین ، استاد حاج ملک و  استاد فرزاد عندلیبی بوده ام از محضرشان کسب دانش کردم، به خصوص در زمینه ی تدریس که راهنمایی های بسیار ارزشمندی را به بنده لطف فرمودند.

سازی برای نواختن

سازی برای نواختن

هدف ما از یادگیری موسیقی چیست ؟

استاد هاتف : ببینید طبیعتا هر کسی از کاری که انجام میده هدفی داره ، و ما هم از این مجموعه خارج نیستیم هدفی که ما داریم و داریم پیگیری می کنیم این است که آموزش رو به صورت کاملا علمی انجام بدیم . خیلی جامع اما در عین حال سادگی فراگیری رو در کارمون داشته باشیم . یعنی بتونیم نظم فراگیری را به شکلی پیش ببریم که مطالب کامل و آکادمیک انتقال داده بشه و از طرفی ساده و روان در ذهن و جان نوازنده ثبت بشه و بتونه مطالب آموزشی رو خیلی راحت درک کنه و در نهایت نتیجه ای به دست بیاره که رضایت خاطر به همراه داشته باشه. یک نوازنده باید بتواند به تمامی حالات موسیقی رو اشراف پیدا کند . یعنی بتواند به خوبی درک کند بین آموزش ها ارتباط برقرار کند و در نهایت آنچه درناخوآگاهش هست را به فعل تبدیل کند و خلق کند. آشنایی با این جوانب حس و توانایی یک موزیسین رو می سازه . یعنی اینکه یک موزیسین در هر سازی که انتخاب می کند باید بتواند به خوبی بشنود و شنیدار قوی داشته باشد. از طرفی توانایی خواندن نت رو به صورت کامل پیدا کنه و حتی اینکه بتونه نسبت به ساز های دیگر هم آشنایی داشته باشه که خودش رو همزمان با اون ساز ها بتونه همراه کنه . نکته ی مهمی که وجود داره این هست که وقتی در حال آموزش تئوری ضرب خوانی هستیم باید در نظر داشته باشیم که در کنار اون با هارمونی سازهای دیگه هم آشنا بشیم و در واقع منظر نگاهمود و پهنای دیدمون رو وسیعتر کنیم . این چیزی هست که ما سعی می کنیم سر کلاس ها به کار ببندیم و درباره شون خیلی صحبت کنیم. یعنی شخصی که میاد ، صرفا نباید به صورت خاص و تک بعدی فقط یک ساز رو ببینه و صرفا یک تک نواز حرفه ای بشه بلکه همونطور خدمت گرامیتون عرض کردم اینرو فرا می گیره که خوب بشنود، خوب تجسم و درک کند و در نهایت خلق کند. اما یک ذهنیت شاید بازدارنده سر راه نوازنده ها هست – هم در زمان شروع فراگیری و هم زمانی که به رشد و شکوفایی رسیده اند- اینکه می پرسن آموزش موسیقی گوشی بهتره یا به صورت نت؟ و من این سوال رو خیلی تا حالا شنیدم و جوابی هم که تا به امروز دادم اینه که :
نت نواختن و گوشی نواختن اصلا از همدیگه جدا نیستن و چه بسا بهتره بگیم مکمل یکدیگرند.
یک نوازنده ی قوی برای اینکه بتواند در صحنه ها مختلف اجرا و یا در استودیو ی ضبط آثار خودش رو به خوبی منتقل کنه بایستی به هردوی این دو معقوله اشراف داشته باشه یعنی بتونه خوب گوش کنه، تحلیل کنه، تشخیص بده و با دانش کافی -مشتمل بر نت خوانی، نت نویسی و قطعه نویسی- ترکیب کنه و شاهکاری رو خلق کنه. و چقدر خوبه که این مسیر و از اون مهمتر چگونه طی کردن این مسیر رو به زیبایی فرا بگیره، چراکه اولین نتیجه این کار ایجاد نظم ذهنی و آرامش درونی و افزایش اعتماد بنفس نوازنده ست.
در ادامه می گفتیم که اگر گوش قوی هم داشته باشه – یا با روش متناسب ایجاد بشه – می تواند آنچه را می شنود بفهمد، فواصل و جایگاه هر یک از ادات موسیقایی را درک کند و شنیده ها و حتی ارتعاشات ذهنی خودش رو بسازد و چه بسا به نت و یک قطعه ساخته شده تبدیل کنه و آثاری رو از خودش به جا بگذاره. از دیگر مزایای این توانایی این هست که وقتی هنرمند در یک گروه قرار میگیره در درجه ی اول به واسطه ی اعتماد به نفس اولیه می تونه خوب با همه ارتباط برقرار کنه و سپس صدای ساز های دیگه رو درست و به جا بشنوه و خودش رو همراه کنه و هوش و خلاقیتش رو با اقداماتی که روش انجام میشه تا جای ممکن بالا ببره که بتونه هردوی صداها در کنار هم داشته باشه، بتونه ضرب آهنگ رو حفظ کنه هارمونی و هماهنگی نت ها رو حفظ کنه و در نهایت نقش خودش رو به خوبی و توانمند ایفا کنه ،من شخصا این عقیده رو دارم در همراه موسیقی و سازی که می نوازیم بهتره با ادبیات هم آشنا باشیم. پس این سوالی که نت بهتره یا گوشی می تونه سوال حل شده ای باشه. ما نه تنها باید هردوی این هارو داشته باشیم بلکه باید با ادبیات با شعر با سروده هایی که داره استفاده میشه آشنا باشیم تا بهتر درک کنیم اصلا شاعر از کجا شروع به بیان حرف خودش و احساسش کرده و در چه فضای ذهنی قرار داره تا بتونیم اون فضارو بهتر و بهتر با نوای ساز به تصویر بکشیم و بیانش کنیم.

گزیده : چگونه سازی برای نواختن انتخاب کنیم ؟

استاد هاتف : مطلب دیگه ای که معمولا زیاد پرسیده میشه قبل از انتخاب ساز هست. اینکه کدوم ساز سخت تره یا کدوم ساز آسون تره و از کجا شروع کنیم؟ این سوالی هست که من زیاد شنیدم و خالی از لطف نیست که کمی درباره ش صحبت کنیم. تمام ساز ها می تونن هم خیلی ساده باشن و هم خیلی سخت و خارج از حوصله ، چطور فراگیری یک ساز می تونه ساده باشه و اصلا ما چه سازی رو می تونیم انتخاب کنیم که بهترین ارتباط با اون داته باشیم. بسته به نوع علاقه و نوع شناختی که هردو باید باشند چون علاقه ی اولیه به تنهایی نمی تونه مسیر ما رو روشن کنه بلکه ابتدا باید سررشته ی حسی و علاقه ی خودمون رو پیدا کنیم سپس مسیری رو طی کنیم تا به شناخت واقعیتری برسیم.
حالا حسمون و تشخیصمون و علاقه مون رو باهم تلفیق کنیم و با درون مایه ای از دانش به نتیجه ی خوبی برسیم .

سازی برای نواختن

سازی برای نواختن

اما این ساز از کی آسان و از کی سخت میشه :

استاد هاتف : اول راه شما هر سازی رو که انتخاب می فرمایید طبیعتا هیچ آشنایی و تجربه ی عملی با اون ساز نداری و خب شروع می کنید به آموزش دیدن. یه این معنی که شما یک حرکت رو شروع کرده اید، برنامه ای تا به مروز در حیطه ی امن ذهن شما نبوده یا تعریفی ازش دیده نشده.
چه اتفاقی میفته به نظرتون؟ ذهن ما با یک سری علامات و یک سری اتفاقات جدید و دریافت های جدید رو روبرو میشه که به مرور زمان برای خودش طبقه بندی میکنه و میره جلو اما یواش یواش شما به یک موقعیتی می رسید که از لحاظ فکری و حسی، احساس آرامش می کنید برای اینکه دارید آموزش می بینید و نکات آموزشی رو درک می کنید. اما اینجا همان نقطه ای هست که من اسمش رو گذاشتم نقطه عطف آموزش و یادگیری ، اینجا همان نقطه ای هست که شما میزان مطالبی که دارید فرا می گیرید به سمت و سوی وسیع تر شدن پیش میره، تعدد نکات بیشتر میشه و زمانیکه برای تمرین نیاز دارید هم از اون به بعد بیشتر میشه ، حالادرست در همین موقعیت زمانی هست که ناخودآگاه شما با تمایل و عمل و مسیر رشد شماهمراهی نمی کنه دلیلش هم رسیدن به مرز خروج از نقطه امن شما هست، جاییکه شما رو شاید کمی خسته کنه و درست در همون نقطه است که خیلی از هنرجویان در هر ممکن که ساز رو رها کنن. چرا؟ چون جدال این دو موردی که عرض کردم کمی فشار میاره به ذهن و برای گذر از این مرحله نیاز مبرم هست که حجم که حجم تمرینات را زیاد کنیم تا بااین حس درونی به خوبی مقابله کنیم. اما اینجا وظیفه مدرس چیه؟ همینجاست که مدرس باید از لحاظ روانی و روان شناختی مسیر رو به خوبی کنترل کنه که نیاز به آگاهی و تجربه کافی، بررسی، صبر و تحمل و همراهی خوب داره تا با اصول روانشناسی فکر هنر جو رو به سمت آرامش ببره و به سمتی هدایت کنه که این نقطه عطف رو به سلامت پشت سربگذارهف اما باید اینرو هم اضافه کنم که از طرف هنر جوی گرانقدر هم تمرین و تلاش خیلی بیشتری انتظار. اما آینده روشن هست مطمئنا.
تفاوت یک هنرمند با پشتکار و فردی که تمایل داره فقط یک ساز رو تست کنه در همین هست اینکه ساز رو رها کنه یا ادامه بده اگر از این مرحله به خوبی گذر کنه به احتمال بسیار بالایی اون نوازنده دیگه مسیر سازانتخابی خودش رو در پیش میگیره و ادامه میده و اگر گذر نکند طبیعتا ساز رو رها میکنه. اما خب این موضوع برای هر نوع سازی وجود دارد کافیه ما کمی تمرین مون بیشتر کنیم کمی همراه تر بشیم و از طرفی هم لازمه که مدرس شناخت و آگاهی خوبی نسبت به این موقعیت داشته باشه تا هنرآموز محترم و عزیز رو به خوبی همراهی و یاری کنه.
یکی از ایراداتی که شاید در جامعه موسیقی نمیگم جامعه مدرسین ، نمیگم آموزشگاهایی که داریم کار می کنیمف فرقی نمیکنه بلکه یک موضوعی که در جامعه موسیقی و در فرایند تدریس باید رعایت بشه ، واقعا علمی برخورد کردن و روانشناختی برخورد کردنه یعنی ما نه تنها اینکه باید موضوع دانش در کارمون رو قوی کنیم بلکه باید این رو درک کنیم که تمام فرایند خوب نواختن و نوازنده خیلی خوب فقط نواختن نت های قوی و حرفه ای نیست ، ما باید این رو بدونیم که احساسمون رو هم چطور بین نت ها و کلاویه ها به رقص در بیاریم ، خب ما باید چیکار کنیم؟ یکی از این مسائل و ایراداتی که شاید وجود داشته باشه همین آموزش تلفیق احساس با نت های حرفه ای هست. یعنی اینکه ما بدونیم حسمون رو چگونه جاری کنیم در مسیر نواختنمون و اینکه موسیقی رو ابتدا درک کنیم عمیقا و بعد بتونیم منتقل کنیم. این خیلی مهمه و مطمعنا همه جامعه هم درحال حرکت به همین سمت و سو هست. مطلب بعدی این هست که یک هنرجو اصلا چطور میتونه کار خودش رو در این مقطع بخصوص در اون نقطه عطف پیگیری کنه؟برای این موضوع بسیار بااهمیت باید دانست که لازمه ی ادامه مسیر ایجاد انگیزه و هدفی قوی و قابل اعتماد است و خب این طبیعتا وظیفه مستقیم مدرس هست و باید با توجه روحیات هنرآموز عزیز این کارو به انجام برسونه.

گزیده :   تخصص فدای تجملات در ماساژ

ایجاد انگیزه برای هنر جو :

چطور می شود برای یک هنرآموز انگیزه ایجاد کرد تا تشویق بشه؟

استاد هاتف : اول اینکه هنرآموز در طی مسیر باید بتونه پیشرفت خودش رو ببین و مرحله ی اجرا برسونه. به خوبی ببینه کنه جلسه اول با جلسه چهارم، ماه اول با ماه سوم و ماه پنجم واقعا داره تفاوت می کنه و بتونه نتیجه بگیره بتونه اون حرفایی که میشنوه بتونه اون علاماتی که داره به ذهنش می سپاره یک جایی به کار بگیره، بتونه خودش رو نشون بده خب این می تونه یک موضوع خیلی خوب و ایجاد انگیزه ش باشه یعنی تلاش هنر جو و مدرس باهم باشه ، و اینکه در مسیر کارمون کارگاهای آموزشی زیاد داشته باشیم بتونیم گرده همایی های زیاد باهم داشته باشیم بتونیم اظهار نظر های همدیگرو بشنویم و درک کنیم. نسبت به این موضوع زمان برای صحبت کردن هنر جو و عرض اندام کردن داشته باشه بتونیم بهش زمان بدیم .
تا درباره کارش بتونه صحبت کنه بتونه با زبان سازش صحبت کنه. توانایی قطعه نویسی نت نویسی رو بهش بدیم محدودش نکنیم بتونه کامل از هر آنچه که در چنته داره استفاده کنه و اون هارو به کار بگیره و به عمل تبدیل کنه.

سازی برای نواختن

سازی برای نواختن

گروه نوازی رو از یاد نبریم :

کارگاه ها و تمرینات گروه نوازی رو حتما داشته باشیم یعنی ما در جمع سازهای مختلف و در کنار ساز اصلی صداهارو بشنون، -که هنر جو در زمان آموزش باید این رو یاد بگیره و این توانایی رو بدست بیاره که بتواند با ساز های دیگر همراه شود و صرفا یک تکنواز تنها نباشه و گروه نوازی رو فرا بگیره و این همکاری رو درک کنه و در خدمت گروه باشه نه تکرو. کار مجموعه ای و انفرادی رو درک کنه. و اینکه همراهی رو آموزش ببینه و بعد در کنار تک نوازی که عرض کردم و گروه نوازی بتونه موقعیت هایی رو خلق کنه. حتی نظر بنده این هست که هنرآموز در زمان آموزش خودش رو در موقعیت تدریس هم باید ببینه یعنی انقدر این توانایی رو یادگیری و عزت نفس کسب کنه که بتونه خودش رو در موقعیت تدریس هم ببینه با دقت ها و فراز و نشیب ها مربطه ش آشنا بشه. همین موضوع باعث میشه که تلاش و انگیزه ی یک هنرآموز رو حداقل به ۵ تا ده برابر برسونه و چیزی که حالا ما تو این مدت تجربه کردیم بخصوص این گزینه آخر که حالت یک مدرس رو بتونن آموزش ببینن خودشون تو اون جایگاه ببینن باعث شده که بیشتر تلاش کنه و بیشتر یاد بگیره لذا تمرینشو بیشتر کنه. که ما از این متد نتایج خوبی گرفتیم .

گزیده : نظرتون درباره استعداد در موسیقی چیه ؟ آیا اصلا وجود داره ؟

استاد هاتف : استعداد وجود داره در هر فردی ولی استعداد چه زمانی دیده میشه و چه زمانی شکوفا میشه زمانیکه با پشتکار و تمرین ، چیزی که در وجودمون به صورت بالقوه بوده به فعل تبدیل بشه یعنی علاقه ای که ما داریم و و حسی که داریم درباره توانمندیمون درون مایه باور بهش اضافه بشه و به فعل تبدیل بشه .
یعنی اینکه به نتیجه برسه و اون نتیجه دیگه تمام تلاش شما رو می طلبه به تعبیر دیگه کسیکه به یک نتیجه رسیده و نوازنده ی بزرگی شده قطعا و قطعا بسیار تلاش کرده ، تلاش تلاش و تلاش. پیگیری و باور قلبی که خود نوازنده این رو باور داشته باشه که می تونه.

سازی برای نواختن

سازی برای نواختن

گزیده : لطفا در مورد انتخاب ساز کمی بیشتر برامون بگید ؟

استاد هاتف : زمانیکه یک علاقمند قصد داره ساز رو برای نواختن انتخاب کنه بهتره که تجربه ای از صداهای مختلف پیدا کنه مثل ساز دف ، تنبور ، سه تار ، تار ، پیانو ، گیتار ، ویلون و … مروری روی صداهای مختلف داشته باشه، حتی به نظر من سازی رو که در اولین برخورد ممکنه نظرشو جلب نکرده باشه رو تجربه کنهه و به دست بگیره. ببینید شما صداهای مختلف رو که می شنوید حستون غربال میشه و رفته رفته به حس حقیقی و اصلی تون برای انتخاب نزدیک خواهید شد. تمام افرادی که در زمینه موسیقی یا دیگر زمینه های هنری مثل نقاشی ، سفال گری فعالیت داند، در جایی قدم گذاشته اند که درست با حس و روح شون سرو کار داره و با جان و دل هم براش تلاش می کنن. حالا شما مقداری که صداها رو بشنوید در آموزشگاه های مختلف و جاهایی که موسیقی اجرا میشه تشریف ببرین صدای ساز و خود ساز رو همزمان ببینید این کار شمارو چندین قدم بیشتر به جلو می بره و بعد از اینکه اون سازها رو دیدین یکی روز دو روز به خودتون اجازه بدید که ذهن شما پردازش کنه (یعنی بازهم همون موقع اقدام نکنید) چون شما زمانیکه وارد یک مجموعه ای شدید که همه ی نوازنده ها توانمند هستند و در حال نواختن ساز تخصصی خودشون هستن، طبیعیه که حداقل از ۷۰ درصد اون سازها خوشتون میاد . خب هنرآموز باز هم دچار سر درگمی میشه پس همون موقع نباید بره سراغ انتخاب یک روز تا چند روز بعد بسته به حس و حال هنرآموز زمان باید بده به ذهنش تا پردازش انجام بشه و بعد برای مرحله بعد اقدام کنه. این بار باید به عنوان یک نوازنده و هنرآموز برای انتخاب دقیقتر در جایگاه آموزش بنشینه و آموزش ببینه و خیلی بهتر وو واقعیتر با همه اتود اولیه آشنا بشه و اون موقع جزئیات رو ببینه و بررسی کنه یعنی می تونه ساز رو دستش بگیره و باهاش تمرین کنه. با این روش به مرور زمان موفق میشه یک الی دوتا ساز رو انتخاب کنه و طی مشورت و مشاوره با فرد معتمد خودش نتیجه ی دقیقتری بگیره.

گزیده :   خنده یا گریه

گزیده : مسیر شروع این فرایند چیست ؟

استاد هاتف : بستگی داره بره سراغ سازهای هارمونیک و یا سازهای کوبه ای و ضربی ، اگر ساز های ضربی رو انتخاب کنه طبیعتا تئوری ضرب خوانی رو باید شروع کنه و آموزش دیدن و کار رو به صورت اصولی پیش ببره . بنظر من تئوری به صورت خالص در ابتدای کار ممکن یه کمی هنر آموز رو خسته کنه از لحاظ فکری (البته بستگی مستقیم به هنرجو داره و این برای همه صدق نمی کنه) . چون به یک باره حجم زیادی از اطلاعات وارد ذهنش میشه و به همون دلایل روانشناسی که قبلا عرض کردم هنرآموز رو درگیر ترمزهای ذهنی می کنه.
در شروع آموزش ذهن مقداری مقاومت داره و ما اگر فشار دریافت مطالب و سرعت یادگیری روبالا ببریم این مقاومت خیلی بیشتر و بیشتر میشه و کار رو سخت میکنه. اما اگر آموزش تئوری رو به همراه اجرای عملی در یک یا دو جلسه پیش ببریم و همراه نواختن دریافت هنرآموز رو هم بهتر و بیشتر می کنه. این باعث میشه به مرور هنر جو هم بتونه همین کار رو انجام بده و شروع کنه به نواختن و هرچند ابتدایی اما بتونه اون تئوری که داره پله پله فرا می گیره رو اجرا کنه و بعد از از یه جایی به بعد هر دو رو با هم پیش ببره که سرعت یادگیری رو چند برابر می کنه. ( البته همه مواردی که عرض کردم با توجه به روحیات هر فرد تغییراتی رو داره مطمئنا )

گزیده : نظرتون درباره خود آموز های موسیقی چیست ؟

استاد هاتف : خود آموزها خوب هستند فردی که داره این کارو انجام میده تلاش زیادی برای جمع آوری اطلاعاتی که به من و شما و هنر آموز های دیگه منتقل کنه. طبیعتا زحمت زیادی کشیده و کاملا قابل احترام هست ولی مطلبی هست اینکه ما گل کوزه رو روی صفحه گردان گذاشتیم ولی بدون دست استاد می خوایم بچرخونیمش و بهش شکل بدیم، هنرمند عزیز و بزرگواری که فایل بسیار خوب خود آموز آماده کرده سالیان زیادی رو زیر دست استاد صفحه گردان خودش رو چرخوانده و انقد دسته خراب کرده و کوزه خراب کرده تا بالاخره گل نرم رو به هنر خودش مزین کرده و شکل داده و همه ی ریزه کاری ها و اشکالات دستش رو استاد رفع کرده و دستش رو رها کرده و تونسته کار رو به نتیجه برسونه ولی فردی که داره صرفا نتیجه ی این مسیر رو نگاه می کنه اون ریزه کاری های بخصوص در ابتدای یادگیری رو با دقت استاد نمی بینه. مهم ترین کار یک هنر آموز شروع کارش هست یعنی در ابتدا اگر به طور خاص در موسیقی دست ما به شکلی صحیح حالت درست رو نگیره باعث میشه در زمان اجرای تکنیک با مشکل مواجه بشیم، لذا اگر این موضوع برای بار اول در هنرآموز اتفاق بیفته و نکته ای به صورت نادرست در تکنیک یا ذهن ایشان نقش اصلاح اون یا غیر ممکن یا خیلی زمان بره سخت میشه (من مشابه این اتفاق رو دیدم و به همین خاط تاکید بسیار زیادی روی تمرین صحیح زیر نطر مدرس آگاه دارم.
به نظر شخصی بنده خود آموزها به عنوان فایل مکمل می تونن مناسب باشه

گزیده : در هفته چند روز کلاس برای موسیقی توصیه می کنید و چه میزان تمرین؟

استاد هاتف : سوال بسیار خوبیه پیشنهاد بنده برای زمان شروع ماه اول می تونه در هفته یک الی دو جلسه باشه ، که به نظر من یک جلسه کافیه چون در ابتدا حجم مطالب جدید زیاد هست و نیاز به زمان بیشتر برای پردازش و درک و همچنین تمرین فراوان برای تسلط هست. اما تمرین باید هرروز انجام بشه و حداقل روزی یک ساعت در کمترین حالت ممکنه. که پیرو اون هرچه بیشتر به پیشرفت کنیم برای موفقیت و تبهر و تسلط بیشتر زمان بیشتری نیاز هست. موفقیت در تمرین و تکرار و ثبات هست.

سازی برای نواختن

سازی برای نواختن

گزیده : گروه نوازی در مسیر آموزش را توضیح دهید ؟

استاد هاتف : خیلی موضوع مهمی هست و خیلی خلاصه عرض کنم که تکنوازی و گروه نوازی از همان ابتدای کار در دستور آموزشی بنده هست و متدها و تکنیک های مورد نیازرو حتما منتقل می کنم تا هنرآموز عزیز خیلی آرام آرام با هر دو موضوع آشنا بشه و از زمانی که به تبهر لازم رسیدند وارد مرحله دونوازی و سه نوازی می شوند و سپس گروهنوازی، که علاوه بر نواختن قطعات هر جلسه بخشی از زمان رو به صحبت درباره ی سلفژ و دانش موسیقی اختصاص می دهیم. زمانی که یک هنرآموز عزیز وارد گروهی از نوازندگان می شه با سازها و صداهای مختلف تجربه ی بسیار خوبی بدست می آورد و دنیای جدید پیش رویش باز می شود و آنجاست که همراهشون هستیم تا ذره ذره نکات نواحتن جمعی رو فرا بگیرن و با ریزه کاری های بسیاری که وجود دارد آشنا و مسلط بشوند. در جمع بزرگتر وسعت دید و ظرفیت ذهنی هنر آموز افزایش چشمگیری پیدا می کند.

گزیده : اعتماد بنفس در موسیقی رو چطور بدست بیاریم ؟

استاد هاتف : یک مدرس باید روانشناسی تدریس رو بدونه و احوالات هنرآموز رو در زمان یادگیری تشخیص بده و بتونه درکش کنه، زمانیکه بتونید هنرجو رو درک کنید و بفهمیدش می تونید خوب باهاش همراه بشید. مطالبی که عرض کردم اعم از تئوری و عملی و همراهی مسیر رشد رو حتما به همه ی عزیزان بی کم و کاست منتقل کنیم وقتی یک هنرجو این احساس رو داشته باشه که هر جا حضور پیدا کنه و در هر جشنواره یا مسابقه ای شرکت کنه توانایی نواختن و ارائه داشته های خودش رو داره، با همه چیز تا حدامکان آشناست و از عزت نفس و همچنین اعتماد بنفس مناسبی برخوردار خواهد بود خیلی ساده و تحتالفظی بخوام عرض کنم به این معنی هست که اگر درباره گوش نواختن صحبت به میان بیاد هنرآموز با خودش فکر می کنه که آشناست و حرف برای گفتن داره اگر درباره نت خوانی صحبت بشه به همین صورت، وقتی بخواد تمرین کنه می دونه درباره مقاومت دستش باهاش صحبت شده درباره تواناییش باهاش صحبت شده میدونه نقاط ضعف و قوتش کجاست و به این مطالب آگاهی داره. به طور کلی چیزی که باعث اعتماد بنفس میشه آگاهیه هرچی بیشتر آگاهی داشته باشیم بهتر میتونیم پیش بریم و منجر به بالارفتن اعتماد بنفسمون خواهد شد و البته اینرو هم اضافه کنم که مدرس جادوگری نمی کنه بلکه آموزش میده و نتیجه نهایی و اساسی رو هنرآموز عزیز با تمریناتی که انجام می دهد خلق می کند.

گزیده : اگر هنرجو بخواد ساز دوم انتخاب کند نظر شما چیه ؟

استاد هاتف : این بستگی به خیلی چیزها داره، هنرآموزان گرامی همه مثل هم نیستند و تفکرات و توانایی ها و نگرش های بسیار متفاوتی رو دارن اما به طور کلی زمانیکه هنرمندان عزیزمون در سازی که فعالیت می کنند به سطحی از تبهر تسلط و خلاقیت و رشد عملی و فکری رسیده باشن، همچنین حداقل ۱۵ اجرای مهم رو انجام داده باشن تا با حالات روحی روانی سالن های هزار و دو هزار نفره آشنا شده باشن با پیشنهادشون موافقت می کنم و به همان صورتی که عرض کردم برای ساز بعد اقدام به انتخاب خواهیم کرد. البته اینرو اضافه کنم معنیش این نیست که قبل از رسیدن به این مرحله اجازه تغییر رو ندارن بلکه در پاسخ به سوال عزیزانی که می پرسن جواب بنده این هست و پشتیانی و حمایتی که در این مسیر همیشه داشتم و خداوند توفیق بدهد از این به بعد هم خواهم داشت.

گزیده : درباره نحوه آموزشتون هم برامون بگید ؟

استاد هاتف : هرآنچه به صورت خلاصه و تیتر وار تا اینجا عرض کردم خدمتتون بخشی از مسیر و روشی هست که بنده برای آموزش و رشد و توانمندی عزیزانم در پیش می گیرم. همه ی ما باید همواره برای رشد و تکامل خودمون تلاش کنیم و پیوسته در حال تمرین و کسب دانش باشیم.
مطلبی که معمولا مورداستقبال هنرآموزان عزیز قرار گرفته تا الان این هست که می آموزند پطور بنویسند و بعد از مدتی قطعات مختلفی به همراه دارند که زاده ی ذهن و خلاقیت خودشون هست و این خودش یکی از دلایل افزایش اعتماد به نفس عزیزان هست.

در آخر به عنوان قطره ای از این دریای پهناور عرض می کنم که در مسیر رشد با ثبات و پشتکار خدایانی هستند که نتایج را خلق می کنند.
برقرار باشید و به امید دیدار.
شماره تماس ۰۹۳۶۸۴۷۹۲۵۰ ، ۰۹۱۵۱۵۷۴۳۶۳

اینستاگرام : notehasti@

تولید محتوا چینود

خانه

 

 

تبلیغات چینود پلاس
4.3 26 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

40 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Omraneh

خیلی آموزنده و زیبا بود ممنون از توضیحات خوبتون بهترین استاد دنیا من خیلی از شما درس گرفتم و مهترینش درس زندگی و اخلاق بود براتون ارزوبهترین هارو دارم

آخرین ویرایش 6 ماه قبل توسط Omraneh
امین هاتف

درود بیکران و بسیار سپاسگزارم شما بسیار لطف دارید و مطمئن هستم که در همه ی عرصه های هنر و زندگی به واسطه عزم راسخ و پشتکار و استعداد بسیار خوبی که دارید می درخشید

Amirreza Talebi

سلام و درود خدمت استاد هاتف بزرگوار
بسیار بسیار ممنونیم برای این همه نکته و تجربه زیسته که در اختیار ما قرار دادین

امین هاتف

درود بیکران
امید که همیشه برقرار باشی امیر عزیز و گرانقدرم

رضا بنایی

بسیار عالی و فصیح ، لذت بردم از بیان زیبای استاد ارجمند . براتون سلامتی و موفقیت روز افزون از ایزد منان آرزو دارم .
به امید درخشش بیشتر و روزهای پر کار تر

امین هاتف

درود فراوان
ممنون از لطف و انرژی عالیتون امید. برقرار و پاینده باشید همیشه

محمدرضا چربگو

بسیار عالی
انشا،الله همیشه در همه مراحل زندگی موفق باشید

امین هاتف

درود و سپاس فراوان

فرحناز

سلام وخداقوت خدمت استاد عزیزتر از جانم❤
استادهاتف بسیارممنونم ازهمه ی زحماتی که توام باعشق برای هنرآموزهاتون میکشید وهمینطور که درمصاحبه هم فرمودید همه ی این اصول رو به بهترین شکل به گرفته وباعث درخشش هنرآموز میشید🌹
مایه ی افتخارهستیددرهرزمینه ای…

امین هاتف

درود بیکران
ممنونم از شما که همیشه با پشتیبانی و دلگرمی در همه ی عرصه های هنر و زندگی به من انرژی می دید.

فرحناز

بزرگوارید💖
خدا حفظتون کنه…

آیدا

عالیی، عالییییی، عالیییییییی، همیشه موفق باشی استااااااد هاتف عزیز

امین هاتف

درود بیکران خدا حفظت کنه همیشه و ممنون که همیشه همراهم هستی

احمد محسنیان

سلام و ادب
با آرزوی موفقیت برای فرهیخته و هنرمند عزیز کشورمان جناب استاد هاتف

امین هاتف

درود بیکران بر جناب استاد محسنیان
ممنون از لطف و عنایت شما که مایه افتخار بنده ست

حمید

درود بر استاد و دوست بزرگوارم
بسیار خرسندم که پیشرفت و تعالی دوستانم رو شاهد هستم. برای شما در مسیری که علاقمند هستید و تلاش میکنید، صمیمانه آرزوی بهروزی دارم. شاد باشید ❤

امین هاتف

درود فراوان جناب مهندس فرهیخته و توانمند
ممنونم از لطف شما

علیرضا

تنبور تنم آرد به ساز و نوای دوست
شمس الحق تبریزی از خلق چه پرهیزی
اکنون که در افکندی، صد فتنه ی فتانه
من مست و تو دیوانه مارا که برد خانه
صد بار تو را گفتم کم خور دو سه پیمانه
در شهر یکی کس را هشیار نمی بینم
هریک بتر از دیگر، شوریده و دیوانه
جان را چه خوشی باشد بی صحبت جانانه
هرگوشه یکی مستی، دستی ز بر دستی
و آن ساقی هر هستی، با ساغر شاهانه
بسیار مفتخرم که در کارنامه زندگی خود ، دوستی با مردی بزرگ و استادی ارزشمند را به همراه دارم . آنچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند. از مطالب گفته شده شما استفاده کردم . امیدوارم باز از نزدیک شنونده صدای دلنشین قلبتان باشم. دوستدار شما عضوی از گروه شولای

امین هاتف

درود درود و هزاران عرض احترام دوست عزیز و گرانقدرم
یاد باد آن روزگاران یاد باد که همیشه به نیکی ازش یاد میشه و انرژی بسیار عالی و هنر والای شما که همیشه ارزنده و ورد زبان بوده و هست. در واقع این افتخار آشنایی با شمارو سالیان سال پیش در سالن موسیقی دانشگاه شیراز خداوند به بنده عنایت کرد.
به امید دیداری مجدد و بهره مندی از حس و هنر زیباتون

Sadegh

سلام
واسه شما استاد عزیز و بزرگوار آرزوی موفقیت میکنم.
مطالبی که فرمودین بسیار مفید و مهمتر از همه به زبان ساده بیان شد.
سپاس از لطف شما و آرزوی سلامتی برای شما🙏🙏🙏🌹🌹🌹🌹

امین هاتف

درود بیکران
امید که مفید فایده بوده باشه
ممنونم از لطف و محبتتون

Mona

😍😍😍😍همیشه بدرخشید استاد ❤️❤️❤️❤️

امین هاتف

زنده باشی ممنونم شما هم همیشه موفق و پیروز باشی در مسیر جدید زندگیت

امیر

بسیار عالی
این مطالب نشان دهنده سطح بالای آگاهی و تجربه ایشون میباشد🙏

امین هاتف

درود بیکران سپاسگزارم از محبت شما

انسیه

بسیار عالی . پایدار باشید استاد هاتف گرامی🌼

امین هاتف

درود بیکران ممنون و سپاسگزارم از لطف و محبت شما

مسعود حسینی

با درود و سپاس…بسیار عالی و جامع
سپاسگزارم از استاد امین هاتف که اینگونه در عرصه هنر می‌درخشند امیدوارم با توجه به جوانی و استعداد گرانقدرشان سالهای زیادی و از ایشان ببینیم و بشنویم و لذت ببریم ..بنده افتخار دوستی و همکاری و اجراهای زیادی و با ایشان داشته و دارم ..با افتخار مغتنم است در کنار حضرتشان

امین هاتف

درود بیکران جناب حسینی عزیز و گرانقدر
لطف و عنایت همیشگی شما مایه افتخار و دلگرمی بنده هست امید که بنده همیشه سعادت حضور در معیت شمارو داشته باشم.

amin

آبان خادمی

احسنت و عالی استاد هاتف

امین هاتف

درود بیکران و سپاسگزارم

کیان

عالی و مفید بود.مرسی از شما

امین هاتف

درود برشما امید که مفید بوده باشه

مجید باقری

درود استاد عزیز
بسیار عالی و جذاب بود
سپاس از شما بابت توضیحات کامل و جامع
موفق و پیروز باشید

امین هاتف

درود برشما امید که مفید بوده باشه
برقرار باشید و پاینده

لیلا حسین نیا تنها

این مصاحبه بسیار عالی و مفید بود👌👌🌸🌸 قطعا توانایی های استاد هاتف خیلی زیاده.. در زمینه های مختلف هنری… خصوصا اخلاق شایسته و درست ایشان زبانزد است …

امین هاتف

درود بیکران و بسیار سپاسگزارم از لطف و عنایت شما خیلی محبت دارید

بهاره ضیایی

سلام و ارادت – خیلی تبریک میگم موفقیت روز افزون شما رو و ممنون بابت توضیحات ارزشمند شما در خصوص موسیقی و علایق فرد در این رشته 🙏 موفق و پیروز باشید 🌷🌷

امین هاتف

درود و سپاس
امید که مفید و موثر واقع شده باشه
برثرار و پیروز باشید