سایه از سر ادبیات ایران کم شد

سایه از سر ادبیات ایران کم شد

به نام خدا

گزیده

سایه از سر ادبیات ایران کم شد :

ما در ایران شاعران بزرگی داریم که همیشه باعث افتخار بوده اند چه در حیات و چه در غیر حیات ما در گزیده به سوگ یکی از این عزیزان نشسته ایم .

هوشنگ ابتهاج ( سایه ) :

امیر هوشنگ ابتهاج ( متخلص به سایه یا ه ا سایه )متولد ۶ اسفند ۱۳۰۶ رشت . ایشان یک شاعر با روح بزرگ و پژوهش گر بوده است . متاسفانه در ۱۹ مرداد سال ۱۴۰۱ ( در سن ۹۴ سالگی ) درگذشت ( علت فوت نارسایی کلیه ) او در یک خانواده اصیل به دنیا آمده و پدرش آقا خان ابتهاج از پزشکان شهر رشت بود که مدتی نیز رییس بیمارستان پورسینای این شهر بوده است .
امیر هوشنگ ابتهاج تحصیلات دبستان را در رشت و دبیمارستان را در تهران به پایان رسانید و اولین دفتر شعر خود را با نام نخستین نغمه ها را منتشر کرد .

گزیده

عشق و شعر در هم آمیخته :

گفته می شود در جوانی دلباخته دختری ارمنی به نام گالیا شد ( وقتی در رشت ساکن بود و شاید همین عشق دوران جوانی دست مایه اشعار عاشقانه شد که در آن ایام نیز سرود .
بعدا که ایران غرق خون ریزی و بحران شد ، او شعری با نام ( دیرست گالیا ) با اشاره به همان روابط عاشقانه اش در گیر و دار مسائل سیاسی روز سرود .
به بنیان گذاران انجمن ادبی شمع سوخته می شود اشاره کرد به هوشنگ ابتهاج ، احمد شاملو ،
مرتضی کیوان ، سیاوش کسرایی ، نیما یوشیج .
از آثار دیگر ایشان به ایران ای سرای امید اشاره کرد .
همچنین از سال ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۶ سرپرست برنامه گل ها در رادیو ایران
( کناره گیری داوود پیرنیا ) و پایه گذار برنامه موسیقایی گلچین هفته نیز بود. تعدادی از غزل ها، و اشعار نیمایی او را هنرمندانی چون استاد محمد رضا شجریان ، احمد ظاهر ، استاد علیرضا افتخاری ، استاد شهرام ناظری ، استاد محمد اصفهانی اجرا کرده اند ، و تصنیف خاطره انگیز تو ای پری کجایی نیز از استاد هوشنگ ابتهاج می باشد .

گزیده

سایه در شیراز :

گفته می شود در سال ۱۳۴۶ شمسی استاد ابتهاج با متلخص( سایه ) در آرامگاه حافظ در شیراز و در جشن هنر شیراز شعر خوانی نمود و که باستانی پاریزی در سفرنامه معروف ( ازپاریز تا پاریس ) از استقبال شرکت کنندگان و هیجان آن ها را پس از شنیدن اشعار سایه شرح
می دهد و می نویسد تا قبل از آن هرگز باور نمی کرد که مردم ایران از شنیدن یک شعر نو تا این حد استقبال و به شوق بیایند .

گزیده :   پایان کاروان مسابقات کشورهای اسلامی 2021

گزیده

از استعفا تا مهاجرت :

جناب هوشنگ ابتهاج در سال ۵۷ و پس از حادثه میدان ژاله ( ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ ) به اتفاق محمد رضا شجریان ، حسین علیزاده ، محمد رضا لفطی ، به نشانه اعتراض از رادیو استعفا داد . و چند سال بعد یعنی درسال ۱۳۶۶ همراه خانواده خود به آلمان مهاجرت کردند ولیکن گفته می شود تا پایان عمر به ایران سفر می کرد( یعنی در رفت و آمد بودند ) ( ازدواج در سال ۱۳۳۷ با خانم آلما مایکیال و حاصل این ازدواج چهار فرزند با نام های ، یلدا ، کیوان ، آسیا ، کاوه ، می باشد )

گزیده

آثار ارزنده یک سایه پر برکت :

آثار هنری در هر زمینه ای از بین نخواهد رفت . هوشنگ ابتهاج ( سایه ) کارنامه هنری و کاری تحسین برانگیز داشت که هرگز از یاد و خاطره دوستارانش نخواهد رفت . می توان به یکی از مهم ترین آثار ایشان یعنی تصحیح او از غزل های حضرت حافظ اشاره کرد .
با عنوان حافظ به سعی سایه که نخستین بار نیز در سال ۱۳۷۲ نشر و به چاپ رسید .
ایشان سال های زیادی را صرف پژوهش و حافظ شناسی کرد و حاصل این کتاب را در مقدمه آن به همسرشان پیشکش کردند .
در تاریخ مهر ۱۳۹۵ در بیست و سومین جایزه ادبی و تاریخی محمود افشار یزدی در باغ موقوفات افشار به انتخاب هیئت گزینش جایزه این بنیاد به استاد هوشنگ ابتهاج اهدا شد .
و همچنین گفته می شود در سال ۱۳۹۷ در مراسم پایانی ششمین جشنواره بین المللی هنر صلح ، نشان عالی هنر صلح به ایشان و سه هنرمند دیگر اهدا شد .

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود 

 

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها