شرکت مایکروسافت

دلایل موفیت شرکت مایکروسافت

به نام خدا

 

چرا مایکرو سافت موفق شد :

تاریخچه ماکروسافت از پیدایش تا به امروز :

می توان گفت مایکروسافت ( میکروسافت Microsoft )یک شرکت چندملیتی آمریکایی می باشد که دفتر مرکزی آن در شهر ردموند، در ایالت واشینگتن قرارگرفته است .
گفته می شود مایکروسافت یک شرکت فناوری است که در سال ۲۰۱۶، رتبه نخست در فهرست بزرگ‌ترین شرکت‌های نرم‌افزاری بوده و به انتشار کتاب، تولید محصولات چندرسانه‌ای و ارائه خدمات پست الکترونیکی نیز می‌پردازند.( همچنین ارزش مایکروسافت در سال ۲۰۱۹ از مرز ۱ تریلیون دلار گذشت تا در کنار شرکت‌های آمازون و اپل تنها شرکت‌هایی باشند که ارزششان از ۱ تریلیون گذشته‌است ) شعار اصلی شرکت «یک رایانه روی هر میز، در هر خانه» می‌باشد که خیلی طرفدار دارد .

 

 

 

گزیده

از دوستی تا موفقیت جهانی :

باید بدانید که مایکروسافت نخست کار خود را توسط دو دوست دوران کودکی به نام‌های بیل گیتس و پُل آلن با ساخت و فروش مفسر زبان برنامه‌نویسی بیسیک برای آلتایر شروع کردند. و سپس در اواسط دههٔ ۱۹۸۰ و با طراحی سیستم‌عامل داس بر بازار سیستم‌های عامل رایانه‌های شخصی مسلط شد. یکی از حرکت های چشمگیر این شرکت موقعی اتفاق افتاد که سهان خود را وارد بورد کرد ، با افزایش ارزش سهام ، چهار نفر میلیاردر و حدود ۱۲۰۰۰ نفر از کارکنان مایکروسافت نیز میلیونر شدند و میتوان به این استراتژی آنها آفرین گفت . البته این شرکت همواره هدف نقد های مختلف از جمله انحصار طلبی بوده و حتی موجب تشکیل دادگاه های قضایی علیه آن ، به علت تجاوز از قوانین انحصار، در وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا و همچنین کمیسیون اروپا شده است .مایکروسافت به‌جز بازار سیستم‌عامل و نرم‌افزار اداری، در زمینه‌های دیگر هم فعالیت می‌کند مانند شبکه تلویزیونی ام‌اس‌ان‌بی‌سی، سایت اینترنتی ام‌اس‌ان و… در آوریل ۲۰۱۴ میلادی مایکروسافت شرکت فنلاندی تولید تلفن همراه نوکیا را به قیمت هفت و نیم میلیارد دلار آمریکا برای ده سال خرید.

 

 

 

گزیده

برند شناسی و مایکروسافت :

باید بدانید که پرفروش ترین محصول این شرکت سیستم عامل های ویندوز و نیز مجموعه ی نرم افزار آفیس می باشند. مایکروسافت از همان ابتدا، نمی خواست فقط رهبر بازار باشد، بلکه در جستجوی تصاحب کامل بازار و در انحصار گرفتن آن بود و می دانست که برای رسیدن به چنین هدفی به کمک شرکت های بزرگ نیاز خواهد داشت. پس در ادامه در ۱۹۸۱، زمانی که مایکروسافت تنها شش سال داشت، هیچ شرکت تکنولوژیکی ای بزرگتر از IBM وجود نداشت. پس وقتی که IBM به شرکت بیل گیتس واقع در سیاتل، سفارش داد که برای اولین کامپیوتر شخصی IBM، سیستم عامل تهیه کند، بیل گیتس بی درنگ متوجه شد که چه موقعیت عالی نصیبش شده است. از هر چه بگذریم، مایکروسافت فقط یک کالای ناملموس ، یعنی نرم افزار، تهیه می کرد واین کالا یک چیز فیزیکی مثل کامپیوتر نبود که مردم بتوانند آن را به چشم ببینند. IBM برای صرفه جویی در زمان و نیروی انسانی خود، مایکروسافت را استخدام کرد. چرا انرژی خودتان را صرف طراحی و ساخت نرم افزار کنید، در حالی که کس دیگری می تواند این را برای تان انجام دهد.با این حال مایکروسافت تا جایی توسعه یافت که به نام تجاری ای که بازار را قبضه کرده است، مبدل شد و به شیوه ای که، حتی IBM هم نمی توانست از عهده اش برآید. تا پایان قرن پیشین، IBM تنها ۱۰ درصد بازار کامپیوترهای شخصی را در اختیار داشت. در حالی که ۹۰ درصد بازار سیستم عامل مخصوص کامپیوترهای رومیزی از آن مایکروسافت بود.

 

 

 

گزیده

مایکروسافت و پیش رفت در زمان :

می توان گفت مایکروسافت از پایه ای که بنا نهاده بود استفاده کرد و پا به پای انقلاب کامپیوتر در جهان، رشد کرد و بزرگ شد. این شرکت در دهه ی نود با ارائه ی ویندوز و برخی برنامه های کاربردی از جمله آفیس حرف اول را می زد. و به دلیل اینکه بیشتر کامپیوترهای مردم با سیستم ها و برنامه های کاربردی مایکروسافت کار می کرد، اصل وفاداری به نام تجاری به شکل خودجوش به وجود آمد .شرکت همچنین به سرعت به اهمیت اینترنت (Internet) پی برد. در نتیجه دارای بزرگ ترین برنامه کاربردی ایمیل و همین طور یکی از بزرگترین نام های تجاری شبکه جهانی (MSN) شد. باید گفت امروزه تقریباً تمام سیستم های مربوط به کامپیوتر های خانگی در تصاحب مایکروسافت می باشد و مسائل مهمی که کاربران این کامپیوتر ها با آن سرو کار دارند هم به تمامی با مایکروسافت پیوند می خورد.مایکروسافت همراه با تاریخچه ی کامپیوترهای شخصی به تکامل رسیده است. وقتی در سال ۱۹۷۵ شروع به کار کرد، فقط روی بهینه سازی و پیشرفت زبان های برنامه نویسی تمرکز داشت. امروزه مایکروسافت شرکت نرم افزاری ای است که روی تمام حوزه های مربوطه از سیستم های عامل گرفته تا برنامه های کاربردی شبکه، احاطه دارد و این یک امتیاز است که بدون رقیب از آن مایکرو سافت شده است .

گزیده :   دلایل موفقیت شرکت تسلا

 

 

 

گزیده

ویندوزهای مدرن و ایکس باکس :

بیل گیتس در سال ۱۹۹۵ تصمیم گرفت شرکتش را به بازارهای جدید وارد کند. آن‌ها دنیای وب را بازاری پرسود برای خود می‌دیدند و به همین خاطر توسعه‌ی نرم‌افزار برای آن را آغاز کردند. سیستم عامل جدید مایکروسافت با نام ویندوز۹۵ با ظاهر گرافیکی قوی‌تر و امکانات جدید مانند دکمه‌ی استارت و سرویس آنلاین MSN عرضه شد. نکته‌ی قابل توجه و جالب این بود که مایکروسافت قصد داشت با عرضه‌ی MSN به رقابت با شبکه‌ی اینترنت بپردازد. همچنین مرورگر اینترنت اکسپلورر، سلاح جدید مایکروسافت در دوران وب بود. ردموندی‌های این نرم‌افزار را پس از عرضه‌ی نسخه‌های اولیه‌ی ویندوز ۹۵ توسعه دادند و سپس آن را در بسته‌های جدید با نام ویندوز۹۵ پلاس همراه با سیستم‌عامل عرضه کردند. و در سال بعد ، محصول جدیدی با نام Windows CE 1.0 توسط غول نرم‌افزاری واشنگتن معرفی شد. این نسخه برای دستگاه‌های با حافظه‌ی رم پایین مانند دستیارهای شخصی توسعه داده شده بود و قابلیت های خوبی داشت.

 

 

 

گزیده

ویندوز XP محصول ۲۰۰۱ :

وقتی در سال ۲۰۰۰ بیل گیتس میز مدیر عاملی مایکرو سافت را به دوست و همکار مورد اعتماد و قدیمی اش استیو بالمر داد خودش از آن پس به عنوان مدیر بخش معماری نرم افزار مشغول به کار شد . محصول بعدی که رونمایی شد در حوزه‌ی سیستم‌عامل بود که در ۲۵ اکتبر سال ۲۰۰۱ عرضه شد. این ویندوز ترکیبی از سیستم‌عامل‌های معمولی و NT مایکروسافت بود که بر پایه‌ی کدهای NT توسعه‌ یافت. ویندوز XP سال‌ها به‌عنوان پرطرفدارترین نسخه‌ از ویندوز استفاده می‌شد و با وجود پایان یافتن پشتیبانی از آن در سال ۲۰۱۴، هنوز در بسیاری از کشورها از جمله کشور خودمان به وفور از آن استفاده می‌شود. در اصل ورودی ردموندی‌ها به بازار کنسول‌های بازی در سال ۲۰۰۱ اتفاق افتاد. وقتی آن‌ها با عرضه‌ی کنسول بازی ایکس باکس، جنگی تمام‌عیار با بازیگران اصلی این صنعت یعنی سونی و نینتندو شروع کردند. نسخه‌ی بعدی کنسول مایکروسافت که موفقیت‌های زیادی برای این شرکت به همراه داشت، در سال ۲۰۰۵ و تحت نام XBOX 360 عرضه شد.

 

 

 

شکست هایی که منجر به پیش رفت های بعدی مایکروسافت شد :

مایکروسافت یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های حوزه فناوری به‌شمار می‌رود. ولیکن نمی توان گفت تاحالا با شکست روبرو نشده اند ، تاثیر مایکروسافت بر زندگی ما قابل انکار نیست. با این حال، شرکتی موفق و ارزشمند که اکثر مردم آن را می‌شناسند، بدون شکست‌های متعدد به این نقطه نرسیده است. در این بخش به چند تا از این شکست ها اشاره می کنیم از جمله :

 

گزیده

مایکروسافت بند :

زمانی که نسخه اول دستبند مایکروسافت عرضه شد، عده‌ای تصور می‌کردند که این دستگاه می‌تواند پتانسیل‌های زیادی داشته باشد. ولیکن زمانی که نسل دوم این محصول از راه رسید و مشکلات بزرگ نسخه قبلی برطرف نشده بود، می‌شد حدس زد که دیر یا زود باید منتظر کنار رفتن این محصول باشند ، دستبند مایکروسافت قابلیت‌های خوبی داشت اما بند آن به راحتی ترک می‌خورد. در نتیجه، مایکروسافت از یک بند مقاوم‌تر استفاده کرد اما دستگاه همچنان در برابر آب ایستادگی نمی‌کرد و عمر باتری آن از دو روز فراتر نمی‌رفت. این دستبند ارزان نبود. در نهایت مچ‌بند مایکروسافت پس از دو سال در ۲۰۱۶ از رده خارج شد.

 

گزیده :   دلایل موفقیت شرکت اینستاگرام

مایکروسافت باب :

اگر کلیپی را بشناسید باید گفت قبل از تولد کلیپی ابزاری به نام باب (Bob) وجود داشت که یک دستیار شخصی با صورت زرد رنگ و سگی به نام روور (Rover) بود. رابط کاربری باب شبیه بازی‌ها بود و می‌خواست استفاده از ویندوز را به کاربران تازه‌وارد آموزش دهد.این ابزار برای دوره‌ای که افراد کمی با کامپیوترها آشنایی داشتند، مفید بود. اما منتقدان به خاطر عدم خلاقیت، کاراکترهای عجیب و غریب و رابط بسیار پیچیده، حملات تندی به این نرم‌افزار کردند. عمر فروش این برنامه بسیار کم بود و یک سال پس از عرضه از رده خارج شد تا بعداً کلیپی جای آن را بگیرد.

 

گزیده

ویندوز ME:

ویندوز ME به عنوان بدترین ویندوز تاریخ لقب گرفت. این سیستم عامل در سال۲۰۰۰ به عنوان سومین آپدیت ویندوز ۹۸ عرضه شد. ویندوز Millennium Edition یا به اختصار ME قرار بود شکاف میان ویندوز ۹۸ و XP را پر کند. XP در آن زمان هنوز در دست توسعه قرار داشت و بنا بود یک سال بعد منتشر شود. در ابتدا واکنش‌ها به ویندوز ME ضد و نقیض بود ، در نهایت، ویندوز ME صرفا به پلی میان نسل قدیمی و جدید ویندوز تبدیل شد و افراد کمی قانع شدند بابت آن پول بپردازند. مایکروسافت Zune:کاربران Zune این دستگاه را دوست داشتند، اما مایکروسافت در آخر رقابت را به آیپاد اپل واگذار کرد. یعنی زمانی که Zune معرفی شد، آیپاد داشت بازار را در دست می‌گرفت، پس می‌توان گفت که این محصول کمی دیر به صحنه وارد شد.

 

مایکروسافت Kin:

این گوشی موبایل عمر کوتاهی داشت و برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی طراحی شده بود. مایکروسافت دو مدل از این دستگاه طراحی کرده بود، Kin One و Kin Two کین وان، تخم مرغی شکل بود و بخش جلویی آن بالا می‌رفت تا کیبورد را نشان دهد. ولی برخلاف Hiptop که سال‌ها محبوبیت زیادی بین کاربران داشت، کین ظرف دو ماه به تاریخ پیوست و اپراتور ورایزن تمام دستگاه‌های فروخته‌نشده را به مایکروسافت برگرداند.

 

 

راز موفقیت و محبوب ماندن مایکروسافت :

بیل گیتس، اندی گروو و استیو جابز به عنوان مؤسسین اصلی و مدیران شرکت‌های مایکروسافت، اینتل و اپل هستند که بدون برخورداری از هر گونه آموزشی در زمینهٔ مدیریت و تجارت توانستند به موفقیت‌های بسیار بزرگی در صنعت فناوری دست یابند. باید بدانید که در دنیای تجارت، استراتژی بدون اجرا به همان اندازه بی‌ارزش است که اجرای فاقد هر گونه استراتژی ، خدمات و محصولات منحصربه‌فرد این پرسش را در ذهن ما ایجاد می‌کند که ایشان دست به چه اقداماتی زده‌اند که منجر به موفقیت‌شان شده و علیرغم نقاط ضعف‌شان چرا توانستند نسبت به رقبا نتایج به مراتب بهتری به دست آورند؟

 

گزیده

 

ویژگی‌هایی که منجر به موفقیت شدند ، مثال، بیل گیتس تفکر عمیقی از اینکه نرم‌افزار یک نوع فناوری و در عین حال تجارت محسوب می‌شود را وارد مایکروسافت ساخت، اندی گروو تعهدی مثال زدنی به منظور ارتقاء نظم مهندسی در شرکت اینتل ایجاد کرد و استیو جابز هم حس عمیقی از اینکه طراحی محصول چیست را در میان پرسنل اپل شکل داد که این طراحی محصول در ساخت فناوری‌های پیچیده در قالبی که برای کاربران عادی قابل‌استفاده باشد ظهور پیدا می‌کرد. همچنین غلبه بر نقاط ضعف بیل گیتس، اندی گروو و استیو جابز به خوبی در زمینهٔ شناخت نقاط ضعف خود مهارت داشتند و برای همین بود که به دنبال شرکا و همکارانی می‌گشتند تا آن نقاط ضعف را پوشش دهند. راه ایجاد یک کسب‌و‌کار حرفه‌ای و ارزش‌آفرینی تغییر نکرده است در هر تجارتی، منابع انسانی نقش بسیار مهمی در شکست یا موفقیتش بازی می‌کند. اگر نقشه‌های بزرگی در سر داشته باشید، برای عملی ساختن آن نقشه‌ها نیاز به افراد مناسب در آن زمینهٔ به‌خصوص خواهید داشت. یک فاکتور پیش رو بگذارید که در آن قید شده باشد :خودشناسی و شناخت سایرین ،توجه بیش از حد به جزئیات و گزینشی عمل کردن ،داشتن یک دید کلی نسبت به کسب‌وکار ،شایسته‌سالاری در تشکیل تیم‌ها …

 

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود

 

تبلیغات چینود پلاس
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها