ملکه الیزابت دوم در گذشت

ملکه الیزابت دوم در گذشت

به نام خدا

ملکه الیزابت دوم در گذشت :

می توان درباره او گفت الیزابت دوم (Elizabeth II ) با نام الیزابت الکساندرا مری ، ازسال ۱۹۵۲ تا زمان مرگش ملکه حاکم پادشاهی بریتانیا و قلمروهای مشترک
المنافع بود .

گزیده

الیزابت دوم کیست :

گفته می شود در ۲۱ آوریل ۱۹۲۶ در می فر لندن متولد شد ، وی بزرگترین فرزند دوک و دوشس یورک ( شاه جرج ششم و ملکه الیزابت شهبانوی مادر ) بود که پدرش زمانیکه برادرش ادوارد هشتم در سال ۱۹۳۶ و پس از یک بحران قانونی مجبور به استفا شد ، شاه جرج به سلطنت رسید و با این پادشاهی خانوادش وارث مقدر امپراطوری بریتانیا شد .الیزابت خصوصی در خانه تحصیل کرد . او از آغاز جنگ جهانی دوم چندی از وظایف خانواده سلطنتی را برعهده گرفت و همچنین در طول جنگ خدماتی نیز انجام داد .

گزیده

کودکی و جوانی ملکه :

الیزابت دوم پس از یک عمل سزارین در خانه پدربزرگ مادری‌اش در پلاک ۱۷ خیابان بروتون در می‌فر لندن به دنیا آمد ، گفته می شود او توسط اسقف اعظم یورک کوسمو گوردون لانگ در کاخ باکینگهام در ۲۹ مه تعمید داده شد ، گفته می شود پدر بزرگش جرج پنجم او را بسیار دوست داشت و در جریان مریضی پادشاه در سال ۱۹۲۹، ملاقات‌های مرتب او با جرج پنجم مورد توجه خبرنگاران قرار گرفت و زندگینامه‌نویسان آن ملاقات‌ها را در بهبود حال پادشاه تأثیرگذار می دانستند .
( نکته قابل توجه اینکه الیزابت فقط یک خواهر داشت، شاهدخت ماگارت که در ۱۹۳۰ متولد شده بود. و این دوخواهر در خانه و تحت نظر مادرشان و مربیشان ماریون کرافورد درس خواندند، که این درس ها شامل : تاریخ، زبان، ادبیات و موسیقی بود )

گزیده

الیزابت در گذر زمان :

در سال ۱۹۵۲ با درگذشت پدرش الیزابت دوم رئیس اتحادیه کشورهای همسود و ملکه سلطنتی هفت کشور مستقل مشترک‌المنافع شد از جمله : بریتانیا، کانادا، استرالیا، آفریقای جنوبی ، نیوزیلند ، پاکستان و سیلان . از جمله رخدادهای شایان توجه شامل تاج‌گذاری او در سال ۱۹۵۳ و جشن گرفتن جوبیلی‌های نقره‌ای، طلایی، الماسی و پلاتینی او بوده‌است. او طولانی‌ترین دوره فرمانروایی و درازترین عمر را در بین حکمرانان بریتانیا را داشت . و همچنین گفته می شود او طولانی ترین دوره سلطنت بین ملکه ها و حاکمان زن در جهان را داشته که معروف به پیر ترین و قدیمی ترین پادشاه جهان بوده است .وی گهگاه با جنبش‌های جمهوری‌خواهی و انتقادات رسانه‌ای از خانواده سلطنتی روبرو می شد ، که از جمله می توان اشاره کرد به طلاق فرزندش و سال تلخ ۱۹۹۲ و مرگ عروس سابقش دایانا شاهدخت ولز . با این همه او در بریتانیا محبوبیت نظام سلطنت و شخص الیزابت معمولاً بالا بوده‌است.

گزیده :   میخائیل گورباچف در گذشت

گزیده

قصه ازدواج الیزابت و فیلیپ شاهزاده یونان :

درباره ازدواج وی گفته می شود او در سال های بین ۱۹۳۴و۱۹۳۷ با فیلیپ شاهزاده یونان و دانمارک ملاقات کرده بود . سپس یک ملاقات دیگر در کالج دریایی سلطنتی در دارتموث ، آن زمان الیزابت سیزده سال سن داشت ( گفته می شود او عاشق فیلیپ شد و آن دو نامه نگاری هایی نیز داشتند ) و در سن ۲۱ سالگی در ۹ ژوئیه ۱۹۴۷ به صورت رسمی با یکدیگر نامزد شدند و با فراز و نشیپ ها و مشکلاتی که در خاندان سلطنتی طبیعی جلوه می کرد در نهایت در ۲۰ نوامبر ۱۹۴۷ در کلیسای وست‌مینستر ازدواج کردند ( نکته قابل توجه اینکه حدود ۲٬۵۰۰ کادوی عروسی از سراسر دنیا برای آنان ارسال شد )

چالز فرزند اول :

الیزابت نخستین فرزند خود شاهزاده چارلز را در ۱۴ نوامبر ۱۹۴۸ زایید. یک ماه قبل از تولد او، پادشاه به صورت رسمی با صدور فرمانی علنی به فرزندان الیزابت اجازه داد که از عناوین سلطنتی استفاده کنند .

گزیده

الیزابت ۹۶ ساله :

گفته می شودکاخ باکینگهام در ۸ سپتامبر ۲۰۲۲ پس از نگرانی پزشکان اعلام کرد که ملکه در قلعه بالمورال تحت نظارت پزشکی است و چهار فرزند ملکه به همراه عروس‌ها و نوه‌هایش شاهزاده ویلیام و شاهزاده هری به بالین وی رفتند که مرگ او عصر همان روز تأیید شد. او در ۹۶ سالگی درگذشت و پسر بزرگش، چارلز سوم، جانشین او شد .

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود

 

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها