میخائیل گورباچف در گذشت

میخائیل گورباچف در گذشت

به نام خدا

میخائیل گورباچف در گذشت :

سیاستمدار اهل شوروی ( روسیه ) هشتمین و آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی یعنی میخائیل یویچ گورباچف (به روسی Михаил Сергеевич Горбачёв ) در گذشت .

 

گزیده

میخائیل گورباچف کیست :

او متولد دوم مارس ۱۹۳۱ بود و در سالهای بین ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۱ دبیر حزب کمونیست اتحاد جماهیر شوروی را به عهده داشت . درباره وی گفته می شود که در سال ۱۳۹۰ به عنوان رئیس شورای عالی شوروی و یک سال بعد هم رئیس جمهور اتحاد شوروی بوده و از نظر ایدئولوژی او در ابتدا به مارکسیسم و لنینیسم پایبند بوده ولیکن وی از اوایل دههٔ ۱۹۹۰ به سمت سوسیال دموکراسی متمایل شد.

 

گزیده

تولد یک دورگه سیاستمدار :

او دارای رگه و نژاد اوکراینی و روسی بود که در روستای پریولنوی سرزمین استاوروپول و در یک خانوادهٔ فقیر متولد شد، و همچنین دوران کودکی و جوانی او تحت قوانین و حکومت ژوزف استالین سپری شد. گورباچف در دوران جوانی و پیش از پیوستن به حزب کمونیست اتحاد شوروی، مسئول به کار انداختن و ادارهٔ ماشین‌های کمباین در زمین‌های کشاورزی جمعی بود. ( نکته قابل توجه اینکه حزب کمونیست، بر اساس دکترین مارکسیسم–لنینیسم بر کشور اتحاد جماهیر شوروی به عنوان یک نظام تک‌حزبی حاکم بود) در سال ۱۹۵۳، هنگام تحصیل در دانشگاه دولتی مسکو و پیش از دریافت مدرک حقوق خود در سال ۱۹۵۵، با هم‌دانشگاهی خود رایسا تیترائنکو ازدواج کرد. گفته می شود وی در سال ۱۹۷۰ به عنوان دبیر اول حزب در کمیتهٔ منطقه‌ای استاوروپول منصوب شد و در این سمت بر ساخت کانال بزرگ استاوروپول نظارت داشت. او در سال ۱۹۷۸ به مسکو بازگشت و به عنوان دبیر کمیته مرکزی حزب کمونیست مشغول به فعالیت شد و در سال ۱۹۷۹ به پلیتبوروی کمیته مرکزی حزب کمونیست ملحق شد.

گزیده

دریافت جایزه نوبل :

از وی به عنوان یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های نیمهٔ دوم قرن ۲۰ یاد می‌شود ،شخصیت گورباچف هم‌چنان محل بحث و جدال میان موافقان و مخالفان می باشد. همچنین وی طیف وسیعی از ستایش‌ها و جوایز از جمله جایزه صلح نوبل را به دلیل نقش محوری او در پایان دادن به جنگ سرد، و از طرفی محدود کردن نقض حقوق بشر در اتحاد جماهیر شوروی و خودداری از مداخلهٔ نظامی در پی سقوط دولت‌های مارکسیست-لنینیست در شرق و اروپای مرکزی و اتحاد دوباره آلمان دریافت کرده‌است .
( گفته می شود او در روسیه به دلیل آن‌که جلوی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی را نگرفت، اغلب مورد ملامت و تمسخر قرار می‌گیردچرا که باعث کاهش تأثیر جهانی روسیه و رکود اقتصادی در این کشور شد )

گزیده :   امین هنرمندان ایران درگذشت

گزیده

آغاز سالهای فعالیت سیاسی میخائیل گورباچف :

گفته می شود میخائیل در ۱۹۵۲ و در سن ۲۱ سالگی به حزب کمونیست اتحاد شوروی پیوست. او در ۱۹۶۶ و در سن ۳۵ سالگی از مؤسسه کشاورزی مدرکی به عنوان (آگرونومیست-اکونومیست) دریافت کرد. در سال ۱۹۷۰ او به مقام دبیر اول کشاورزی منصوب شد و سال بعد برای عضویت در کمیته مرکزی حزب انتخاب شده است . و همچنین در سال ۱۹۷۲ او نمایندگی هیئتی از شوروی در سفر به بلژیک را به عهده گرفت . او به عنوان یکی از مقامات حزب کمونیست سفرهای بسیاری به خارج داشت و معروف است که سفرها عمیقاً دیدگاه‌های سیاسی و اجتماعی او را تحت تأثیر قرار داد. او در سال ۱۹۷۹ گورباچف به دفتر سیاسی پیوست و در آن‌جا از حمایت یوری آندروپوف، صدر وقت کاگ‌ب برخوردار بود. در همان زمان کوتاهی که آندروپوف رهبر شوروی بود گورباچف باز هم ارتقا یافت.

گورباچف در ضمن با جانشین آندروپوف، کنستانتین چرنینکو، روابط حسنه‌ای داشت و پس از مرگ چرنینکو، گورباچف در ۱۱ مارس ۱۹۸۵ و در حالی که ۵۴ سال از عمر او گذشته بود، به‌عنوان دبیرکل حزب کمونیست انتخاب شد.

گزیده

کلام اخر گزیده :

گفته می شود در سال ۲۰۰۵ گورباچف بخاطر نقشش در اتحاد مجدد آلمان‌ها جایزهٔ (پوینت آلفا) را دریافت کرد. و همچنین او دکترای افتخاری از دانشگاه مونستر نیز دریافت کرد . و در نهایت میخائیل گورباچف در ۳۰ اوت ۲۰۲۲ در سن ۹۱ سالگی در مسکو درگذشت ، که می گویند در گورستان نووودویچی مسکو در کنار همسرش رایسا که در سال ۱۹۹۹ درگذشته بود به خاک سپرده خواهد شد.( نکته قابل توجه اینکه میخائیل گورباچف در ۲۰۲۱، با ۹۰ سال طولانی‌ترین عمر در بین حاکمان روسیه و اتحاد شوروی را داشت )

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود

 

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها