ونجلیس اهنگ ساز معروف یونانی

ونجلیس اهنگ ساز معروف یونانی

به نام خدا

ونجلیس اهنگ ساز معروف یونانی

( ونجلیس اهنگ ساز معروف یونانی ) اوانگلوس اودیسئاس پاپاتاناسیو با نام هنری ونجلیس (فرانسوی،Vangelis‎،‏ ۲۹ مارس ۱۹۴۳ – ۱۷ مهٔ ۲۰۲۲) آهنگساز و نوازندهٔ سبک الکترونیک، امبینت، نیو اِیج، پراگرسیو، جاز و پاپ راک اهل یونان بود.

آهنگسازی موسیقی فیلم ارابه‌های آتش او برنده جایزه اسکار سال ۱۹۸۱ شد، از دیگر کارهای او ساخت موسیقی فیلم‌های بلید رانر، ۱۴۹۲ فتح بهشت، اسکندر، باونتی، جنوبگان، گم‌ شده و گیتی یک سفر شخصی است.

ونجلیس دورهٔ حرفه‌ای موسیقی را با همکاری در گروه‌های موسیقی دههٔ ۱۹۶۰ مانند افرودایتس چایلد آغاز کرد. از میانه دههٔ ۱۹۷۰ به ساخت موسیقی برای چند مستند دربارهٔ جانوران و طبیعت روی آورد که موفقیت این کارها سبب شد تا به موسیقی فیلم علاقهٔ بیشتری نشان دهد. در اوایل دههٔ ۸۰ میلادی ونجلیس به عنوان یک پروژهٔ جانبی به همراه جان اندرسون خوانندهٔ گروه پراگرسیو راک انگلیسی یس چند آلبوم را تحت عنوان جان و ونجلیس عرضه کرد. در سال ۱۹۸۱ جایزه اسکار برای موسیقی فیلم ارابه‌های آتش را به عنوان آهنگساز آن فیلم دریافت کرد. تک‌آهنگ «ارابه‌های آتش» که برای آلبوم موسیقی این فیلم عرضه شد توانست تا جایگاه نخست ۱۰۰ آهنگ داغ بیلبورد بالا بیاید، همچنین از این تک‌ آهنگ در مسابقه‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن و درهنگام اهدای مدال استفاده شد.

ونجلیس در طول زندگی بیش از ۵۰ سال فعالیت در عرصهٔ موسیقی بیشتر از ۵۰ آلبوم موسیقی منتشر کرد به عنوان یکی از برترین آهنگسازان موسیقی الکترونیک در همهٔ دوران یاد می‌شود.

ونجلیس اهنگ ساز معروف یونانی

دوران کودکی اش ونجلیس اهنگ ساز معروف یونانی :

ونجلیس در روز ۲۹ مارس ۱۹۴۳ در شهر ولس یونان متولد شد. وی موسیقی را در چهار سالگی آغاز کرد بیشتر به عنوان یک موسیقی دان خود آموخته شناخته می‌شود. در شش سالگی والدینش او را به یک مدرسه تخصصی موسیقی در شهر آتن فرستادند. شاید عدم استقبال او از فراگرفتن درس‌های پیانو در قالب سنتی آن موجب شد تا او با موسیقی مبتنی بر خواندن و نوشتن نت بیگانه باشد وی بعدها در مصاحبه‌ای با مجله لایف درباره عدم توانایی خواندن موسیقی چنین می‌گوید: (وقتی معلم‌هایم از من می‌خواستند تا چیزی را برای آن‌ها بنوازم تظاهر می‌کردم که دارم از روی نت می‌خوانم درحالی‌ که از حفظ آن را اجرا می‌کردم البته آن‌ها حقه من را می‌فهمیدند اما برایم مهم نبود.)

سال های پیشرفت وی:

ونجلیس در اوایل دهه ۶۰ میلادی در یونان مورد توجه قرار گرفت در این زمان او به عنوان یکی از بنیانگذاران گروه موسیقی فورمیکس فعالیت می‌کرد این گروه در کنار اجرای آثار هنرمندان دیگر آهنگ‌های خود را نیز تولید می‌کرد. ونجلیس آهنگساز بیشتر آثار اصلی گروه را برعهده داشت و (نیکو ماستوراکیس) نیز ترانه‌های انگلیسی گروه را می‌سرود در اواخر دهه ۶۰ ونجلیس یک گروه پراگرسیو راک با نام افرودایتس چایلد را تشکیل داد پراگرسیو راک در اواخر دهه ۶۰  اوایل دهه ۷۰ با هدف ارتقای موزیک راک به سطح جدیدی از اعتبار هنری شکل گرفت در کنار ونجلیس دمیس روسوس خواننده یونانی نیز از اعضای این گروه به‌شمار می‌رفت.

گزیده :   مریم میرزاخانی ریاضیدان ایرانی تبار

ونجلیس اهنگ ساز معروف یونانی

زمانی‌که تلاش افرودایتس چایلد برای ورود به بریتانیا ناکام ماند اعضای آن در پاریس مستقر شدند و نخستین آلبوم خود را در فرانسه تولید کردند این آلبوم در بیشتر نقاط اروپا مورد توجه قرار گرفت اما پس از انتشار این آلبوم اعضای گروه به‌ خاطر اختلافات داخلی از گروه جدا شدند. ونجلیس در مدت همکاری با افرودایتس چایلد به فعالیت‌های انفرادی نیز می‌پرداخت اما این جدایی باعث تمرکز بیشتر وی روی این‌گونه فعالیت شد در این مدت نخستین آلبوم انفرادی رسمی خود را با همکاری چند هنرمند دیگر با نام زمین منتشر ساخت.
این همکاری برای مدت کوتاهی تحت عنوان اودیسه و با تولید یک تک ترانه با نام هو ادامه یافت. در سال ۱۹۷۴ ونجلیس به فکر پیوستن به یک گروه پراگرسیوراک دیگر با نام یس می‌افتد اما هرگز این تفکر را عملی نمی‌کند. پس از نقل مکان به لندن و بعد از راه‌ اندازی یک استودیوی شخصی ونجلیس چند آلبوم الکترونیکی را تولید کرد که در میان آن‌ها می‌توان به بهشت و جهنم (۱۹۷۵) اشاره کرد.

ونجلیس اهنگ ساز معروف یونانی

سینما:

مهم‌ترین عامل ورود ونجلیس به دنیای سینما همکاری او با فردریک روسیف کارگردان معروف فرانسوی بود. ونجلیس با ساخت موسیقی متن فیلم‌هایی مستند دربارهٔ حیات وحش به کارگردانی روسیف پروژه‌هایی را در کارنامه خود ثبت کرد. این همکاری‌ها موجب شد تا ونجلیس از سوی چندین کارگردان مطرح جهان مورد توجه قرار گیرد. در سال ۱۹۸۱ با ساخت موسیقی فیلم (ارابه‌های آتش) برنده جایزه اسکار شد این فیلم همچنین جایزه اسکار بهترین فیلم سال را نیز از آن خود کرد. در سال ۱۹۹۱ برای عضویت در هیئت داوران جشنواره فیلم کن انتخاب شد.

یکی از مهمترین آثار ونجلیس همکاری وی با ریدلی اسکات در فیلم ۱۴۹۲ فتح بهشت (۱۹۹۲) با بازی ژرار دوپاردیو بود که برای بزرگداشت پانصدمین سالگرد سفر کریستوفر کلمبوس به دنیای جدید ساخته شده بود.

ونجلیس اهنگ ساز معروف یونانی

سایر کارها وی:

ونجلیس تولید موسیقی اختتامیه المپیک سیدنی ۲۰۰۰ و سرود رسمی جام جهانی فوتبال ۲۰۰۲ را نیز برعهده داشت. موسیقی ونجلیس تأکید بسیار زیادی روی سینث‌ سایزر دارد برخی از کارشناسان موسیقی او را به یک ارکستر الکترونیکی تشبیه کرده‌اند به گفته ونجلیس تکنولوژی و موسیقی همیشه با هم بوده‌اند( موسیقی هرچه باشد ، یک علم است.) دربارهٔ ساخت موسیقی فیلم‌ها نیز کار وی به محض دیدن نسخه خام یک فیلم آغاز می‌شود. این آهنگساز معروف یونانی خود را مانند تونلی می‌داند که آشوب صداها پس از عبور از آن تبدیل به موسیقی می‌شود.

موسیقی آرامی که در تلویزیون ایران ثانیه‌هایی قبل از اخبار پخش می‌شد به نام ( دختر کوچک دریا )

گزیده :   اسطوره معاصر مجید انتظامی

اثر اوست.

ونجلیس اهنگ ساز معروف یونانی

در گذشت وی:

ونجلیس در ۱۷ مه ۲۰۲۲ در سن ۷۹ سالگی در بیمارستانی در پاریس بر اثر نارسایی قلبی درگذشت. قلبی که سال ها با تپیدنش موسیقی ساخت صدای خودش جهانی کرد روحشان در آرامش .

ونجلیس در کودکی این شجاعت داشته که موسیقی بنوازه بدون توجه به خواسته های معلم های حاظر در آموزشگاه تنها به الهامات درونی خود توجه کرده و این خود بودن اثر های بی نظیری به جا گذاشته و همیشه در هر لحظه با پلی کردن یکی از آهنگ های وی روح شما همراه با موسیقی می رود .

نکته‌ای که شاید در مورد این آهنگساز جالب به نظر به رسد این است که او هیچگاه موسیقی را به شیوه‌ معمول آموزش ندید و موسیقی را چیزی ورای نت‌خوانی و نت‌نوازی‌های معمول دریافت. در مصاحبه‌هایش نیز همواره تصریح کرده است که در زمانی که پیانو می‌آموخت، به‌گونه‌ای رفتار می‌کرد که از روی پارتیتور و با استفاده از نت نوازندگی می‌کند در صورتی که پیش از این‌ها قطعات را حفظ می‌کرده و می‌نواخته است، که غالباً معلمانش به این مورد پی می‌بردند. ونجلیس که در ۱۹۴۳ در یونان زاده شده، آهنگسازی چیره‌دست و خلاق است که بی‌تردید می‌توان از او به عنوان یکی از بی‌نظیرترین چهره‌های موسیقیِ نوین و الکترونیک نام برد. تمام این‌ها در حالی است که دید علمی ونجلیس به موسیقی جز لاینفک در تمام آثار اوست.
فعالیت‌های ونجلیس در حوزه‌ی موسیقی فیلم، مدیون چند موسیقی برای مستندهای حیات وحش است که او را بعدها تا نامزدی و کسب جایزه‌ اسکار مطرح کرد. موسیقی فیلم “ارابه‌های آتش” در سال ۱۹۸۱ برای ونجلیس جایزه‌ اسکار بهترین موسیقی را به همراه داشت. به صورت کاملاً کوتاه و گذرا در مورد موسیقی‌های ونجلیسِ بزرگ باید اشاره کرد که همکاری با بزرگانی چون دمیس روسوس در سطح اعلای موسیقی پاپِ جهان و جان اندرسن در حوزه‌ موسیقی راک و نیز جَز، از جمله فعالیت‌های اوست. حاصل ۵۰ سال فعالیتِ ونجلیس انتشار حدوداً ۵۲ آلبوم موسیقیایی و تعدادی اثر تک تِرک تا به این روز از سال ۲۰۱۵ است. آهنگسازی که منقدین را بر آن داشت که همیشه موسیقی او را به یک ارکستر الکترونیک تشبیه کنند.
ونجلیس برای اختتامیه‌ المپیک سیدنی موسیقی نوشت، سرود رسمی جام جهانی کره و ژاپن در سال ۲۰۰۲ را ساخت و از موسیقی او برای اهدای مدال به ورزشکاران برتر رشته‌ها در المپیک ۲۰۱۲ لندن استفاده شد. موسیقی افسانه‌ای آقای ونجلیس بدون شک در تمام دوران موسیقی الکترونیک از بی‌نظیرترین نمونه‌هاست که با گذشت زمان غبار فراموشی به خود نخواهد گرفت. ونجلیس خودِ موسیقی است آن هم موسیقیِ پویایِ نامیرا.

 

 

صفحه نخست

تولید محتوا در گروه چینود

 

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها