تاثیر هنر در جامعه جهانی

تاثیر هنر در جامعه جهانی

به نام خدا

تاثیر هنر در جامعه جهانی

تاثیر هنر در جامعه جهانی : می توان گفت هنر در حکم یک زبان است، زبان بدیع عواطف و هیجان ها و منعکس کننده‌ى عمیق‌ترین احساسات ارواح پر تلاطم، هنر از لحاظ بی شایبگی خود برتر از زبان است و از لحاظ بین المللی و جهانی بودن بر زبان های ملی تفوق دارد. متفکر بزرگ آگوست کنت معتقد است که (هنر بخشی از زبان است که تمام افراد نوع بشر آن را درک می کنند و به معانی آن پى می برند) در نظر فیلسوف مزبور هنر زبان حقیقی جهان است،هیچ چیز به اندازه‌ى هنر مبین افکار و احساسات شخص نمی‌تواند باشد و سیر فرهنگ و تحولات انسانی و محیطی را که شخص هنرمند در آن قرار گرفته است نمی‌تواند بیان دارد. اگر بخواهیم انسان را بشناسیم و از تمام کیفیات گذشته و حال او آگاه شویم، هیچ چیز به اندازه‌ى هنر ما را بدین مطلب آگاه نمی‌کند ،چه تمام تحولات بشر در هنر نهفته است از جمله: جنگ‌ها، موفقیت‌ها، نابودی‌ها، مذهب، سطح فکر، افکار و احساسات و… با گزیده همراه باشید .

 

گزیده

 

هنر چیست و چه تاثیری دارد :

گفته می شود هنر یکی از نمودهای شگفت‌انگیز و سازنده‌ی حیات بشری می باشد که همواره از دیدگاه‌های مختلف بررسی شده است. هنر باید رهایی‌بخش انسان از جهالت و هدایت‌گر او به سوی پیشرفت و ترقی باشد.هنر را میتوان چنین نیز تعریف کرد: هنر یک فعالیت انسانی و عبارت از این که فردی آگاهانه و به یاری علایم مشخصه ظاهری، احساساتی را که خود تجربه کرده، آن را به دیگران انتقال دهد. به طوری که آنها این احساسات را درک نمایند و از همان مراحل حسی ای که او گذشته، بگذرند. یعنی انسان ها با دیدن اشیای مادی، مراحل حسی را تجربه مینمایند و آن را در قالب هنر(رسامی، خطاطی، مجسمه سازی، سنگ تراشی، تئاتر، نمایشنامه و غیره ) به تصویر میکشند. که این گونه احساسات خود را برای جامعه بیان میکنند. هنر در بستر تاریخ ، در تکامل مادی و معنوی انسان نقش مهم و به سزایی داشته ، انسان و هنر تاثیر دو جانبه بالای همدیگر دارند.

 

گزیده

 

امروزه که بشر در عصر ارتباطات وارد مرحله ی نوینی در تاریخ تمدن خود شده است، هنر در زندگی بشری نقش بسیار پراهمیتی ایفا میکند و ابزار بسیار کارآمد برای توسعه فر هنگی است. همچنان از طریق هنر ریالیستی چون داستان، رمان، شعر، تئاتر، نمایشنامه و غیره ما میتوانیم مشکلات کشور خود و مردم جهان و راه حل آن را بیان کینم، و اگر در شرایط فعلی نتوانیم به هدف خود برسیم، ولی حداقل مکتب هنری میتواند چشم انداز زیبا برای آینده ای بشریت ترسیم نماید. یعنی یک هنرمند میتواند از طریق نقاشی، رسامی، خطاطی، شعر، داستان، رومان و غیره دنیای آرمانی خود را برای نسل های آینده ترسیم نماید و برای آنها یک الگوی خوب باشد. همچنان نسل های آینده از طریق هنر میتوانند با تاریخ کشور خود به خوبی آشنایی پیدا نمایند. طور مثال بت های بامیان، معبد کنشکا در مندیگک سرخ کوتل در شهر مزار شریف، که در آن در یک سنگ به خط میخی نوشته شده کنکشکا بزرگ ترین پادشاه کوشانی ها. که باستان شناسان از کشف این معبد چیز های زیادی را فهمیدند . به طور مثال اگر در کشوری به اثر مبارزات مردم یک حکومت دموکراتیک ، سکیولر و مردم سالار به قدرت آمده است، باید پوستر ها در این دوره حاوی نشانه های تصویری مانند نشان و بیرق این دولت، اعلامیه حکومت جدید و بازسازی کشور در حال صنعت و کشاورزی و نشان دادن فراوانی و رونق باشد. یعنی جلوه های هنری باید بیانگر شرایط و زمان مشخص یک کشور و یا یک دوره باشد.

گزیده :   مریم میرزاخانی ریاضیدان ایرانی تبار

گزیده

 

باورهای غلط در باب هنر و یا هنرمند :

قابل توجه اینکه یک باور نادرستی که در باره هنر وجود دارد، نظریه هنر برای هنر است. طرفداران این مکتب هیچ رابطه ی بین هنر و اخلاق قایل نیستند و هنرمند را صاحب طرز فکر و عقیده معینی نمیدانند. بلکه رسالت او را تنها در ایجاد زیبایی و انتقال آن از طریق آفرینش های ادبی در دیگران میشناسند. اینان اهمیت اندیشه شناسی، آموزشی و پرداختن هنرمند به نیازمندی های زمان را رد میکنند و معتقد هستند که هنرمند را با جامعه سر و کاری نیست و هیچ مسوولیتی در قبال مردم ندارد .فاجعه ای که عقیده ای آنها به وجود خواهد آورد این است که هنرمندان که بزرگ ترین سرمایه زندگی بشریت هستند، از متن جامعه بیرون برآیند و در اتاق های در بسته فقط برای عشق و زیبایی و نه چیز دیگر شعر بسرایند، داستان بنویسند، نقاشی و رسامی کنند. و هنرمندان را در قبال جامعه و مردم به کلی سلب مسوولیت نمایند، و هنر را که در واقع پدیده ای است که رهنمای انسان ها از جهالت به سوی نوآوری و روشنی، و رسالت مهمی در اعتلای اندیشه ها و آگاهی انسان ها دارد .موضوعی را که میخواهم یادآور شوم، این است که طرفداران این نظریه شماری آگاهانه و تعدادی هم ناآگاهانه بزرگ ترین خیانت را در حق مردم و جامعه مینمایند. و این گونه نقش این گوهر نایاب را هیچ میسازند. زیرا به قول معروف یک تصویر هزار سخن را بیان میکند.

 

گزیده

 

نقش مهم و تکامل اجتماعی :

باید بدانید که هنر نقش بسیار مهم و انکار ناپذیری در روند تکامل اجتماعی داشته و خواهد داشت یکی از وسایل بسیار مهم پیشرفت بشریت هنر بوده و می‌باشد که اگر هنر و هنرمند در تاریخ بشریت وجود نمی‌داشت تکامل جوامع انسانی بدین صورت که امروز شاهد آن هستیم ممکن نبود.در طول تاریخ وقتی که جماعتی گرد هم جمع می‌شدند و اجتماعی را شکل می‌دادند دست به هنر آفرینی می‌زدند تا بتوانند بر اثر تعامل هنر و اندیشه و روح بشری روند تکامل جامعه را تسریع کنند، بنابراین هنر اساسی‌ترین نقش را در حرکت تحولات تاریخ انسان داشته است . تردیدی نیست که به اشکال مختلف تجربه‌ای نو را پیش‌روی بیننده می‌گذارد. همچنین می‌تواند بیننده را تشویق کند تا به ورای آنچه می‌بیند، فکر کند. در این مورد لزوما درباره نقاشی صحبت نمی‌کنیم، بسیاری از اشکال دیگر هنر، مانند موسیقی، نمایش یا فیلم می‌توانند مردم را به دیدن تصویری جدید از جهان اطراف‌شان تشویق کنند و منظری جدید را پیش‌‌روی‌شان قرار دهد. همین نظرگاه‌های جدید است که به آنها امکان می‌دهد تا با امید به دور و برشان نگاه کنند.هنر گاه به مهم‌ترین منبع الهام تبدیل شده و بسیاری را به حرکت واداشته تا حتی برای تغییر جهان گام بردارند. هر اثر هنری که به اندازه کافی قدرتمند بوده و نگاهش به سوی بهبود وضعیت اجتماعی باشد، می‌تواند بسیاری را تشویق کند تا به پا خیزند و برای بهبود جهان اطراف‌شان اقدام کنند.

گزیده :   اسطوره معاصر مجید انتظامی

 

گزیده

 

هنر محرک تغییر است :

می توان گفت هنر ذهن را فعال می‌کند. اگر این‌گونه نبود شاهد این همه بحث و مباحث انتقادی در طول تاریخ نبودیم. هنر در طول تاریخ بسیاری از مسائل نظری و مهم مانند اخلاق، فرهنگ، آگاهی و سیاست را به چالش کشیده و همچنین بسیاری از آثار هنری فعالیت‌های اجتماعی را آغاز کرده‌اند. به‌خصوص امروزه که بسیاری از هنرمندان خود فعال اجتماعی هم هستند. و از طرفی بسیاری از بینندگان آثار هنری که با دیدگاه‌های این هنرمندان فعال هم‌نظرند، تحت‌تأثیر آثارشان قرار گرفته، دست در دست هم می‌دهند تا تغییر را ممکن کنند. آنهایی که در تلاش برای تغییر جامعه و بهبود شرایط هستند، بازتاب دهند و از این منظر در تغییرات اجتماعی اثرگذار باشند.

 

گزیده

 

کلام آخر گزیده :

متخصصان در حوزه سلامت روان هم با آزمایشاتی که بر روی تعداد زیادی از افراد انجام دادند به این نتیجه رسیدند که افرادی که دو ساعت و یا حتی روزهای بیشتری را در هفته به انجام کارهای هنری اختصاص می‌دهند، وضعیت روحی بهتری نسبت به افرادی دارند که زمانی را برای هنر نمی‌گذارند. چرا که هنر می‌تواند استرس شما را کاهش دهد و شما را از انزوای اجتماعی دور کند. اینجاست که نقش هنر در زندگی افراد خود را نشان می‌دهد.بشر در طول تاریخ هیچ‌وقت بدون هنر زندگی نکرده و هنر از آغاز زندگی همواره همراه او بوده است. هنرمند هم مانند انسان‌های دیگر در جامعه زندگی می‌کند ولی یک فرق اساسی که بین او و بقیه افراد جامعه وجود دارد این است که هنرمند نسبت به مسائلی که در اطرافش اتفاق می‌افتد واکنش متفاوتی دارد. او با توجه به آنچه که می‌بیند و می‌شنود اثری هنری خلق می‌کند. در این میان هنرمندی توانمند است که بتواند تاثیر بگیرد و تاثیر بگذارد و اینکه او می‌خواهد واقعا چه تاثیری بر مخاطب بگذارد و چه مفهومی را با هنرش برساند به خود هنرمند برمی‌گردد.

 

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها