دلایل موفقیت شرکت Intel

دلایل موفقیت شرکت Intel

به نام خدا

دلایل موفقیت شرکت Intel

دلایل موفقیت شرکت : Intelاینتل کورپوریشن (به انگلیسی: Intel Corporation) یک شرکت فناور چندملیتی آمریکایی می باشد، که در زمینه طراحی، تولید و توسعهٔ فناوری انواع مختلف سخت‌افزار رایانه، با تمرکز بر مادربورد، کارت شبکه، چیپست، بلوتوث و حافظه فلش، همچنین انواع مختلف ریزپردازنده، نیم‌رسانا، مدار مجتمع، واحد پردازش گرافیکی و سامانه نهفته فعالیت می‌نماید.اینتل در دهه ۱۹۷۰ میلادی، یکی از قوی‌ترین تراشه‌ها یعنی اینتل ۸۰۸۶ را به بازار فروش قطعات رایانه‌ای، عرضه کرد، که شرکت آی‌بی‌ام از این پردازنده برای محصول رایانه شخصی خود استفاده نمود ، در ادامه مطلب همراه گزیده باشید .

 

گزیده

تاریخچه آی بی ام از پیدایش تا به امروز :

گفته می شود کمپانی اینتل (Intel) در تابستان سال ۱۹۶۸ توسط دو مهندس آمریکایی، رابرت نویس (Robert Noyce) و گوردون مور (Gordon Moore) تأسیس شد. نخست نام این شرکت مور_نویس بود، سپس نام آن تغییر یافت، و نام اینتل از ابتدای مجتمع الکترونیک (Integrated Electronics) گرفته شد. بنیان‌گذاران اینتل تکنولوژیست‌های با تجربه و مشهوری بودند. رابرت نویس فیزیکدان و یکی از مؤسس‌های فیرچایلد (Fairchild Semiconductor) بود، همچنین یکی از مخترعان مدار مجتمع (IC) هم بوده است ، همچنین گوردون مور، شیمی‌دانی است که قانون مور (Moore’s Law) را در سال ۱۹۶۵ ارائه کرده، قاعده‌ای که بیان می‌کند، تعداد ترانزیستورهای روی یک تراشه با مساحت ثابت هر ۲ سال، به‌طور تقریبی دو برابر می‌شود. همچنین، گوردون مور سرپرست تحقیق و توسعه در شرکت فیرچایلد سمی‌کنداکتر نیز بود.پس از تأسیس اینتل، رابرت نویس و گوردون مور کارکنان دیگری از فیرچایلد از جمله آندرو گروو (Andrew Grove) را جذب کردند و نقش مهمی در تاریخ این شرکت ایفا کردند. تمرکز اولیه این شرکت بر روی تولید تراشه‌های حافظه نیمه‌هادی مثل رم (RAM) بود، اما با ایجاد اولین میکروپردازنده تجاری‌ خود، مدل ۴۰۰۴، در سال ۱۹۷۱ مسیر آن به‌طور کل تغییر کرد.

 

گزیده

اینتل و تراشه ای انقلابی :

می توان گفت این تراشه کوچک راه را برای انقلاب دیجیتال باز کرد و امکان انجام محاسبات پیچیده و پردازش داده‌ها را با سرعت‌ بی‌نظیری برای رایانه‌ها فراهم کرد. در طول سال‌ها، ریزپردازنده‌های اینتل سریع‌تر، کارآمدتر و تواناتر در انجام وظایف پیچیده‌تر شده‌اند.این شرکت سابقه بسیار خوبی در عرضه CPUهایی (پردازنده مرکزی) با عملکرد بالا و ویژگی‌های پیشرفته دارد که استانداردهایی را برای صنعت تعیین می‌کنند. یکی از دستاوردهای قابل توجه اینتل، معرفی ریزمعماری x86 است،مجموعه دستورات x86 که به دلیل سازگاری و استفاده گسترده شناخته شده، و به استاندارد واقعی برای رایانه‌های شخصی تبدیل شده است. این نوآوری به اینتل کمک کرد تا بر بازار تسلط یابد و سهم قابل توجهی از بازار را به دست آورد و شهرت خود را به عنوان یک نیروی مهم صنعت فناوری تثبیت کند. اینتل، نقشی اساسی در پیشرفت دستگاه‌های محاسباتی ایفا کرده است ، امروزه، اینتل به عنوان رهبر جهانی در طراحی و تولید تراشه‌های کامپیوتری پیشرفته، نرم‌افزارها و فناوری‌های مرتبط با کامپیوتر شناخته می‌شود. محصولات آن در همه چیز از کامپیوترهای شخصی تا دستگاه‌های همراه، سرورها و ابررایانه‌ها استفاده می‌شود. باید بدانیدمحصولات نوآورانه اینتل آن را به یکی از مهم‌ترین شرکت‌ها در صنعت تراشه و فناوری تبدیل کرده‌اند.

 

گزیده

عصر پردازنده‌ها و حرف اول :

گفته می شود این شرکت در سال ۱۹۷۱ اولین پردازنده‌ی تجاری جهان را با نام Intel 4004 به بازار عرضه کرد. یکی از اولین ریزپردازنده‌های جهان نیز در سال ۱۹۷۲ به دست این شرکت تولید شد. طراح اینتل ۴۰۰۴ که می‌توان از آن به‌عنوان محصولی انقلابی در دنیای کامپیوتر یاد کرد، فدریکو فاگین بود. در آن دوران، بازار حافظه‌های رم اینتل با خطر مواجه شده بود. رقبای متعددی وارد این بازار شده بودند و ابتدای دهه‌ی ۱۹۸۰، دوران سختی برای اینتل بود.مدیرعامل آن زمان اینتل، گوردون مور بود. او با مشاهده‌ی پیشرفت خارق‌العاده‌ی کامپیوترهای شخصی IBM که از محصولات اینتل استفاده می‌کردند، تصمیم گرفت زمینه‌ی کاری شرکت را روی تولید پردازنده‌ها متمرکز کند. فناوری‌های ابداعانه‌ی اینتل در این بازار، به تولیدکنندگان امکان می‌داد کامپیوترهایی با ابعاد کوچک طراحی کنند. قطعا گذار صنعت فناوری از کامپیوترهای بزرگ به مینی‌کامپیوترها و سپس کامپیوترهای شخصی، حرکتی بود که با اتکا به نوآوری‌های آن زمان محقق شد.تا پایان دهه‌ی ۱۹۸۰ با تولید ریزپردازنده برای IBM و سایر شرکت‌ها در بازار کامپیوتر شخصی، دوران طلایی اینتل به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی سخت‌افزار کامپیوتر شروع شد. این دوران به مدت ۱۰ سال ادامه داشت. در ادامه اندی گروو در سال ۱۹۸۷ جایگزین مور شد. اقدام هوشمندانه‌ی او در ایجاد کمپین بازاریابی Intel Inside، وفاداری به این برند را به‌طور چشمگیری افزایش داد. عرضه‌ی پردازنده‌های پنتیوم در پایان دهه‌ی ۱۹۹۰ نیز نقطه‌ی عطفی در تاریخ این شرکت با مدیریت گروو بود.

گزیده :   چرا مرسدس بنز موفق شد

 

گزیده

چالش‌ها و فرازو نشب ها :

دوران اوج کامپیوترهای شخصی و تقاضای بالا برای پردازنده‌، در ابتدای دهه‌ی ۲۰۰۰ با افت شدیدی مواجه شد. از طرفی رقبای بزرگ اینتل و در صدر آن‌ها AMD، با عرضه‌ی محصولات جدید و رقابت در بحث قیمت، توانستند بخشی از سلطه‌ی ایتل را با خطر مواجه کنند. کریگ برت یکی از مدیران آن زمان اینتل بود که تلاش کرد با ورود شرکت به بازارهایی فراتر از نیمه‌هادی‌ها، سوددهی را به مجموعه بازگرداند که البته تعداد کمی از پروژه‌هایش با موفقیت همراه بودند.کارشناسان در این حوزه معتقدند پایان دوران فرمانروایی اینتل به دو عامل بستگی وابسته بود، کاهش تقاضا برای کامپیوترهای شخصی در آستانه‌ی سال ۲۰۰۰ و ظهور سریع کامپیوترهای ارزان‌قیمت.. در ابتدای سال ۲۰۰۰ رشد سخت‌افزارهای کامپیوتر بیش از نیاز نرم‌افزاری بود و پس از مدتی، کاربران به این نتیجه رسیدند که با هزینه‌های کمتر نیز می‌توان کامپیوترهایی با قدرت مناسب تهیه کرد. این اتفاق باعث شد رقبایی همچون AMD، نقش قابل توجهی در بازار کسب کنند. پردازنده های AMD و رقابت با آن اینتل یکی از جذابیت‌های دنیای پردازنده‌ها در کامپیوترهای شخصی محسوب می‌شود.از طرفی تقاضا برای کامپیوترهای پیشرفته‌ی سرور پس از حباب دات‌کام کاهش پیدا کرد و همین امر موجب شد سوددهی اینتل کاهش قابل توجهی داشته باشد. به هر حال اتفاقات پیش‌آمده، خبر از رقابتی سنگین و شکست‌های متعددی برای اینتل می‌داد.

 

گزیده

ای‌ام‌دی و اینتل رقبای دیرینه‌ی بازار پردازنده‌ :

جالب است بدانید همیشه جنگ در رقابت وجود دارد و این برای همه است ،با افزایش سلطه‌ی اینتل در بازار سخت‌افزار، شکایت‌های متعددی از آن‌ها صورت گرفت و چالش‌های حقوقی هم به مشکلات روزمره‌ی اینتل اضافه شد. یکی از ادعاهای بزرگ رقبای اینتل، نقض قوانین رقابتی توسط این شرکت بود. این ادعای حقوقی عموما از طرف AMD به جریان می‌افتاد و اینتل را به رقابت ناعادلانه متهم می‌کرد. ای‌ام‌دی معتقد بود که رقیبش با پرداخت پول به شرکت‌های تولیدکننده‌ی کامپیوتر، آن‌ها را وادار می‌کند که محصولات رقبا را در کامپیوترهایشان استفاده نکنند.دعواهای حقوقی اینتل و ای‌ام‌دی برای سال‌های متمادی ادامه داشت و هر دو شرکت در این رقابت سودها و ضررهایی دیدند.
دعواهای اینتل و ای‌ام‌دی در ژاپن نیز ادامه داشت و در سال ۲۰۰۵، کمیسیون تجارت عادلانه‌ی این کشور، اینتل را مجبور کرد که طرح‌های تخفیفی ناعادلانه‌ی خود را لغو کند و رقابت خود را با دیگر تولیدکنندگان، منصفانه‌تر ادامه دهد. همچنین اتحادیه‌ی اروپا نیز در احکامی مشابه به دعواهای رقابتی این دو شرکت وارد شده است. آخرین دعوای حقوقی در این اتحادیه، در سال ۲۰۱۴ و با رد درخواست تجدید نظر اینتل پایان یافت. هند و کره‌ی جنوبی از دیگر کشورهایی هستند که میزبان دعواهای حقوقی اینتل و ای‌ام‌دی و همچنین شکایت‌های دولتی علیه آن‌ها بوده‌اند.

گزیده :   دلایل موفقیت شرکتBMW

 

گزیده

دلایل موفقیت شرکت Intel

دفتر مرکزی در سانتاکلارای کالیفرنیا :

مشکلات زیست‌محیطی یکی از چالش‌های همیشگی شرکت‌های صنعتی است. اینتل نیز از این قاعده مستنثی نبوده و همواره مورد انتقاد فعالان محیط زیست قرار گرفته است. یکی از شکایت‌های مطرح‌شده علیه این شرکت در سال ۲۰۰۳ و در نیومکزیکو به جریان افتاد. کارشناسان معتقد بودند اینتل در گزارش سالیانه‌ی خود در مورد آلودگی‌های تولیدشده، دروغ می‌گوید. به هر حال این چالش‌ها نیز با تلاش مدیران شرکت حل شدند به‌طوری که در سال ۲۰۱۲ اینتل در صدر شرکت‌های فناوری با تلاش برای کاهش اثرات زیست‌محیطی محصولات قرار گرفت.

 

گزیده

رونمایی لوگوی جدید لوگو ۲۰۲۰ :

این شرکت لوگوی نمادین آبی‌رنگ خود را تغییر داد و از هویت بصری جدیدش پرده‌برداری کرد. لوگوی مینیمالیستی جدید اینتل سومین لوگوی تاریخ این شرکت به‌حساب می‌آید.در لوگوی پیشین، عبارت Intel درون یک دایره‌ قرار گرفته بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد اینتل از سال ۲۰۰۶ به بعد، از این لوگو به اَشکال مختلف استفاده کرده است.لوگوی جدید، هویت بصری اینتل را تازه می‌کند و در آن، از فونتی با جلوه‌های جعبه‌مانند استفاده شده است. این در حالی است که لوگوی پیشین اینتل بیشتر روی جلوه‌های مدور تأکید می‌کرد. البته لوگوی جدید اینتل بسیاری از المان‌های دو لوگوی پیشین شرکت را به‌ارث برده است که از بین آن‌ها می‌توانیم به حرف انگلیسی i با گوشه‌های تیز اشاره کنیم.اینتل تغییرات دیگری نیز در لوگوی جدیدش اعمال کرده است. برای مثال، نخستین‌بار است که می‌بینیم نقطه‌ی بالای حرف i در لوگوی اینتل،‌ به رنگی دیگر مزین می‌شود.

 

گزیده

دلایل موفقیت شرکت Intel

پت گلسینگر، مدیرعامل :

در حال حاضر، پت گلسینگر به‌عنوان مدیرعامل اینتل فعالیت می‌کند. او هشتمین مدیرعامل اینتل است که در سال ۲۰۲۱ جایگزین باب سوان شد. هیئت مدیره‌ی منسجم اینتل که همگی از مدیران پیشین این شرکت بود‌ه‌اند، در رسانه‌های مختلف به‌عنوان نمونه‌ای موفق از مدیریت در شرکت‌های بزرگ شناخته می‌شوند. این تیم توانسته است در سیستم ارزیابی رتبه‌ی ممتاز کسب کند که تاکنون تنها به ۲۱ شرکت دیگر اهدا شده است. طبق آخرین آمار ارائه‌شده، عمده‌ی سهام اینتل در اختیار شرکت‌های بزرگی همچون ونگارد گروپ، بلک‌راک، کپیتال گروپ و استیت استریت است.دفتر اصلی مدیریتی اینتل در سانتا کلارای کالیفرنیا واقع است. البته این شرکت آمریکایی در سرتاسر جهان دفاتر مدیریتی دارد.

 

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها