تاریخچه شرکت دیزنی لند

تاریخچه شرکت دیزنی لند

مقدمه

تاریخچه شرکت دیزنی لند : والت دیزنی بزرگترین و تاثیر گذار ترین شرکت چند رسانه ای و فیلم سازی در جهان است. به جرات می توان گفت که دیزنی غول چند رسانه ای است که تمام جهان را فتح می کند. نام این شرکت و کمپانی را کمتر کسی پیدا می شود که نشنیده باشد و حداقل یک بار انیمیشن های این کمپانی را ندیده باشد. این شرکت بزرگ و موفق بسیار گسترش پیدا کرده است و هم اکنون ده ها زیر شاخه بزرگ همچون پیکسار ، کمپانی تاج استون ، استودیو های لوکاس فیلم و … و ده ها رادیویی، سینمایی، تلویزیونی ، سرگرمی و انتشاراتی را در اختیار دارد .

تاریخچه شرکت دیزنی لند

تاریخچه شرکت دیزنی لند

تاسیس دیزنی :

این شرکت در تاریخ ۱۶ اکتبر ۱۹۲۳ توسط اولیور و والت ، برادران دیزنی تاسیس شد.
والت دیزنی به مدت چهار سال کمدی های آلیس خود را ساخت، اما در سال ۱۹۲۷ تصمیم گرفت به جای آن به یک سریال تمام کارتونی برود. او برای بازی در این سریال جدید شخصیتی به نام اسوالد خرگوش خوش شانس را خلق کرد. در عرض یک سال، والت ۲۶ مورد از این کارتون های اسوالد را ساخت، اما وقتی سعی کرد برای سال دوم کارتون ها مقداری پول اضافی از توزیع کننده اش دریافت کند، متوجه شد که توزیع کننده پشت سر او رفته و تقریباً همه کارتون ها را ثبت کرده است. انیماتورهایی که امیدوارند بدون والت دیزنی کارتون های اسوالد را با پول کمتر در استودیوی خود بسازند. با بازخوانی قراردادش، والت متوجه شد که او مالک حقوق اسوالد نیست – توزیع کننده صاحب حقوق بود. درس دردناکی برای تهیه کننده جوان کارتون بود. از آن زمان به بعد، او مراقب بود که همه چیزهایی را که می ساخت، متعلق به او باشد.

تاریخچه شرکت دیزنی لند

تاریخچه شرکت دیزنی لند

استودیو دیزنی :

استودیوی اصلی دیزنی در نیمه پشتی یک دفتر املاک و مستغلات در خیابان کینگزول در هالیوود بود، اما کمی بعد والت پول کافی برای نقل مکان به همسایگی و اجاره یک فروشگاه کامل برای استودیوی خود داشت. آن استودیوی کوچک برای چند سال کافی بود، اما شرکت در نهایت از آن پیشی گرفت و والت مجبور شد جای دیگری را جستجو کند. او یک ملک ایده آل در خیابان هایپریون در هالیوود پیدا کرد، یک استودیو ساخت و در سال ۱۹۲۶ کارکنان خود را به مرکز جدید منتقل کرد.

تاریخچه شرکت دیزنی لند

تاریخچه شرکت دیزنی لند

خلق شخصیت میکی موس :

پس از از دست دادن اسوالد، در استودیوی Hyperion بود که والت مجبور شد شخصیت جدیدی ارائه دهد و آن شخصیت میکی موس بود. والت با انیماتور اصلی خود، Ub Iwerks، موش معروف را طراحی کرد و شخصیتی به او داد که او را برای همه محبوب کرد. Ub دو کارتون میکی موس را متحرک ساخت، اما والت نتوانست آنها را بفروشد زیرا آنها فیلم های صامت بودند و صدا در صنعت سینما متحول شد. بنابراین، آنها سومین کارتون میکی موس را ساختند، این بار با صدای کاملاً هماهنگ، و Steamboat Willie در ۱۸ نوامبر ۱۹۲۸ در تئاتر Colony در نیویورک با نقدهای تحسین برانگیز مواجه شد. یک ستاره کارتونی، میکی موس، متولد شد. شخصیت جدید بلافاصله محبوب شد و یک سری طولانی از کارتون های میکی موس دنبال شد.

تاریخچه شرکت دیزنی لند

تاریخچه شرکت دیزنی لند

والت دیزنی سریال دیگری را تولید کرد – سمفونی‌های احمقانه – به همراه سریال میکی. در هر فیلم گروه‌های مختلفی از شخصیت‌ها وجود داشت و انیماتورها را قادر می‌سازد تا داستان‌هایی را تجربه کنند که کمتر به شوخی‌ها و طنزهای سریع کارتون‌های میکی تکیه می‌کردند و بیشتر بر روحیه، احساسات و مضامین موسیقی تکیه داشتند. در نهایت «سمفونی‌های احمقانه» به محل تمرین همه هنرمندان دیزنی تبدیل شد، زیرا آنها برای ظهور فیلم‌های بلند انیمیشن آماده می‌شدند. گل ها و درختان، یک سمفونی احمقانه و اولین کارتون تمام رنگی، برنده جایزه اسکار بهترین کارتون برای سال ۱۹۳۲ شد، اولین سالی که آکادمی چنین مقوله ای را ارائه کرد. در بقیه آن دهه، هر سال یک کارتون دیزنی برنده جایزه اسکار شد.

تاریخچه شرکت دیزنی لند

تاریخچه شرکت دیزنی لند

منبع در آمد از شخصیت ها :

در حالی که کارتون‌ها در خانه‌های سینما محبوبیت پیدا می‌کردند، کارکنان دیزنی دریافتند که تجارت شخصیت‌ ها منبع درآمد اضافی است. مردی در نیویورک ۳۰۰ دلار به والت پیشنهاد کرد تا مجوز قرار دادن میکی موس را روی برخی از قرص های مدادی که او تولید می کرد، بگیرد. والت دیزنی به ۳۰۰ دلار نیاز داشت، بنابراین او گفت باشه. این شروع تجارت دیزنی بود. در مدت زمان خیلی کم عروسک ها ، ظروف، مسواک، رادیو، مجسمه های میکی موسبه وجود آمد ، تقریباً هر چیزی که فکرش را بکنید شبیه میکی بود. سال ۱۹۳۰ سال بزرگی برای موش بود که همه چیز را شروع کرد، زیرا اولین کتاب و روزنامه میکی موس منتشر شد.

گزیده :   دلایل موفقیت شرکتBMW

تاریخچه شرکت دیزنی لند

تاریخچه شرکت دیزنی لند

شروع توسعه دیزنی :

والت دیزنی در یکی از برنامه‌ های مهمش برای توسعه‌ ی کسب‌ و کار ، در سال ۱۹۳۵، آزمونی استخدامی برگزار کرد. او برای استخدام انیماتور ، امتحان طراحی در نظر گرفت که ۶ هزار درخواست برای آن ارسال شد . از میان آنان، تنها ۳۰ نفر پذیرفته شدند که درنهایت، ۱۰ نفر به شغلی در استودیوِ دیزنی رسیدند. از آنجا که اکثر آنان انیماتور های حرفه‌ای نبودند، والت شخصا به آن‌ها آموزش می‌داد.
مدیریت دیزنی را تیمی متشکل از کارد واکر، دان تاتون و رن میلر برای یک دهه برعهده گرفتند. در ۱۵ آوریل ۱۹۸۳ دومین پارک خارجی دیزنی در توکیو افتتاح شد. ژاپنی ها دیزنی را دوست داشتند. روز افتتاحیه پارک، کلاه های میکی موسی که فروخته شد بیش از تعداد حاضران در پارک بود.

تاریخچه شرکت دیزنی لند

تاریخچه شرکت دیزنی لند

ساخت فیلم انیمیشن :

یک شب در سال ۱۹۳۴، والت به انیماتور های خود اطلاع داد که قرار است یک فیلم انیمیشن بسازند و سپس داستان سفید برفی و هفت کوتوله را برای آنها تعریف کرد. در گروه افراد بدبین بودند، اما خیلی زود همه اشتیاق والت را جلب کردند و کار به طور جدی آغاز شد. سه سال طول کشید، اما این فیلم برجسته در ۲۱ دسامبر ۱۹۳۷ اکران شد و به یک موفقیت تماشایی تبدیل شد. سفید برفی خیلی زود تبدیل به پر درآمد ترین فیلم تمام دوران شد، رکوردی که تا زمانی که فیلم بر باد رفته از آن عبور کرد، حفظ شد. حالا استودیوی والت دیزنی جایگاه محکم تری داشت. کارتون‌ های کوتاه هزینه‌ ها را پرداخت می‌ کردند، اما والت می‌ دانست که سود های آینده از فیلم‌ های بلند به دست خواهد آمد.

جنگ جهانی دوم و دیزنی :

بلافاصله کار بر روی پروژه های دیگر آغاز شد، اما درست زمانی که اوضاع رو به جلو بود، جنگ جهانی دوم آغاز شد. دو ویژگی بعدی، پینوکیو و فانتزیا، در سال ۱۹۴۰ منتشر شدند. آنها شاهکارهای فنی بودند، اما هزینه های آنها برای شرکتی که بیشتر بازارهای خارجی خود را به دلیل جنگ از دست می داد، بسیار بالا بود. دامبو در سال ۱۹۴۱ با بودجه بسیار محدودی ساخته شد، اما بامبی، در سال ۱۹۴۲، یکی دیگر از فیلم های گران قیمت بود و باعث شد استودیو به تعویق بیفتد. سال‌ها طول می‌کشد تا انیمیشن‌هایی با بالاترین کالیبر تولید شوند.
در طول جنگ، والت به درخواست وزارت امور خارجه دو فیلم به نام‌های Saludos Amigos و The Three Caballeros در آمریکای جنوبی ساخت. استودیوی او بر ساخت فیلم های تبلیغاتی و آموزشی برای ارتش متمرکز بود. وقتی جنگ به پایان رسید، برای استودیو دیزنی سخت بود که جایگاه قبل از جنگ را بازیابد. چندین سال با انتشار ویژگی‌های « بسته‌ای » – فیلم‌هایی مانند « موزیک من را بساز » و «زمان ملودی» که شامل گروه‌هایی از کارتون‌ های کوتاه در کنار هم بودند، گذشت. والت همچنین با فیلم‌هایی مانند So Dear to My Heart وارد تولید لایو اکشن شد، اما از آنجایی که تماشاگران از والت دیزنی انتظار انیمیشن داشتند، این فیلم‌ها شامل بخش‌ های انیمیشن بودند. والت درهای جدیدی را با شروع مجموعه ماجراجویی واقعی زندگی برنده جایزه باز کرد که شامل عکاسی از طبیعت به سبکی است که قبلاً دیده نشده بود.

تاریخچه شرکت دیزنی لند

تاریخچه شرکت دیزنی لند

تحول در دیزنی :

سال ۱۹۵۰ شاهد موفقیت های بزرگی در دیزنی بود – اولین فیلم کاملاً زنده، جزیره گنج، بازگشت به انیمیشن های کلاسیک با سیندرلا، و اولین نمایش تلویزیونی دیزنی در زمان کریسمس. شرکت دوباره رو به جلو حرکت می کرد. پس از دو برنامه ویژه کریسمس، والت دیزنی در سال ۱۹۵۴ با شروع مجموعه گلچین دیزنی لند به طور گسترده وارد تلویزیون شد. این سریال در نهایت در هر سه شبکه پخش شد و شش تغییر عنوان داشت، اما به مدت ۲۹ سال روی آنتن ماند و آن را به طولانی‌ترین سریال تلویزیونی پرمخاطب تاریخ تبدیل کرد. باشگاه میکی ماوس، یکی از محبوب‌ترین سریال‌های تلویزیونی برای کودکان، در سال ۱۹۵۵ عرضه شد و ستاره‌هایی از گروهی از موش‌بازان با استعداد شد. تاریخچه شرکت دیزنی لند

والت هرگز از آنچه قبلاً انجام داده بود راضی نبود. با موفقیت فیلم های سینمایی و برنامه های تلویزیونی ، او تمایل داشت که شاخه ای از آن را بسازد. یکی از مناطقی که او را مجذوب خود کرد، پارک های تفریحی بود. به عنوان یک پدر، او دو دختر خردسال خود را به باغ وحش ها، کارناوال ها و دیگر شرکت های سرگرمی برده بود، اما همیشه در حالی که آنها سوار چرخ و فلک می شدند روی نیمکت می نشست و از همه چیز لذت می بردند. او احساس می کرد باید پارکی وجود داشته باشد که والدین و فرزندان بتوانند در آن بروند و با هم اوقات خوبی را سپری کنند. این پیدایش دیزنی لند بود. پس از چندین سال برنامه ریزی و ساخت، پارک جدید در ۱۷ جولای ۱۹۵۵ افتتاح شد.

گزیده :   شرکت اپل

تاریخچه شرکت دیزنی لند

تاریخچه شرکت دیزنی لند

پارک دیزنی لند :

دیزنی لند یک نوع کاملاً جدید از پارک بود. ناظران اصطلاح «پارک موضوعی» را ابداع کردند، اما به نظر می‌رسد که حتی این نیز عدالت دیزنی‌لند را برآورده نمی‌کند. از زمان افتتاح به عنوان الگویی برای هر شهربازی ساخته شده استفاده شده است و در سطح بین المللی مشهور شد و صدها میلیون بازدید کننده را به خود جذب کرد. والت گفت تا زمانی که تخیل در جهان باقی مانده است دیزنی لند هرگز تکمیل نخواهد شد و این گفته امروز نیز صادق است. جاذبه های جدید به طور مرتب اضافه می شوند و دیزنی لند در حال حاضر حتی از سال ۱۹۵۵ محبوب تر است.

تاریخچه شرکت دیزنی لند

تاریخچه شرکت دیزنی لند

تاسیس دومین پارک دیزنی :

پس از موفقیت دیزنی لند، طبیعی بود که والت پارک دیگری را در ساحل شرقی در نظر بگیرد. قبل از مرگ او، شرکت زمینی را در فلوریدا خریداری کرد و پروژه دنیای والت دیزنی، واقع در حدود ۲۸۰۰۰ هکتار در نزدیکی اورلاندو، اعلام شد.

در ۱ اکتبر ۱۹۷۱ افتتاح شد. در فلوریدا، شرکت فضایی را داشت که در کالیفرنیا فاقد آن بود. در نهایت، فضایی برای ایجاد یک استراحتگاه مقصد، بدون محدودیت از گسترش شهری که در اطراف دیزنی لند رشد کرده بود، وجود داشت. دنیای والت دیزنی شامل یک پارک موضوعی پادشاهی جادویی مانند دیزنی لند، هتل ها، اردوگاه ها، زمین های گلف و دهکده های خرید نیز می شود. طولی نکشید که والت دیزنی ورلد تبدیل به بهترین مقصد تعطیلات در جهان شد.
روی او که پس از مرگ والت بر ساخت و تامین مالی والت دیزنی ورلد نظارت داشت، در اواخر سال ۱۹۷۱ درگذشت و برای دهه بعد، تیمی از جمله کارت واکر، دان تیتوم و ران میلر رهبری شرکت را برعهده داشتند که همگی در ابتدا آموزش دیده توسط برادران دیزنی بودند.

یکی از آخرین برنامه‌های والت، انجمن آزمایشی نمونه‌های اولیه فردا یا به قول خودش EPCOT بود. در حالی که او قبل از اصلاح نقشه ها درگذشت، آنها پس از چند سال دوباره بیرون آمدند و در سال ۱۹۷۹ زمین برای پارک جدید در فلوریدا شکسته شد. مرکز EPCOT، ترکیبی از Future World و World Showcase با سرمایه گذاری بیش از یک میلیارد دلار، در ۱ اکتبر ۱۹۸۲ با استقبال زیادی افتتاح شد.

تاریخچه شرکت دیزنی لند
WED Enterprises که بعدها به والت دیزنی Imagineering تغییر نام داد، بخش طراحی و توسعه پارک ها، پروژه های متعددی را در اوایل دهه ۱۹۸۰ در دست اجرا داشت. او علاوه بر طراحی Epcot ، روی طرح‌هایی برای دیزنی لند توکیو، اولین پارک خارجی دیزنی، سخت کار می‌کرد. دیزنی لند توکیو در ۱۵ آوریل ۱۹۸۳ افتتاح شد و در کشوری که همیشه عاشق هر چیز دیزنی بود، به موفقیتی فوری دست یافت. اکنون که ژاپنی ها دیزنی لند خود را داشتند، تعداد زیادی به آن هجوم آوردند.

تاریخچه شرکت دیزنی لند

تاریخچه شرکت دیزنی لند

دیزنی در آمریکا :

در اوایل دهه ۱۹۸۰ فیلمسازی نیز در آمریکا در حال تغییر بود. تماشاگران برای فیلم‌های خانوادگی که سال‌ها پایه اصلی کمپانی بودند، رو به کاهش بود، و دیزنی در رقابت برای فیلم‌هایی که بازار بزرگ نوجوانان و بزرگسالان را به خود جذب می‌کردند، روبه‌رو نمی‌شد. برای معکوس کردن این روند، دیزنی با انتشار اسپلش در سال ۱۹۸۴، یک برچسب جدید به نام تاچ استون پیکچرز تأسیس کرد. در همان زمان، به دلیل این تصور که سهام دیزنی نسبت به دارایی های شرکت کمتر ارزش گذاری شده است، دو “مهاجم شرکتی” تلاش کردند تا دیزنی را تصاحب کند تلاش ها برای جلوگیری از فروپاشی شرکت زمانی پایان یافت که مایکل آیزنر و فرانک ولز به ترتیب رئیس و رئیس جمهور شدند.
تیم مدیریت جدید بلافاصله راه هایی را برای دیزنی دیدند تا دارایی های خود را به حداکثر برساند. این شرکت در سال ۱۹۸۳ تلویزیون شبکه را ترک کرد تا برای راه اندازی یک شبکه کابلی به نام کانال دیزنی آماده شود. در حالی که سرویس تلویزیون پولی موفقیت آمیز بود، آیزنر و ولز احساس کردند که دیزنی باید حضور قدرتمندی در شبکه داشته باشد، بنابراین در سال ۱۹۸۵، بخش Touchstone دیزنی، فیلم بسیار موفق Golden Girls را آغاز کرد، و در سال ۱۹۸۶ با برنامه یکشنبه شب با دیزنی به تلویزیون بازگشت .

 

 

صفحه نخست

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
****

اطلاعات کامل و خوبی بود🙏🏻