نیکولا تسلا پسر نور

نیکولا تسلا پسر نور

مقدمه :

نیکولا تسلا پسر نور : تا پیش از ورود به قرن بیستم ، برق همچنان یک کنجکاوی علمی محض باقی مانده بود و هنوز هم بسیاری نسبت به کارایی آن تردید داشتند اما در روز ۱۰ ژوئیه ۱۸۵۶ در سمیلجان امپراتوری اتریش فردی به دنیا آمد که «نیکولا تسلا» نام گرفت و بیش از هر فرد دیگری این مسیر را تغییر داد. در حقیقت تحقیقات پیشگامانه تسلا در زمینه برق تنها بخشی از نوآوری‌ ها و اختراعات علمی بود که باعث شد تا وی در حد یک « الهه علم » در جهان مشهور شود.

نیکولا تسلا پسر نور

نیکولا تسلا پسر نور

در واقع ، « تسلا » نه تنها در کارها و پیشرفت های پیشینیان خود تحول ایجاد کرد ، بلکه با پیشی گرفتن از دانشمندان معاصر خود، گامی بلندتر در این مسیر برداشت. همانطور که یک ستاره موسیقی باید برای رسیدن به عنوان « الهه موسیقی » جهان باید قطعاتی بی نظیر بسازد ، در علم هم همین قانون صدق می کند چرا که باید آن قدر ماشین های نوآورانه و خلاقانه ساخت تا بلکه یکی از آنها به اختراعی علمی تبدیل شود .
علاوه بر تمامی این ها، چنین مخترعی باید ویژگی های متمایزی چون غیر عادی بودن ، بصیرت و انگیزه و توان تحمل مشقت ها و ریاضت در راه علم را هم داشته باشد . در واقع ، « نیوکلا تسلا » چنین فردی بود .

تسلا رویای بزرگی در سر داشت :

تسلا نیز مانند مخترعان دیگری که جهان را تغییر دادند ، فردی بصیر و ژرف اندیش بود و وقتی توانست این بینش را به سایر پیشگامان علم نیز منتقل کند، کم کم کارش گرفت و پیشرفت کرد. در سال ۱۸۹۳ میلادی ، تسلا توانست با ارائه تئوری جریان نامتناوب (AC)، طرح پیشنهادی جریان مستقیم (DC) که از سوی توماس ادیسون برای روشنایی بنای یادبود نمایشگاه جهانی کلمبیا در شهر شیکاگو ارائه شده بود ، را شکست دهد .

نیکولا تسلا پسر نور

نیکولا تسلا پسر نور

جنگ جریان ها :

این اتفاق نه تنها این رویداد جهانی را به نقطه عطفی در « جنگ جریان ها » بدل کرد بلکه باعث شد تا تسلا بتواند بزرگترین رویاهایش نظیر رویای کودکی اش برای مهار نیروی آبشار نیاگارا ، محقق کند.
حتی پس از آنکه تسلا توانست در قرارداد آبشار نیاگارا پیروز شود ، گرچه اکثر حامیان وی ، نسبت به عملکرد موفق ماشین های هیدرولیک تسلا تردید داشتند اما تسلا هیچ تردیدی در این باره نداشت . در نهایت ، در نیمه شب ۱۶ نوامبر ۱۸۹۶ که سوئیچ ژنراتور برق آبی زده شد، ۳۴ کیلومتر آن طرف تر یعنی در شهر بوفالوی ایالت نیویورک چراغ ها روشن شد.

گزیده :   مایا چیست

طی تنها چند سال ، برد پست برق نیاگارا تا ۶۴۴ کیلومتر آن طرف تر یعنی تا شهر نیویورک افزایش یافت و بدین ترتیب رویای نوجوانی تسلا محقق شد .
تسلا همچنین طرح کنترل یا دست کم کاتالیز هوا از طریق جریان الکتریسیته را نیز ارائه کرد. وی در این طرح انتقال جهانی برق و از طریق آن انتقال اطلاعات را ارائه کرد که این طرح تسلا در حقیقت نمونه اولیه سیستم ارتباط بی سیم جهانی بود. وی در توجیه طرح خود به موسسه مالی اعتباری جی .پی . مورگان گفته بود که وقتی ارتباط بی سیم در سراسر جهان پیاده سازی و برقرار شود ، زمین به یک مغز بزرگ تبدیل خواهد شد که می تواند در هر نقطه از آن پاسخگو باشد .

نیکولا تسلا پسر نور

نیکولا تسلا پسر نور

اشعه مرگ چیست :

البته از تمامی این بحث ها گذشته ، نباید از کنار طرح «پرتو مرگ تسلا» نیز به سادگی عبور کرد. اشعه مرگ یا اشعه صلح ، در واقع سلاحی بود که می توانست هر هواپیمایی را از فاصله صدها مایلی در آسمان سرنگون کرده یا روز هر پیاده نظامی را از کیلومتر ها دورتر جهنمی کند .
در بحبوحه بالا گرفتن جنگ جهانی دوم ، تسلا از دستیابی به سلاح « پرتو صلح » خبر داد و اعلام کرد که این سلاح می تواند برای همیشه به جنگ پایان دهد . وی از این سلاح که امروزه آن را با عنوان «سلاح ذرات پرتو» می شناسیم به چیزی مانند دیوار چین تشبیه کرد که به عنوان یک سلاح ضد جنگ می توانست از مرز های ملی کشور ها محافظت کند .
احتمال دستیابی قدرت های جهان به سلاح ذرات پرتو به خصوص پس از مرگ تسلا و گم شدن تعدادی از مقالات وی در این زمینه ، سبب بروز جنگ سرد شد . طرح دفاعی ریگان یا برنامه «جنگ ستارگان» سبب مشهور شدن سلاح های لیزری شد اما سازمان پروژه‌ های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی » (DARPA) در اوایل سال ۱۹۵۸ میلادی در این باره شروع به مطالعه کرد .

نیکولا تسلا پسر نور

نیکولا تسلا پسر نور

تسلا و آزمایشگاه مخفی :

درست مثل دانشمندان نخبه فیلم های هالیوودی نظیر فیلم های «جیمز باند» ، همه دانشمندان خبره نیازمند آزمایشگاه های مخفی هستند که ترجیحا در مناطق دور دست خارج از شهر قرار دارد و به امکانات عجیب و کاملی مجهز است ؛ تسلا نیز دو آزمایشگاه این چنینی داشت . در سال ۱۸۹۹ ، تسلا یک لابراتوار در « کلرادو اسپرینگز » احداث کرد تا در آنجا به مطالعه روی جریان ولتاژ و فرکانس بالای الکتریسیته بپردازد .

در یکی از آزمایشات تسلا، یک دکل فلزی ۱۲ متر و ۸۰ سانتی متری جریان عظیم برق را به زمین منتقل کرد و در آزمایش دیگر، سیم پیچ تسلا توانست جرقه های الکتریسیته شبیه صاعقه را تا شعاع بیش از ۳۰ متری در اتاق پراکنده کند که این آزمایش تسلا ژنراتور شرکت برق کلرادو اسپرینگز را از کار انداخت و شهر را در خاموشی فرو برد .

گزیده :   منشور کوروش کبیر

نیکولا تسلا پسر نور

نیکولا تسلا پسر نور

وقتی تسلا در کمپانی کلرادو اسپرینگز فعالیت می کرد توانست وجود امواج ایستگاه های زمینی را اثبات کند که زمین با این وسیله می تواند انرژی را با یک فرکانس الکتریسیته مشخص انتقال دهد. او این فرضیه را با روشن کردن ۲۰۰ لامپ از فاصله ۴۰ کیلومتری اثبات کرد . تا جایی که می دانیم ، برخلاف آنچه که در فیلم « پرستیژ » نمایش داده شد ، تسلا هیچ گاه روی انتقال بشر از طریق جریان الکتریسیته کار نکرده است.
تسلا، چند سال بعد ، دومین آزمایشگاه سری خود را در «واردن کلیف» احداث کرد که این آزمایشگاه به خانه اش در منهتن نزدیک تر بود . این سازه ۴۵ تنی ۵۷ متر ارتفاع داشت که یک دکل انتقال امواج روی یک چاه با عمق ۳۷ متری نصب شده بود و ۱۶ لوله آهنی نیز تا عمق ۹۱ متری زمین کار گذاشته بود. تسلا قصد داشت با استفاده از میله های مخصوصی که می توانست انرژی زمین را جذب کند، برق را به کل سیاره خاکی منتقل کند و بدین ترتیب تمام زمین روشن می شد .

نیکولا تسلا پسر نور

نیکولا تسلا پسر نور

تسلا و ضعف های عجیبش :

چه خوب چه بد ، مرموز یا عجیب و غریب بودن ، یکی از خصوصیات همیشگی نوابغ است که تسلا نیز از این قاعده مستثنی نبود . برخی بر این باورند که تسلا مهمترین اختراعاتش ، مانند موتور القایی را به تنهایی و با نیروی تفکر خودش اختراع کرده است . برخلاف ادیسون که مسائل را با استفاده از نمونه های اولیه ، آزمون و خطا یا تکرار روش سایرین حل می کرد ، تسلا دریافته بود که راه حل های مهم بعضی وقتها ناگهان در ذهنش جرقه می زند.

نیکولا تسلا پسر نور

نیکولا تسلا پسر نور

تسلا ، به خاطر همین روحیه مبتلا به مشکلات بینایی ، توهم شنوایی و همین طور حساسیت به ارتعاشات و نور شدید شد . او همچنین یک ترس عجیب داشت و آن هم ترس از اشیاء کروی نظیر گوشواره مروارید زنانه و وسواس عجیب روی عدد ۳ بود به طوری که همه چیز ، از ساندویچ گرفته تا فضای اتاقش را بر عدد ۳ تقسیم می کرد .

 

صفحه نخست 

خانه چینود

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها