به نام خدا
چرا آمازون موفق شد : (amazon.com )
تاریخچه آمازون از پیدایش تا به امروز :
می توان گفت یک شرکت الکترونیک آمریکایی می باشد ، و در سال ۱۹۹۴ توسط جف بیزوس (Jeff Bezos) در شهر سیاتل واقع در ایالت واشنگتن تاسیس شد . در ادامه فعالیت خود را در سال ۱۹۹۵ و با عنوان فروشگاه آفلاین کتاب آغاز کرد و سپس اقدام به فروش محصولات نو یا دست دوم از طریق اینترنت کرد . با گذشت زمان و پیش رفت های چشمگیر اینک دامنه گسترده ای از کالاها و محصولات را بخش می کند از کتاب ، سی دی ، دی وی دی، بستههای نرمافزاری وهمچنین تجهیزات الکترونیکی و وسایل خانگی، کیف، کفش و انواع لباس را در برمیگیرد ،
امروزه از بزرگترین فروشگاههای اینترنتی جهان بهشمار میآید.جف بیزس بنیانگذار و مدیرعامل فعلی این شرکت با در اختیار داشتن ۱۷٪ از سهام بزرگترین سهامداران آن محسوب میشود. بخشی از سهام شرکت آمازون نیز در بازار بورس نزدیک معامله می شود. وبگاههای Alexa Internet، دیجیتال فتوگرافی رویو، گودریدز و بانک اطلاعات اینترنتی فیلمها، نیز متعلق به آمازون هستند.
چگونه آمازون ، آمازون نام گرفت :
در این مورد گفته می شود جف بزورس ابتدا شرکت خود را در سال ۱۹۹۴ با نام (Cadabra) ثبت کرد ولی اتفاقی افتاد و یک وکیل نام شرکت را به اشتباه و به معنای جسد تلفظ کرد و همین امر او را مجاب کرد که نام آن را به آمازون تغییر داد ( البته در سپتامبر ۱۹۹۴ آدرس اینترنتی Relentless.com که به معنای (بی رحم )بود را خریداری کرد و قصد داشت تا فروشگاه آنلاین خود را با این آدرس اینترنتی عمومی کند. اما دوستانش به او گفتند که این نام کمی شیطانی به نظر میرسد و بهتر است نام آن را تغییر دهد. در نهایت جف بزورس برای انتخاب یک نام مناسب برای شرکت خود که با حرف A آغاز شود؛ در فرهنگ لغت جستجو کرد و تحت تأثیر نام آمازون قرار گرفت. به این دلیل که در فرهنگ لغت از جنگلهای آمازون به عنوان مکانی عجیب و غریب و متفاوت نام برده شده است و این دقیقاً همان توصیفی بود که (جف بزوس) از آیندهی کسب و کار خود داشت. درباره لوگو آن نیز گفته می شود در سال ۲۰۰۰ طراحی شده است ،یک فلش از حرف A به حرف Z بهصورت لبخند در لوگوی آمازون دو مفهوم را منتقل می کند: از a تا z، یعنی همه چیز در این سایت پیدا می شود و لبخندی که از رضایت مشتری حکایت دارد ایده هایی که برای چنین هدف هایی پیاده سازی می شود قطعا نتیجه مطلوب به همراه دارد و مخاطب در آمازون این را شاهد است .
شکست های رخ داده و لبخند باقیمانده :
این حقیقت انکار ناپذیر است بله باید بدانید که حتی آمازون، این غول تجارت الکترونیک جهان نیز با شکستهای بسیاری مواجه بوده است و در مسیر هر پیش رفتی چنین مواردی را همه تجربه کرده و می کنند در این بخش چند نمونه از این شکست های موقت را در آمازون برایتان شرح می دهیم از جمله :
Fire Phone :
میتوان گفت Fire Phone بزرگترین شکست آمازون محسوب می شود . این شرکت ابتدا تلفنهای هوشمند خود را در ژوئیه ۲۰۱۴ تولید نمود ولیکن نمیتوانست بهطور کامل با آیفن و اندروید رقابت کند. حتی آمازون تلاش کرد تا این تلفن هوشمند را به قیمت۹۹سنت بفروشد اما باز هم موفق نشد و سرانجام۱۷۰ میلیون دلار ضررناشی از این تلفن همراه را پذیرفت و این گوشی از سپتامبر ۲۰۱۵ دیگر برای خرید در وب سایت آمازون در دسترس نبود.
Destinations:
گفته می شود عمر این پروژه حتی از Fire Phone نیز کوتاهتر بود. شرکت آمازون در آوریل ۲۰۱۴ تصمیم گرفت تا وارد صنعت مسافرت و گردشگری شود و رزرو هتل را از طریق یک سایت به نام Destinations بفروشد. اما آمازون در ۱۳ اکتبر دریافت که این جهش موفق نبوده است و آن را بست.
Music Importer:
باید بدانید که شرکت در سال ۲۰۱۲ Music Importer را شروع کرد تا به کاربران اجازه دهد تا هر آهنگی را که در کامپیوترشان دانلود کردهاند، آپلود کنند و یک کتابخانه آنلاین بسازند. گرچه آمازون بعدا Prime Music را معرفی کرد.
Amazon Wallet:
تنها ۶ ماه پس از شروع کیف پول موبایلی خود، در آغاز سال ۲۰۱۵ آن را متوقف کرد. این کیف پول به مصرفکنندگان اجازه میداد تا کارتهای هدیه و کارتهای وفاداری (loyalty cards) را در تلفن همراهشان برای خریدهای حضوری و آنلاین ذخیره کنند،اما کارتهای اعتباری یا دبیت کارت را ذخیره نمیکرد.
TestDrive :
باید گفت این سرویس در سال ۲۰۱۱ معرفی شده بود و به کاربران اجازه تجربه یک اپلیکیشن را پیش از خرید آن در اپاستور آمازون میداد. آمازون در ماه سال۲۰۱۵با بیان کاهشی در استفاده و افزایشی در محبوبیت مدل کسبوکار ( free to play) این پروژه را متوقف کرد.
رمز موفقیت شرکت قدرتمند تا به امروز :
در هر کسب و کار یکی از رمز و راز ها نوع مشتری مداری در آن حرفه می باشد .شرکت به عنوان پیشتاز تجارت الکترونیک تلاش می کرد برای خرید آنلاین، به استاندارد بالایی دست یابد چیزی که تا آن زمان اتفاق نیفتاده بود. می توان گفت آمازون تنها به دنبال سود نبود و مشتری برایش بسیار مهم بود و احتمالا همین موضوع باعث شد تا این وب سایت تا قبل از سال ۱۹۹۷یک و نیم میلیون عنوان کتاب بفروشد. قیمت ها در وب سایت آمازون با تخفیف همراه بود و قیمت آن برای مشتری پائین تر از بازار می شد. همچنین در وب سایت بخشی هم برای مشاوره وجود داشت تا مشتریان بتوانند برای انتخاب کتاب مشورت کنند. آمازون نیز بر اساس تاریخچه خرید مشتری، کتاب های نزدیک به سلیقه اش را به او پیشنهاد می داد. در کنارش آمازون گاهی همراه سفارش ها، هدیه های کوچک تری هم می فرستاد یا با استفاده از ایمیل مارکتینگ که در آن زمان چندان رایج نبود، عنوان های تازه در فروشگاهش را به مشتری اطلاع می داد. امکان نظردهی هم در صفحه ی محصولات آمازون وجود داشت تا مشتریان برای هر محصول، نظر خود را بنویسند و به شتراک بگذارد.
علل موفقیت از نظر جف بزورس :
همانگونه که گفته می شود جف بزورس ثروتمندترین فرد دنیا (تا ماه می ۲۰۲۱) وقتی از او درباره موفقیت هایش سوال می شود میگوید: ابتدا باید استعدادهای خودتان را شناسایی کنید، سپس با تلاش و پشتکار بسیار زیاد نهایت استفاده را از استعدادهای خود ببرید. تا حدامکان بهترین افراد را در اطراف خود نگه دارید، بزرگ فکر کنید و استوار باشید ، همیشه عطش رشد و پیشرفت را داشته باشید. جسور باشید و شکست را قبول کنید.