دلایل موفقیت شرکت IBM

دلایل موفقیت شرکت IBM

به نام خدا

دلایل موفقیت شرکت IBM

دلایل موفقیت شرکت IBM: چرا آی بی ام موفق شد ،می توان گفت شرکت بین‌المللی دستگاه‌های کسب‌و کار به انگلیسی (International Business Machines Corporation)به اختصار آی‌بی‌اِم (IBM) که همچنین با نام آبی بزرگ به انگلیسی( Big Blue) هم شناخته می‌شود،یک شرکت فناور چندملیتی آمریکایی است که در آرمونک، نیویورک قرار دارد. این ابرشرکت، تولیدکننده، فناور و فروشنده تجهیزات اداری، نرم‌افزار و سخت‌افزار، همچنین ارائه‌دهنده خدماتی چون زیرساخت، میزبانی وب، فناوری نانو و رایانه بزرگ است در ادامه این مطلب همراه گزیده باشید .

 

گزیده

 

تاریخچه آی بی ام از پیدایش تا به امروز :

گفته می شود شرکت آی بی ام ابتدا در ژوئن سال ۱۹۱۱ میلادی در شهر نیویورک با ادغام سه شرکت بزرگ آن زمان یعنی شرکت سنجش رایانه‌ای (Computer Scale Company) و شرکت بین‌المللی ثبت زمان (Time Recording Company) و شرکت ماشین‌های جدول‌بندی (Tabulating Machine Company) تاسیس شد.البته در آن زمان این شرکت با نام CTR شناخته می‌شد که مخفف Computing-Tabulating-Recording Company بود و دارای ۱۳۴۶ کارمند و سرمایه اولیه بالغ بر ۹ میلیون دلار بود. نام شرکت در واقع مخفف نام International Business Machines Corporation است. در واقع همانطور که اشاره کردیم شرکت آی بی ام در ابتدا با نام شرکت CTR تاسیس و شناخته می‌شد تا در نهایت سیزده سال پس از تاسیس و در سال ۱۹۲۴ به آی بی ام تغییر نام داد .

 

گزیده

آی بی ام

تاریخچه و پیشرفت شگفت انگیز :

پیشرفت‌های شگفت‌انگیز شرکت آی بی ام در ۲ دهه اول تأسیس آن، به‌طور محسوسی با نام توماس جی واتسون گره‌خورده است.توماس واتسون در سال ۱۹۱۴ میلادی هدایت این شرکت بزرگ را بر عهده گرفت و با کمک توانایی خارق‌العاده خود در مدیریت توانست در ۲ دهه آینده این شرکت را به یکی از شرکت‌های مطرح و پیشگام و فعال درزمینهٔ فناوری تبدیل کند.زمانی عزم راسخ آقای واتسون برای تسخیر بازار فناوری مشهود شد که او نام شرکت را در سال ۱۹۲۴ از CTR به IBM تغییر داد و رسماً شرکت خود را به یک شرکت بزرگ و بین‌المللی تغییر کاربری داد. همچنین او با جذب نیروهای تازه‌نفس و متخصص راه را برای شکفتن دنیای فناوری بیش ‌از پیش هموار کرد.در سال ۱۹۳۹ و با شروع جنگ جهانی و به طبع رکود شدید اقتصادی برخلاف تصورات عمومی شرکت آی بی ام نه‌تنها کاهشی درفروش خود نداشت بلکه با ورود به عرصه صنایع نظامی بیش از گذشته بر موفقیت‌های خود افزود.به‌گونه‌ای که در خلال جنگ جهانی گستره کمی و محصولی خود را فراتر از گذشته برد و در سال ۱۹۴۳ میلادی یعنی اواخر جنگ جهانی دوم درآمد سالانه این شرکت عدد ۱۰۰ میلیون دلار را زد و رسماً این شرکت به یکی از غول‌های فناوری جهان تبدیل شد.

گزیده :   دلایل موفقیت شرکت سیسکو

 

گزیده

 

آی بی ام پس از جنگ ها :

بعد از جنگ جهانی این شرکت با تغییر در سیاست‌های تولیدی خود توجه بیشتری را به جامعه زنان اختصاص داد و علاوه بر آن پا را فراتر نهاد و جامعه معلولان را نیز به زیر چتر حمایتی خود برد، در اواخر سال‌های ۱۹۶۰ شرکت آی بی ام رکورد تازه‌ای را درزمینهٔ فروش زد، به‌گونه‌ای که این شرکت در آن سال دارای بیش از یک میلیارد دلار درآمد سالانه بود و بیش از ۱۰۰ هزار کارمند در سراسر پهنه گیتی در خدمت داشت. و همین امر باعث شد که آقای واتسون به موفق‌ترین سرمایه‌دار جهان شناخته شود و نام خود را برای همیشه در تاریخ سرمایه‌داری به ثبت کند.

 

گزیده

دلایل موفقیت شرکت آی بی ام :

باید گفت در اواخر دهه هفتاد میلادی که شرکت آی بی ام با داشتن بیش از ۲۰۰ هزار کارمند در جهان و دارا بودن بیش از ۵ میلیارد دلار درآمد، بزرگ‌ترین و موفق‌ترین شرکت درزمینهٔ فناوری در جهان به حساب می‌آمد، کم‌کم شرکت‌های تازه‌نفس دیگری در عرصه فناوری به‌صورت جدی پا به میدان رقابت با آنها گذاشتند .در این زمان بود که مدیران جسور شرکت آی بی ام برای بقا در این رقابت بایستی دست به قمار خود می‌زدند و بیشتر سرمایه‌ها و درآمدهای خود را در راستای اختراعات و اکتشافات جدید صرف می‌کردند، اینجا سر آغازی بود بر تشکیل یک رقابت جهانی عظیم بر سر توسعه و پیشرفت رایانه‌های شخصی در جهان.در حدود سال‌های ۱۹۹۰ میلادی شرکت آی بی ام که بزرگ‌ترین و سودآورترین برند فناوری جهان محسوب می‌شد بیش از ۳۰۰ هزار کارمند در سراسر جهان داشت ،به‌گونه‌ای که در این دوره محققان شرکت آی بی ام بیش از ۳ جایزه نوبل را به نام این شرکت ثبت کردند تا بر همگان توان علمی این مجموعه بیش‌ازپیش ثابت شود.

 

گزیده

 

فرود اولین انسان بر روی کره ماه :

باید بدانید شرکت آی بی ام در رویدادهای علمی بسیاری مشارکت داشته است که ازجمله آن‌ها می‌توان، مأموریت سفینه فضایی آپولو برای فرود اولین انسان بر روی کره ماه ‌گرفته تا فراکتال‌های مورداستفاده در مدلینگ‌ها را نام برد.آی بی ام تا به حال مقادیر زیادی از ایستگاه‌های کاری، رایانه‌های بزرگ، ریزرایانه‌ها، افزار نشر رومیزی، رایانه‌های بغلی و بسیاری از فناوری‌های جانبی دیگر را آرایه کرده‌است.امروزه سیستم‌های این شرکت به عنوان استانداردی برای سازندگان بزرگ جهانی شناخته می‌شوند. محصولات این شرکت نیز به عنوان محصولاتی با کیفیت بالا برای تمامی استفاده‌کنندگان رایانه در جهان شناخته شده‌اند.

گزیده :   تاریخچه شرکت دیزنی لند

 

گزیده

شکست هایی در مسیر موفقیت :

برای رسیدن به اهداف هیچ وقت مسیر هموار نبوده و شرکت آی بی ام نیز این را تجربه کرده است می توان گفت اصطلاح PC یا همان (رایانه‌های شخصی) را برای همیشه در صنعت رایانه ماندگار کرد شاید موفقیتی تکرارنشدنی باشد ولی آن روی سکه، آی‌بی‌ام شکست‌هایی هم در مسیر تکاملش که هنوز ادامه دارد،نمونه‌اش رایانه پی‌سی پسر که قرار بود پس از PC، یک موفقیت تاریخی برای این شرکت باشد، اما به یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های تاریخ رایانه تبدیل شد ،اوایل دهه‌ ۸۰، آی‌بی‌ام با داشتن حدود ۷۰ درصد بازار مین‌فریم‌ها (Mainframe) بزرگ‌ترین شرکت رایانه‌ای بود، با درآمدی بیشتر از هر شرکت رایانه‌ای دیگر، از اپل گرفته تا کامپک و اچ‌پی. اما با توجه به این‌که بازار مین‌فریم‌ها رو به افول بود و دوران رایانه‌های شخصی با اپل II و کمودور ۶۴ (commodore64) آغاز شده بود، آی‌بی‌ام در سال ۱۹۸۱ اولین PC را فقط برای مقابله با انواع رایانه شرکت‌های رقیب مثل اپل ارائه کرد. فقط پس از دو سال، رایانه شخصی آی‌بی‌ام بسیار موفق شد و فراتر از انتظارات توانست در رتبه‌ دوم بازار رایانه‌های شخصی (پس از کومودر۶۴) قرار گیرد .اما مشکل کجا بود؟ مقصر اصلی در این (سقوط غول‌آسا)، چیزی بود که کسی حتی فکرش را هم نمی‌کرد: کیبورد بله، آی‌بی‌ام موفق شده بود کیبوردی چنان افتضاح طراحی کند که کسی به خاطر آن حتی سراغ رایانه‌اش هم نرود ،حتی کارشناسان باورشان نمی‌شد آی‌بی‌ام حماقتی در این ابعاد مرتکب شده باشد. کیبورد آن‌قدر بد بود که مجله‌ BYTE در مورد آن نوشت: «استانداردی جدید در ناقص کردن عمدی محصول.

 

گزیده

 

IBM در جهان امروز :

همانطور که دیدیم، IBM نقش مهمی در دستیابی به فناوری‌های جدید و بدیع داشت. این شرکت با بیش از ۳ میلیون کارمند یکی از بزرگترین و معتبرترین برندهای جهان در زمینه IT می‌باشد. از لپ‌تاپ کوچک ThinkPad گرفته تا سرورهای بزرگ IBM، محصول این شرکت تقریباً همه جا بوده‌است. یک مجله تجارت چند ملیتی در ایالات متحده، متوجه شد که کنسول‌هایی مانند نینتندو، ایکس باکس و پلی استیشن، همه از ریزپردازنده تولید شده IBM استفاده می‌کنند. این شرکت محصولات و خدمات گسترده و متنوعی دارد. از سال ۲۰۱۶، این ارائه‌ها در دسته‌های رایانش ابری، محاسبات شناختی، کسب‌وکار، داده‌ها و تجزیه و تحلیل‌ها، اینترنت اشیا، زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، تلفن همراه و امنیت قرار می‌گیرند. ( گزیده : امیدواریم که با این غول تکنولوژی به خوبی آشنا شده باشید و این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد ) .

 

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها