تصاویر وگزارش های ناسا

تصاویر وگذارش های ناسا

به نام خدا

تصاویر وگزارش های ناسا :

تصاویر و گزارش های ناسا : ادارهٔ کل ملی هوانوردی و فضا به انگلیسی: NASA سازمانی مستقل در قوهٔ مجریهٔ حکومت فدرال ایالات متحدهٔ آمریکا می باشد که مسئولیت برنامه‌ریزی در حوزه‌های برنامهٔ فضایی کشوری و تحقیقات مکانیک پرواز و هوافضا را بر عهده دارد. ما در گزیده می خواهیم درباره تصاویر و گزارش هایی از این اداره هوانوردی را در این مطلب بگذاریم پس همراه ما باشید .

 

گزیده

تصاویر و گزارش های ناسا

پیشینه ناسا :

گفته می شود ناسا کار خود را با نورث امریکن ایکس۱۵ آغاز کرد و هشت خلبان در این پروژه توانستند خود را به زیر مدار زمین برسانند. نخستین ماهوارهٔ فضایی ناسا نیز اکسپلورر ۱ بود که در سال ۱۹۵۸ میلادی به فضا پرتاب شد. همچنین در ۱۲ آوریل ۱۹۶۱، یوری گاگارین اهل شوروی با فضاپیمای وستوک-۱ به فضا پرتاب شد و تبدیل به نخستین انسان فضانورد جهان شد. حدود یک ماه بعد در ۵ مه، آلن شپارد با مرکوری-رادستون ۳ از پروژهٔ مرکوری به فضا پرتاب شد و تبدیل به نخستین فضانورد آمریکایی شد. پروژهٔ جمینای نیز دستاوردهایی مانند نخستین مانور مداری، اتصال و پهلوگیری فضاپیما و نخستین راهپیمایی فضایی آمریکا به همراه داشت. و پس از پروژهٔ جمینای، ناسا پروژهٔ آپولو را راه‌اندازی کرد که این پروژه یکی از شناخته‌شده‌ترین پروژه‌های علمی تاریخ آمریکا و جهان بوده‌است.
در ۲۱ ژوئیهٔ ۱۹۶۹، نیل آرمسترانگ و باز آلدرین در طول مأموریت آپولو ۱۱ بر کرهٔ ماه گام نهادند و تبدیل به نخستین انسان‌هایی شدند که بر ماه گام برمی‌دارند. طی پروژهٔ آپولو، ۱۲ فضانورد مرد بر ماه گام نهادند. پس از مأموریت آپولو ۱۷ که بازپسین سفر بشر به ماه بود، دیگر پای هیچ انسانی به ماه نرسید. اسکای‌لب نخستین ایستگاه فضایی آمریکا بود و ایستگاهی ملی بود.
در سال ۱۹۷۵ ناسا و سازمان فضایی فدرال روسیه (روسکوسموس) پروژه‌ای مشترک به نام پروژهٔ آزمایشی آپولو–سایوز انجام‌دادند که این پروژه نخستین مأموریت فضایی بین‌المللی بود. از سال ۱۹۸۱ تا ۲۰۱۱، ناسا پروژه‌ای به نام برنامهٔ شاتل‌های فضایی را اجرا کرد. این پروژه شامل ۱۳۵ پرواز فضایی بود و فاجعه‌های چلنجر و کلمبیا را هم به همراه داشت. ناسا در ایستگاه فضایی بین‌المللی مشارکت دارد. به غیر از ناسا، ۱۵ عضو دیگر که ۱۱ عضو از آن‌ها اعضای سازمان فضایی اروپا هستند.

گزیده :   آندرومدا چیست؟

 

گزیده

تصاویر و گزارش های ناسا

بنیادگذاری ناسا :

از سال ۱۹۴۶ میلادی، کمیته رایزنی ملی هوانوردی آمریکا (ناکا) هواپیماهای راکتی مثل هواگرد زبرصوت بل ایکس-۱ را مورد آزمایش قرار داده بود.در اوایل دهه ۱۹۵۰، پویشی در پروژه سال جئوفیزیک جهانی (‎۱۹۵۷–۵۸) برای ساخت یک ماهواره مصنوعی به راه افتاده بود. پروژه ونگارد، از تلاش‌های آمریکا در این پروژه بود. با پرتاب ماهوارهٔ اسپوتنیک-۱ در ۴ اکتبر ۱۹۵۷ به فضا به عنوان نخستین ماهواره مصنوعی، ایالات متحده توجه خود را به سمت شرکت در پروژه‌های فضایی معطوف کرد. گفته می شود در آن زمان کشورها (آمریکا، روسیه و هم‌پیمانان هر دو کشور) درگیر جنگ سرد و در آرزوی برتری جهانی نسبت به کشور دیگر بودند. پرتاب اسپوتنیک-۱ و مسائلی دیگر منجر شد که آمریکا به فکر ایجاد سازمانی مانند بنیاد ملی علوم، کمیسیون انرژی اتمی ایالات متحده آمریکا و کمیتهٔ رایزنی ملی هوانوردی آمریکا بیفتد.
در ۲۵ نوامبر ۱۹۵۷، سناتور لیندون بینز جانسون جلساتی مبنی بر فضانوردی و فعالیت‌های موشکی آغاز کرد. این جلسات منجر بر این شد که مجلس سنای ایالات متحده آمریکا در ۶ فوریهٔ ۱۹۵۸ کمیته‌ای در مورد فضا و هوانوردی و با هدف تشکیل یک سازمان فضایی به ریاست لیندون جانسون تشکیل دهد. از سوی دیگر، کنگره ایالات متحده آمریکا قصد داشت که جان ویلیام مک‌کورمک را به ریاست سازمان فضایی آمریکا برساند.
سند ملی هوانوردی و فضا در ۲۹ ژوئیه ۱۹۵۸ توسط آیزنهاور، ناسا رسماً تأسیس شد. با شروع کار عملیاتی این سازمان در ۱ اکتبر ۱۹۵۸، ناسا امکانات سازمان ۴۳ ساله ناکا، شامل ۸٬۰۰۰ کارمند، بودجه سالانه ۱۰۰ میلیون دلاری، سه آزمایشگاه تحقیقاتی بزرگ (مرکز تحقیقات لنگلی، مرکز تحقیقات ایمز و مرکز تحقیقات گلن) و دو مجموعه مخصوص انجام آزمایش کوچک، را در اختیار گرفت.

 

گزیده

تصاویر و گزارش های ناسا

تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا :

گفته می شود در تابستان ۲۰۲۲ ، تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا تصاویری از برخی از اولین مشاهدات خود منتشر کرد.با این وجود، وب اکتشاف خود در جهان را به تنهایی دنبال نخواهد کرد. این تلسکوپ به گونه‌ای طراحی شده که با بسیاری از تلسکوپ‌های دیگر ناسا در فضا و زمین همکاری خواهد کرد. این نسخه‌های جدید از اولین تصاویر وب، داده‌های فروسرخ آن را با پرتوهای ایکس جمع‌آوری‌شده توسط رصدخانه پرتو ایکس چاندرا ناسا ترکیب کرده است و نشان می‌دهد که چگونه قدرت هر یک از این تلسکوپ‌ها زمانی که به تلسکوپ‌های دیگر متصل می‌شوند، افزایش می‌یابد،چند نمونه را برایتان شرح می دهیم .

گزیده :   ایستگاه فضایی و دختر بچه هشت ساله

 

گزیده

تصاویر و گزارش های ناسا

پنج قلوی استفان :

باید گفت این مجموعه کهکشانی فشرده، در صورت فلکی اسب‌ بالدار واقع شده و متشکل از پنج کهکشان است که چهار مورد از آنها به هم نزدیک هستند و انتظار می‌رود با یکدیگر ادغام شوند. تصویر وب که به رنگ قرمز، نارنجی، زرد، سبز و آبی دیده می‌شود، جزئیاتی را نشان می‌دهد که پیش از این هرگز دیده نشده بودند از جمله دم‌های گازی و انفجارهای تشکیل ستارگان. داده‌های چاندرا که به رنگ آبی روشن دیده می‌شوند از یک موج ضربه‌ای پرده‌برداری کرده‌اند که در آن گاز تا ده‌ها میلیون درجه گرم می‌شود و یکی از کهکشان‌ها با سرعت حدود دو میلیون مایل در ساعت از میان دیگر کهکشان‌ها عبور می‌کند .

 

گزیده

 

کهکشان زیبای چرخ‌گاری :

این کهکشان ظاهر خود را در نتیجه‌ی برخورد با یک کهکشان کوچک‌تر دیگر که در خارج از میدان تصویر قرار دارد به دست آورده ، و هنگامی که این کهکشان کوچک‌تر به چرخ‌گاری برخورد کرد، باعث تشکیل ستارگانی شد که در اطراف یک حلقه بیرونی و در جاهای دیگر در سراسر کهکشان دیده می‌شوند. پرتوهای ایکسی که چاندرا به رنگ آبی و بنفش ثبت کرده از گازهای فوق گرم، ستارگان منفجر شده منفرد، و ستاره‌های نوترونی و سیاه چاله‌هایی که مواد را از ستارگان اطراف به داخل خود می‌کشند، نشات گرفته است.

 

گزیده

ناسا

چشم خدا :

گفته می شود سحابی مارپیچ یا سحابی هلیکس Helix Nebula که به نام چشم خدا مشهور است در صورت فلکی دلو Aquarius قرار دارد.

 

گزیده

 

سحابی شاه تخته یا کارینا :

داده‌های چاندرا از صخره‌های کیهانی به رنگ صورتی متشکل از پرتوهای ایکس زیادی می باشد. اینها ستارگانی هستند که در ناحیه بیرونی یک خوشه ستاره‌ای در سحابی شاخ‌تخته با سنی بین یک تا دو میلیون سال قرار گرفته‌اند و از نظر ستاره‌ای بسیار جوان هستند. ستارگان جوان در پرتوهای ایکس بسیار درخشان‌تر از ستارگان پیر به نظر می‌رسند، بنابراین مطالعات پرتو ایکس راهی ایده‌آل برای تشخیص ستاره‌های سحابی شاه‌تخته نسبت به ستارگان کهکشان راه شیری ما هستند.

 

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها