تاثیر و اهمیت محیط زیست

تاثیر و اهمیت محیط زیست

به نام خدا

تاثیر و اهمیت محیط زیست

تاثیر و اهمیت محیط زیست : می توان گفت محیط زیست می تواند به عنوان مجموع کل عناصر زنده و غیر زنده و تأثیرات آن ها در زندگی انسان تعریف شود. در حالی که تمام عناصر زنده شامل حیوانات، گیاهان، جنگل ها، شیلات و پرندگان و غیره هستند، عناصر غیر زنده شامل آب، زمین، نور خورشید، سنگ و هوا و غیره هستند. اهمیت محیط زیست بر هر فردی آشکار است چرا که محیط کیفیت زندگی را افزایش می دهد. انسان از زیبایی های طبیعی مانند رودخانه ها، کوه ها و صحراها برای زندگی بهتر برخوردار می شود. این موارد به کیفیت زندگی می افزایند پس محیط زیست خیلی اهمیت دارد ، در این مطلب همراه گزیده باشید .

 

گزیده

محیط زیست و نقش آن در سلامت انسان دارد :

با نگاهی اجمالی به نیاز انسان می توان به راحتی فهمید تا چه اندازه ادامه حیات این موجود دو پا به محیط زیست وابسته است. آب سالم، هوای پاک، غذای سالم، اکسیژن کافی و … نیازهای می باشد که همگی از طریق منابع موجود در طبیعت تامین می شوند. در اینکه محیط زیست توسط انسان به نابودی کشیده شده است شکی نیست اما دلیل این امر بسیار سوال برانگیز است. خودخواهی و زیاده خواهی انسان ها سبب تخریب منابع موجود در طبیعت شده و امروز که سلامت همه موجودات زنده به خطر افتاده است بسیاری به فکر چاره اندیشی افتاده اند. زمانی که علم پیشرفت چندانی نداشت محیط و انسان ها در تقابلی دو جانبه برای ادامه ی حیات مبارزه می کردند اما با گسترش دنیای علم، انسان ها پیروز این میدان شدند. مرگ و میر کودکان که در گذشته های نه چندان دور مرسوم بود کاهش یافته است و با کمک داروها عمرها طولانی تر شده است.

 

گزیده

 

اما نیازها نیز با افزایش جمعیت افزایش یافته است به طوری که محیط زیست قادر به پاسخگویی آنها نیست همین امر سبب شده است که انسان زیاد خواه به تخریب محیط زیست برای رفع نیازهای خود بپردازد غافل از اینکه سلامتیش در گرو حفظ محیط زیست است. باید بدانید که محیط زیست در سلامت جسم و روح انسان ها بسیار موثر است. لازمه سلامت جسم انسان ها آب سالم است. محیط زیست با در اختیار قرار دادن آب های شیرین به این نیاز بشر به درستی جواب داده است اما انسان قدرنشناس با ریختن فاضلاب های صنعتی و شهری در رودخانه ها این نعمت خدادادی را از خود دریغ کرده است. آلوده شدن آب های شیرین خطری جدی برای سلامت انسان به حساب می آید. نیاز دیگر بشر غذای سالم است اما رشد روز افزون جمعیت سبب شده است که نیاز به غذا خارج از ظرفیت طبیعت باشد به همین دلیل برای سرعت بخشیدن به چرخه غذایی، از کودها و هورمون هایی استفاده می شود که خطر جدی برای سلامت انسان به حساب می آیند. هوای پاک نکته ی مهم دیگری است که انسان امروز با صنعتی کردن جهان از خود دریغ کرده است. همچنین شاهد افزایش آمار مرگ و میر در اثر آلودگی های هوا، ذرات معلق و … هستیم.

 

گزیده

تاثیر و اهمیت محیط زیست

ساختار فرهنگی در جامعه برای نجات :

محیط زیست یکی از مهمترین منابع تأمین کننده نیازهای انسانها است. با این وجود روز به روز شاهد تخریب محیط زیست از سوی انسانها هستیم. استفاده های بی رویه از منابع زیست محیطی ، برنامه ریزیهای اشتباه و غیر اصولی موجب شده است تا آب ، خاک و هوا در محیط انسانها تخریب شده و از سلامت آنها کاسته شود. به ویژه این نابودی و تخریب در شهرهای بزرگ ، پر جمعیت و صنعتی ، بیشتر دیده می شود. شاید عوامل بسیار زیادی را بتوان برای نابودی محیط زیست انسان نام برد اما هیچ کدام به اندازه ساختار فرهنگی مردم جامعه مهم نیستند. گفته می شود نقش انسانها و فرهنگشان بر محیط زیست اثر غیر قابل انکاری دارد و فرهنگ و محیط زیست دو مسئله در هم تنیده هستند و نمی توان آنها را از هم جدا کرد. فرهنگ عامل مهمی در توسعه یا نابودی منابع طبیعی و زیستی دارد. به طور کلی می توانیم عوامل فرهنگی مؤثر در محیط زیست را در مسائل زیر بدانیم.انسانها خود را صاحبان طبیعیت می دانند و این عقیده را دارند که محیط زیست یا طبیعیت باید در خدمت انسان باشد.ضعف در فرهنگ سازی مراقبت از محیط زیست یکی از اولین و مهم ترین مسائل اجتماعی دخیل در نابودی منابع طبیعی است. مردم جوامع باید فرهنگ استفاده از منابع طبیعی را در کودکی از طریق خانواده ها ، نهادهای آموزشی همچون مدرسه و صدا و سیما یاد بگیرند.

 

گزیده

احساس مسئولیت در برابر محیط :

انسانها باید بدانند که تک تک آنها نسبت به محیطی که در آن زندگی می کنند مسئول هستند. تخریب محیط زیست یعنی نابودی تدریجی موجودات و گیاهان و این مسئله ای است که باید انسانها نسبت به آن احساس مسئولیت کنند.یکی از مهمترین موانع بر سر راه حفاظت از محیط زیست ، نداشتن علاقه مردم به حفظ آن است.(متاسفانه در کشور ما زیاد دیده می شود ) شاید مردم ایران به لحاظ فرهنگی ، به طبیعیت علاقه داشته باشند ولی غالباً علاقه ای به آموزش دیدن در زمینه چگونگی حفظ و نگهداری از آن ندارند. در این زمینه لازم است نهادهای مسئول همچون شهرداری ، سازمان محیط زیست ، مدارس و دانشگاه ها ، برنامه های منسجم و پیگیرانه ای جهت آموزش مسائل مربوط به حفظ محیط زیست داشته باشند و قبل از آن سعی کنند در افراد ، انگیزه کافی برای حفظ محیط زیست را ایجاد کنند. بهترین راه این است که ابتدا سعی کنند توجه عموم را به مسئله محیط زیست جلب کنند.
اطلاع دقیق مردم از شرایط زیست محیطی موجب می شود اهمیت رسیدگی به محیط زیست کاملاً شفاف باشد و هر کسی نسبت به وظیفه خود در قبال محیط زیست آگاه شود. این آگاهی را می توان اولین گام در فرهنگ سازی جامعه نسبت به حفظ محیط زیست دانست.

 

گزیده

با آگاهی جهان نابود نمی شود :

می توان گفت مسئله فرهنگ به قدری در تعیین نابودی یا حفظ محیط زیست مهم است که حول و حوش ۳۰ سال پیش ، رشته جامعه شناسی زیست محیطی در دانشگاه آلمان ایجاد شده است. البته برای اینکه بتوان محیط زیست را جزء مسائل مهم جامعه شناسی دانست باید آن را یک موضوع اصلی و واقعی در این رشته در نظر گرفت.سلامت محیط زیست فقط به سلامت فردی بستگی ندارد. این همچنین یک موضوع رفاه جامعه است. به زبان ساده، شرایط داخل و اطراف خانه‌ها، مدارس، زمین‌های بازی و محل کار ما می‌تواند تأثیر زیادی بر خانواده‌ها و همسایگان ما داشته باشد. به عنوان مثال، عواملی مانند آلودگی و زباله‌ها می‌توانند ساکنان را کمتر تمایل به بیرون رفتن برای ورزش و تفریح داشته باشند و به طور بالقوه کل جامعه را بیشتر در معرض بیماری قرار دهند. همچنین جنبه‌های محیط ساخته‌شده، مانند زیرساخت‌ها نیز می‌توانند بر سلامت جامعه تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، زیرساخت‌های بهداشتی ناکافی می‌تواند شیوع بیماری را در جمعیت محلی افزایش دهد. اهمیت محیط زیست بر سلامت انسان ثابت شده و بسیار تاثیرگذار است.

 

گزیده

 

برای نجات محیط زیست تلاش کنید :

(بوردیو) جامعه‌شناس فرانسوی میان سلیقه و ساختار اجتماعی ارتباط برقرار می‌کند. سبک زندگی بیش از هر چیز در سلیقه بازنمایی می‌شود و باعث تمایز میان عاملان اجتماعی و به دنبال آن مرزبندی‌ها در جامعه می‌شود.بوردیو سلیقه انسان را امری ذاتی نمی‌داند، بلکه معتقد است که سلیقه در نظام مبتنی بر تمایز سلسله مراتب فرهنگی و اجتماعی قرار می‌گیرد. نوع سلیقه برخاسته از سرمایه فرهنگی نشان دهنده طبقه‌های واقعی افراد است.وی همچنین در کتاب «تمایز» براساس آرایش وضعیت فضای موقعیت اجتماعی افراد در سرمایه و نیز فضای زندگی به مطالعه تجربی سوگیری‌های مصرفی و سلسله‌مراتب فرهنگی سلیقه دست می‌زند و تلاش می‌کند سبک‌های زندگی خاصی را به گروه‌های اجتماعی خاصی پیوند دهد. به این ترتیب، از نظر بوردیو هر کنش مصرفی، تفاوت اجتماعی را بازآفرینی می‌کند.
به طوریکه مصرف برخی اقلام نشانه‌ای از تمایز تلقی می‌شود و مصرف کالاهای دیگر بیانگر نبود تمایز اجتماعی است. از نظر بوردیو جامعه‌شناس فرانسوی هر کنش مصرفی، تفاوت اجتماعی را بازآفرینی می‌کند. بطوریکه مصرف برخی اقلام نشانه‌ای از تمایز تلقی می‌شود و مصرف کالاهای دیگر بیانگر فقدان تمایز اجتماعی است .

 

صفحه نخست

تولید محتوا تیم چینود

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها