سیل ۸ مرداد رفسنجان

سامانه بارندگی که منجر به سیل شد

به نام خدا

 

گزیده

سامانه بارندگی که موجب به سیل شد :

می توان گفت سیلاب ها یکی از پدیده های طبیعی و از طرفی مهم و مخرب در سطح جهان محسوب می شود.
براساس آمارهای ثبت شده در تقریبا کلیه سوانح و بلایای طبیعی سیل جزء مخربترین آنها بوده است .
گفتنی ست براسا آمار منتشر شده در دوره بالای ۳۰ سال ( ۲۰۰۳-۱۹۷۴ ) در سطح جهان ۲۱۶۲ سیل بزرگ و مهم رخ داده که ۳۴ درصد کل رخدادهای سوانح جهان را تشکیل می داده است وتعداد کشته شدگان ناشی از سیلاب ها حدود ۲۰۶ هزار نفر برآورد و تعداد آسیب دیدگان بیشاز ۲/۶ میلیارد نفر می باشند .

گزیده

دلیل سیلاب :

بهتر است بدانید سیلاب ها نه تنها در نواحی بیرون از شهر بلکه در نواحی شهری هم آسیب های فراوانی به بار می آورد . در این زمینه می توان به تغییرات انسانی ایجاد شده در الگوهای طبیعی سیستم های زهکشی در نواحی شهری در حاشیه شهر ها عامل اصلی بروز سیلاب و زیانهای وارده است نیز اشاره کرد .
گفته می شود بالا بودن آسیب های سیلاب در شهرها عمدتا به دلیل قرارگیری برخی از بخش های قدیمی شهر ها در حاشیه و کناره رودخانه ها و تغییر الگوی زهکشی طبیعی حوضه ها به دلیل گسترش شهری و از طرفی تخریب پوشش گیاهی و منابع طبیعی در حوضه های بالا دست شهری هم است .

 

گزیده

اوج فراگیری سیل مرداد ماه در استان های کشور :

باران های سیل آسا ، طغیان رودخانه ها و جاری شدن آب ها در شهرستان رفسنجان یکی از نمونه های بارز اینروزهای شهرستان رفسنجان است . آبگرفتگی معابر ، منازل مسکونی و مغازه ها ، قطع آب که خسارات زیادی را به همراه داشت .
گفته می شود به گزارش خبرگزاری ، با ورود سامانه بارشی به کشور، بارش باران از سه روز گذشته در رفسنجان آغاز شد و این سامانه بارشی از غروب پنجشنبه شدت گرفته است .

 

گزیده

مناطق روستایی :

سیلاب در بسیاری از روستاها جاری شده است و از طرفی مردم با مشکل تخریب جاده‌هانیز مواجه هستند ، گزارش شده است این سیلاب قطعی برق، آب، گاز و بسته شدن راه را در پی داشت.
بارندگی شدید در منطقه سرچشمه باعث راه افتادن سیل به سمت رفسنجان شد که باعث مسدود شدن این محور و گرفتاری تعدادی خودرو در آن شد.
در همان دقایق اولیه نیز هشدار تخلیه۱۷ روستای رفسنجان و چند منطقه در شهر به مردم داده شد وهمچنین حسینیه ثارالله و ورزشگاه تختی رفسنجان برای اسکان مردم آماده شد.

گزیده :   ایلان ماسک و ربات های انسان نما

 

گزیده

ترس مردم از سیلاب :

از این واقعه ترس و نگرانی که مردم را فرا گرفته بود بیشتر شد ، صدای خروشان رودخانه‌ها در شهر و روستا به گوش می‌رسید، از همان ابتدا در روستاهای کوثرریز و ناصریه آب به داخل خانه‌های مردم رفته و لوازم منزل آنها را دچار آسیب کرد.

گزیده

فرماندار رفسنجان اظهار داشت:

(حسین رضایی فرماندار رفسنجان )گفت وقوع سیل در شامگاه پنجشنبه موجب شکسته شدن خط اصلی آب در دو منطقه رفسنجان نیز شده بود و باعث قطعی آب بیش از پنج منطقه در شهر شده، که پس از ساعاتی عملیات بازسازی بر روی این خطوط از سر گرفته شد،
ولی متاسفانه پس از گذشت دو روز هنوز آب این مناطق قطع است و قرار است با پنج تانکر ۳۰ هزار لیتری و ۱۳ هزار لیتری آب ارسال شود. فرماندار رفسنجان همچنین افزود :
۱۱ تیم امدادی و ۵۰ امدادگر از شهرستان‌های شهداد، کرمان و ماهان به همراه تیم واکنش سریع به رفسنجان اعزام شدند‌.

 

گزیده

آبگرفتی ها :

در این بارش‌ها خیابان‌های شهر و میدان‌ها مملو از آب شده بودند و تردد برای مردم سخت شده بود، مجتمع تجاری برج شیشه‌ای رفسنجان غرق در آب و گل شده بود، در چندین روستا از جمله اودرج ، داوران و دره جوز گزارش شده شدت آبگرفتگی باعث شد خانه‌های همسطح با رودخانه‌ها دچار خسارت زیادی شوند.
در کوثرریز حداقل ۱۵ منزل مسکونی تخریب شده‌اند و این دو روستا به طور کامل تخلیه شدند، رفته رفته شدت آن در تمامی مناطق زیاد شد و روستای همت آباد را هم دچار خسارت کرد.
(سالانه به طور متوسط در سیل ها ی معمولی ۵۰ نفر و در سیل های بزرگ ۵۰۰ نفر جان خود را از دست می دهند) به گزارش از تسنیم

صفحه نخست

گروه تولید محتوای چینود

 

 

تبلیغات چینود پلاس
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها