هایپرلوپ چیست

هایپرلوپ چیست

به نام خدا

 

هایپرلوپ چیست :

باز تکنولوژی و باز راه اندازی یک ایده هیجان انگیز هایپر لوپ (اَبَرچنبر) یا گونه ای جدیدی از ترابری تندرو می باشد که توسط رابرت گودارد در سال ۱۹۰۴ بر پایه قطار مغناطیسی مطرح شد وحالا توسط ایلان ماسک بنیانگذار شرکت‌هایی چون تسلا موتورز، پی‌پال، و اسپیس‌اکس و نیز گروه ویرجین هایپرلوپ ریچارد برانسون به مراحل اجرایی نزدیک شده‌است . درباره آن گفته می شود کپسول‌هایی در داخل لوله‌هایی که در آن شرایط خلأ حکم‌فرما است تا اصطکاکی در کار نباشد قرار می‌گیرند که سرعتی بالغ بر ۱٬۲۲۰ کیلومتر بر ساعت دارد.

 

گزیده

 

ومی شود با این سرعت  ظرف کمتر از ۳۵ دقیقه از لس‌آنجلس به سان فرانسیسکو رفت. (در نظر بگیرید این تکنولوژی اگر روزی در ایران مورد استفاده قرار بگیرد مسیر تهران به مشهد را می توان در مدت کمتر از پنجاه دقیقه طی کرد و لذت برد ) هایپر لوپ با استفاده از فشار هوایی که از عقب وسیله وارد و از خروجی‌های پائین آن به بیرون رانده می‌شود حرکت می‌کند.( نکته قابل توجه درباره این طرح اینکه تا اجرایی شدن و بهره برداری از آن نیز زمان زیادی دربرمی گیرد چرا که هزینه آن بالغ بر ۷۰ هزار میلیارد دلار تخمین زده شده و از طرفی موانع زیست محیطی بسیاری در راه آن نیز قرار دارد به طور مثال می توان گفت آلودگی صوتی آن درحال حاضر به قدری است که نمی توان در نزدیکی مناطق مسکونی استفاده کرد .

نخستین مسیر آزمایشی :

گفته می شود کار ساخت نخستین مسیر آزمایشی فناوری ترابری هایپرلوپ(HTT) به طول هشت کیلومتر از اواخر سال ۲۰۱۵ آغاز شد. وطراحان این فناوری در نظر دارند ۱۰ میلیون نفر از این مسیر آزمایشی اولیه که در دره کوی واقع است، استفاده کنند.و همچنین ساخت این مسیر آزمایشی به بیشتر از ۲ سال زمان نیاز دارد.

گزیده

نخستین آزمایش جابجایی  :

درباره این آزمایش هیجان انگیز می گویند شرکت ویرجین هایپرلوپ (Virgin Hyperloop) نخستین آزمایش جابه‌جایی سیستم حمل‌ونقل سریع‌السیر لوله‌ی خلا (هایپرلوپ) را با مسافر انسانی انجام داد. ( جالب است بدانید که این تکنولوژی اگر موفقیت آمیز ادامه پیدا کند می‌تواند حمل‌ونقل انسان و بار را متحول کند ) بالاخره در نخستین آزمایش هایپرلوپ با مسافران انسانی، جاش گیگل (Josh Giegel)مدیر ارشد فناوری )ویرجین هایپرلوپ( و سارا لوچیان Luchian) Sara) مدیر تجربه‌ی مسافری این شرکت در تأسیسات لاس وگاس با واگن هایپرلوپ و با حداکثر سرعت ۱۷۲ کیلومتر بر ساعت را تجربه کردند.

گزیده :   آندرومدا چیست؟

سفری هیجان انگیز برای بشر روی زمین :

سفر با این تکنولوژی ساخت بشر اینگونه است که در مسیر آزمایشی ۵۰۰ متری هایپرلوپ تنها ۶٫۲۵ ثانیه به طول انجامیده و مسافران ۳ برابر شتاب گرانش زمین ( G) را تجربه کردند. ولیکن سارا لوچیان به نیویورک تایمز گفت: (این سفر بسیار روان‌تر از آنچه انتظار داشتم بود ) و در ادامه جاش گیگل هم خاطرنشان کرده: (تجربه‌ی هایپرلوپ خیلی نسبت به شتاب گرفتن در خودروهای اسپورت متفاوت نیست )

 

گزیده

 

شرکت ویرجین هایپرلوپ مستقر در لس‌آنجلس (که مدیر عامل آن ریچار برانسون به عهده دارد ) آینده‌ای را درنظر می‌گیرد که واگن‌های شناور که پر از مسافر و بار هستند، از طریق لوله‌های خلاء با سرعت ۹۶۶ کیلومتر بر ساعت یا سریع‌تر حرکت می‌کنند. و اشاره می کنند که در یک سیستم هایپرلوپ که از جابه‌جایی مغناطیسی برای ایجاد سفری تقریبا بی‌صدا استفاده می‌کند، سفر ها بین شهر ها خیلی کوتاه تر از حد تصور خواهد شد و به نوعی حتی دوبرابر سریع تر از جت های مسافر بری تجاری را خواهیم دید و همچنین چهار برابر یک قطاری مسافربری نیز پیش بینی شده است .

 

هایپر لوپ در مرحله جدید هدف خود :

یکی از خبرهای داغ درباره این موضوع پس از آزمایش های اخیر روی آن گفته می شود رویترز برای نخستین بار اعلام کرده است که این تکنولوژی در ایالت ویرجینیای غربی آمریکا را به عنوان مرکز صدور و همچنین گواهینامه ی پانصد میلیون دلاری در مسیر آزمایشی انتخاب می کند تا بستری برای اثبات این فناوری باشد . شرکت ویرجین هایپر لوپ از تلاش خود تا سال ۲۰۲۵ برای گرفتن گواهینامه ایمنی خبر داده که همچنین تا سال ۲۰۳۰ عملیات تجاری خود را نیز آغاز نماید.

 

گزیده

 

(ایده‌ی سامانه‌ی حمل‌ونقلی هایپرلوپ برای نخستین بار توسط ایلان ماسک مطرح شد و به جز (ویرجین هایپرلوپ) شرکت‌های دیگری نیز به دنبال توسعه‌ی این طرح هستند و به عنوان مثال شرکت ترنسپاد (Transpod) کانادا و زلروس (Zeleros اسپانیا در نظر دارند با فناوری‌های مشابهی با استفاده از شبکه‌های حمل‌ونقل سنتی مسافر و حمل بار پایان دهند و به گفته‌ی آن‌ها باعث کاهش زمان سفر، کاهش ازدحام و کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی مرتبط خواهد شد )

صفحه نخست 

گزیده :   جلال دیدنی ها درگذشت

تولید محتوا تیم چینود

 

 

تبلیغات چینود پلاس
5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها